Spekeskinke!!

Guesswho

Elsker forumet
Himmelbarn
Aprilbarna`15
Hei jenter! Jeg har så sykt lyst på spekeskinke, jeg bare MÅ ha det snart..!! Har lest mye om det på nettet nå, og ser at toxoplasmose-bakterien blir drept ved frysing, men at det er listeriabakterien som kan være igjen, og den ikke blir drept. Men så leser jeg også at spekeskinke er for salt for listeriabakterien så det er svær sjelden at den forekommer i spekeskinke. Er det da ok om jeg tar meg litt spekeskinke som er fryst ned??? Jeg er desperat nesten :P

Det kan forekomme listeria i spekeskinke også.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0956713511004221

Finnes eksempler på at serranoskinke og parmaskinke har blitt tilbakekalt pga. høyt innhold av listeria, så saltet er ikke nok til å holde den i sjakk..

Hva med å steke skinka? Blir ikke helt det samme, men...

Last edited:
Å fryse maten hjelper IKKE :-/ må nok stekes for at den skal være trygg :-) fikk streng beskjed om dette av kostholdspedagog på svangerskapskurset.

Åååhhh, jeg har bare lyst på det fordi det ikke er lov tror jeg, og så salt og godt!! Lurer på om den blir god etter litt tid i ovnen? hmm...

Skal varmes til over 70 grader så går det fint! :) har masse spekemat på pizza for tiden! Hehe

Har så lyst på salami....... Hehe (kr

Ååå, sognemorr! Det må jeg ha med på fødestua :p
Haha, skal ta med meg fenalår og kniv på fødestua :p Neeeeida, men har faktisk SYKT lyst på!!

Jeg skal definitivt fylle opp kjøleskapet med spekeskinke, vossafår, salami og andre gode pølser når fødsel nærmer seg!! Mmmm... "bare" 25 uker igjen ca.... :p

Back
Topp