Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja, men jeg er så livredd for ks.. tror nok det blir en samtale med både gyn og jordmor på sykehuset det skal iallefall være nøye gjennomtenkt alt!
Det er ingen garanti for at det hjelper å bli klipt feks. Jeg ble klippet da min eldste sto fast, men jeg revna videre fra klippet og fikk en grad 3c, hakket før totalruptur. Jeg revna innvendig også, og var som deg avhengig av hjelp i lang tid, og satt ikke på 3 mnd.. Hadde ny operasjon 8 mnd etter fødsel. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne føde vaginalt mer. Og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde turt å bli gravid igjen hvis jeg ikke visste jeg måtte ha ks ;-)Hm, ja, jeg forstår jo konsekvensene om hva som kan skje, men har også lest at om hvis klipping og andre faktorer spiller inn kan det gå bra, men som sagt, sier legen når den samtalen blir tatt opp at ks er eneste mulighet, ja, da må jeg!
Bare så fryyyktelig rart å liksom skal vite hvilken dato barnet kommer, det stemmer ikke for meg ...
Ja, det er jeg! Med R så gledet jeg meg til alt det uvitende og alle disse kreftene som går i gang under en fødsel, og spesielt: "ååh, er det en rie??" Men ikke så mye denne gangen... Jeg hadde rier i 86 timer, de varte alt fra 15 min til 5 min mellom, derav null søvn. Jeg ba alt jeg kunne om å bli satt i gang, og etter 80 timer med rier så tok de vannet. Da ble riene svært effektive og etter 4 timer begynte pressriene, R hadde hånden ved siden av hodet og jeg presset på 8 cm åpning og alt endte i total ruptur..
Jeg fikk se min nyfødte i 10 min før jeg ble sendt ned til operasjon da jeg mistet mye blod, så fikk ikke sett henne før 3 tim etter det.
Jeg har enda smerter når mensen kommer, da det har samlet seg væske under arrene som presser skikkelig hardt. Det tok meg et år før jeg kunne bæsje uten å grine, og jeg måtte ha hjelp til konstant alt i 3 mnd etter fødsel!! Ikke slik jeg hadde sett for meg med andre ord.
Vi snakker om at dette her kanskje er vår siste, og jeg vil avslutte dette med en drømmefødsel, men alle sier så mye forskjellig.
Gyn sier han er redd hvis det hender igjen, da kan konsekvensene være utlagt pose med avføring i for resten av livet, eller mange andre ting. Han ser helst at det blir ks.
Min lege mener dette kommer til å gå bra.
Så, er det noen som fikk stor ruptur under fødsel, hvordan gikk fødsel nr 2? Vet dette ble langt, men jeg vil virkelig gå gjennom dette nøøøye denne her gangen!