spekemat...

linnjune

Glad i forumet
går jubelsalami inn under spekemat...*føle seg litt dum*
har sååå lyst på det på skiva....

Det har jeg lurt på også...

jeg troooor det, uten at jeg er helt sikker.. [8|]

Vet vi legger det på spekefat på jobben [&:] Men tenkte her om dagen på det samme selv om det er farlig...

hm...

Jepp, det er spekemat...

usj....[:'(] 

Man skal ikke spise mat som ikke er varmebehandlet (stekt, kokt etc...) Salami og andre typer pølsepålegg er som oftest ikke varmebehandlet og dermed i utgangspunktet fyfy.

[:D]takk for svar[:D]

Ja, det er spekemat, men hvis du fryser det i minst 24 timer kan du spise det. :)

ORIGINAL: Jamp

Ja, det er spekemat, men hvis du fryser det i minst 24 timer kan du spise det. :)

gjelder det også fenalår?

hva er dette me kjøtt greier ? skal en ikke spise kjøtt i svangerskapet ?

Hva med skinkepålegg, spiser dere det? Jeg gjør, men har hørt litt forskjellig om det også.

ORIGINAL: Jamp

Skulle akkurat til å si det samme. [;)]

Det med frysing gleder all spekemat, også fenalår.

Når det gjelder kokt skinke kan man spise det. Men det anbefales å spise det ferskt, altså ikke spise fra en pakke som har vært åpen i mange dager og være nøye med holdbarhetsdatoen.

hmmm, jeg har spist salami... tenkte at det ikke var spekemat... den var fra nyåpna pakke da. Leste at man kan spise pålegg bare være nøye på datoen... var det dumt det da?

Det er ytterst sjeldent med smitte fra industrielt fremstilt kjøttpålegg. De har jo kvalitetskontroller. Dessuten er ikke toxoplasmose like vanlig i Norge som i andre land. Så det går helt sikkert bra! Men det går jo an å være obs på det fra nå av. :)   

ORIGINAL: Moniqas

Jepp, det er spekemat...

Jepp. Og mange JM'er og leger sier det er trygt om man fryser det, men den farligste bakterien i spekemat er listeria, og den dør IKKE ved frysing! Steking er trygt, da. [;)]

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: Moniqas

Jepp, det er spekemat...

Jepp. Og mange JM'er og leger sier det er trygt om man fryser det, men den farligste bakterien i spekemat er listeria, og den dør IKKE ved frysing! Steking er trygt, da. [;)]

Det virker som om de forskjellige jordmødrene sier forskjellige ting, men det var det jeg også fikk beskjed om av jordmoren min sist.

Back
Topp