Sperm comet dna fragmentasjonstest

Har dere en plan videre? :Heartred Kan det være aktuelt med embryoadopsjon? Håper det ordner seg for dere til slutt!
Nei, hvorfor skulle det være aktuelt? Jeg prøvde.å gjøre det tydelig at det er ingenting galt med meg, vi ble anbefalt ED på helt feil grunnlag.

♥️
Hva er historien deres? Hvorfor ble dere anbefalt ED og hva var et typisk resultat med egne egg?

Etter Comet test er jeg helt overbevist om at eggdonasjon ble anbefalt til oss på manglende grunnlag og vi har brukt 200k "unødvendig." Typisk ved dna skade så får man blastocyster, man blir gjerne gravid men mister i uke 7-8, det er i dette tidsrommet sædens dna spiller sin rolle i embryoutviklingen, før det er det eggets egenskap som "bærer" utviklingen i størst grad. Vi har noen tidlige kjemiske, men vi har også 7-8 stk MA. Av 12 blastocyster med egne egg ble vi gravide 9 ganger. For meg er det galskap at vi ble anbefalt eggdonasjon med en gang uten at mannen var utredet i det hele tatt!
Jeg kan ikke nok om dna-fragmentasjon, men er det mulig å luke ut de sædcellene med lav dna—fragmentasjon og bruke i ivf? Eller ser man ikke på dna-fragmentasjon i en ivf-behandling?

Jeg kan ikke nok om dna-fragmentasjon, men er det mulig å luke ut de sædcellene med lav dna—fragmentasjon og bruke i ivf? Eller ser man ikke på dna-fragmentasjon i en ivf-behandling?
De ser allerede etter DNA-skade ved vanlig ICSI, problemet er at man nesten bare må satse på riktig sædcelle ettersom det i Norge er ulovlig med diverse ekstrahjelp i utvelgelsen. Embryologene får bare se gjennom mikroskop, i utlandet kan de gjøre flere tester og bruke helt andre metoder ved befruktning. I Norge synes vi det er bedre at ufrivillig barnløse går igjennom et helvete fysisk, psykisk og økonomisk enn å gjøre ulike tester på sperm/egg/embryoene slik at man kan velge ut "riktig" celler, dvs celler man vet er levedyktige. F.eks. finnes det metoder der man klipper av deler av halene på sædcellene for å teste dem for diverse skade, men i Norge gjør vi ikke det. Halen styrer bare sædcellen mot livmor og egget og gir sædcellen fart og styrke til å entre egget, den har ikke noe å si i forhold til embryoets utvikling og kan derfor testes.

I USA er mange åpne om sin IVF-prosess og der får man innblikk i hvordan det er når embryoene blir testet genetisk. Min oppfatning er at ca halvparten av alle "gode" embryoer har genfeil og det sier jo noe om at vi i Norge setter inn ca 50% embryoer som ikke er levedyktige. Når vi heller ikke tester eggene eller sædcellene før de spleises til embryoer så vil jeg tro at vi setter inn enda høyere andel embryoer som ikke fører til liv her i Norge.

Det et for meg galskap, men altså slik de ønsker det fordi politikerne er redde for sorteringssamfunnet. Greia er bare den at embryoer med mye skade som ikke synes under mikroskopet blir jo enten ingenting, kjemiske eller tidlige eller sene aborter, sjeldent et født liv. Så hvorfor vi gjør det sånn er for meg helt merkelig. En celleklump har ikke følelser slik foreldre har, så det at man verdsetter celleklumpen over foreldrene er vanskelig for meg å forstå.Det er også lov å ta abort til ganske sent hvis fosteret har store skader som ikke er forenlig med liv, noe som er et resultat av diverse skader. Så sorteringssamfunn har vi allerede lagt opp til. Men ikke på cellenivå, som ville vært det mest humane for både foreldre og barn om vi begynte utvelgelsen der. Men det er altså sånn politikerne ønsker det, grusomme påkjenninger for foreldre og ufødte barn... noen blir jo også født med sine misdannelser som er så omfattende at de er pleietrengende for resten av livet.

Jeg har jobbet med denne gruppen mennesker og synes ikke det er helt riktig at disse menneskene skal fødes og leve sine liv fanget i egen kropp for at noen skal kunne si at vi ikke har et sorteringssamfunn. Det er utrolig kynisk! Mange av dem har så lite hjelp av man vet de sliter. Det er mye utagering, sinne og frustrasjon, selv om vi gjør så godt vi kan å tilrettelegge for en betydningsfull hverdag og et verdig liv.

Beklager, dette ble langt, men det er så utrolig feil for meg!

Er det noen her som vet om denne testen er best å ta hos Hausken eller Medicus?

Ser at Medicus kaller testen COMET Dna-fragmentasjonstest og koster 10 000, mens Hausken kaller testen genetisk profil (Dna-fragmentasjonstest) og koster 4200. I beskrivelsen av testene som står på nett skjønner jeg ikke helt hva som er forskjellen på de.

Har snakket med Medicus som sier at testen til Hausken ikke er den samme, og at Medicus sin er mer nøyaktig (dette var info de hadde fått fra laboratoriet som utfører testen) prisen er ikke så viktig for oss egentlig, vil ta den testen som gir mest nøyaktige og korrekt resultat.

Fikk beskjed om at vi er i målgruppen for å ta testen, med påvist trege svømmere. Vært prøvere i 2 år, aldri blitt gravid naturlig. 4 ivf-innsett har ført til 1 negativ og 3 SA/MA.

Dere som har tatt testen, hvilken klinikk har dere vært hos? I hvordan form kom resultatet i form av statistikk over ulike parametere?

@BegynteIVF2021 dere har vel også tatt testen, kan du dele i denne tråden? :)

@Høsteple hvordan gikk det med dere etter dere fikk resultatet? Har klinikken en løsning for dere? Enten TESA eller spermdonor?

Er det noen her som vet om denne testen er best å ta hos Hausken eller Medicus?

Ser at Medicus kaller testen COMET Dna-fragmentasjonstest og koster 10 000, mens Hausken kaller testen genetisk profil (Dna-fragmentasjonstest) og koster 4200. I beskrivelsen av testene som står på nett skjønner jeg ikke helt hva som er forskjellen på de.

Har snakket med Medicus som sier at testen til Hausken ikke er den samme, og at Medicus sin er mer nøyaktig (dette var info de hadde fått fra laboratoriet som utfører testen) prisen er ikke så viktig for oss egentlig, vil ta den testen som gir mest nøyaktige og korrekt resultat.

Fikk beskjed om at vi er i målgruppen for å ta testen, med påvist trege svømmere. Vært prøvere i 2 år, aldri blitt gravid naturlig. 4 ivf-innsett har ført til 1 negativ og 3 SA/MA.

Dere som har tatt testen, hvilken klinikk har dere vært hos? I hvordan form kom resultatet i form av statistikk over ulike parametere?

@BegynteIVF2021 dere har vel også tatt testen, kan du dele i denne tråden? :)

@Høsteple hvordan gikk det med dere etter dere fikk resultatet? Har klinikken en løsning for dere? Enten TESA eller spermdonor?
Vi tok testen hos Medicus. Jeg vil tro du kan stole på det de sier når de sier at deres test er mer nøyaktig. Har du snakket med Hausken? Hva sa de? Jeg tror jeg forvekslet med endometrietesten, at den er best et annet sted enn Medicus. Men jeg husker ikke hvor det var bedre. Har prøvd å lete på siden her og det var kanskje Aleris der jeg tagget deg i et innlegg, men jeg hadde det så i hodet at det var Hausken. Ikke lett å huske hva alle klinikkene tilbyr. Men dette kan man jo ringe å få høre om heldigvis da. Jeg vet bare at endometrietesten jeg tok IKKE testet for killer cells, noe den absolutt burde! Den sjekket vel bare mykoplasma, sopp og bakteriell vaginose. Noe gynekologen min sa at man ikke trenger å ta endometrietest for å finne ut av men bare kan ta en sveip i skjelden ettersom det tilhører samme system. Så det var helt bortkastede tusenlapper når jeg kunne fått det for 350,- hos fastlegen... noe jeg jo har fått tidligere.

Vi tok COMET hos Medicus og du får et svar med ganske mange punkter. Embryologen ringer deg når resultatet foreligger og forklarer alle punktene. Dette er veldig bra, for det er mye nytt. De viktigste punktene er "average sperm DNA-fragmentation", "healthy sperm" og "unhealthy sperm". F.eks har mannen 18% unhealthy sperm og man tror kanskje da at han har 72% healthy sperm, men det er ikke sånn. Han har bare 2%. Og nesten 50% DNA-skade. Så

Vi tok testen hos Medicus. Jeg vil tro du kan stole på det de sier når de sier at deres test er mer nøyaktig. Har du snakket med Hausken? Hva sa de? Jeg tror jeg forvekslet med endometrietesten, at den er best et annet sted enn Medicus. Men jeg husker ikke hvor det var bedre. Har prøvd å lete på siden her og det var kanskje Aleris der jeg tagget deg i et innlegg, men jeg hadde det så i hodet at det var Hausken. Ikke lett å huske hva alle klinikkene tilbyr. Men dette kan man jo ringe å få høre om heldigvis da. Jeg vet bare at endometrietesten jeg tok IKKE testet for killer cells, noe den absolutt burde! Den sjekket vel bare mykoplasma, sopp og bakteriell vaginose. Noe gynekologen min sa at man ikke trenger å ta endometrietest for å finne ut av men bare kan ta en sveip i skjelden ettersom det tilhører samme system. Så det var helt bortkastede tusenlapper når jeg kunne fått det for 350,- hos fastlegen... noe jeg jo har fått tidligere.

Vi tok COMET hos Medicus og du får et svar med ganske mange punkter. Embryologen ringer deg når resultatet foreligger og forklarer alle punktene. Dette er veldig bra, for det er mye nytt. De viktigste punktene er "average sperm DNA-fragmentation", "healthy sperm" og "unhealthy sperm". F.eks har mannen 18% unhealthy sperm og man tror kanskje da at han har 72% healthy sperm, men det er ikke sånn. Han har bare 2%. Og nesten 50% DNA-skade. Så
Ja, har snakket med Hausken, og virker ikke som de hadde kunnskap om dette. "Ved høy Dna-fragmentasjon anbefaler vi å gjøre ICSI". Det gjør vi allerede. Virker som denne testen deres bare er en vanlig sædprøve egentlig. Så vi kommer til å ta testen hos Medicus :)

Ja, har snakket med Hausken, og virker ikke som de hadde kunnskap om dette. "Ved høy Dna-fragmentasjon anbefaler vi å gjøre ICSI". Det gjør vi allerede. Virker som denne testen deres bare er en vanlig sædprøve egentlig. Så vi kommer til å ta testen hos Medicus :)
Ah. Nei det er jo langt ifra det samme. Rart de ikke hadde kunnskap. Eller kanskje de ikke ville sende deg til konkurrenten. :cool:

Back
Topp