Spekemat

Pandaungen

Forelsket i forumet
Septemberhjertene 2018
Hva er deres forhold til spekemat under svangerskapet ? Flere mener jo at norske produsenter, er trygge. Andre mener jo at en skal holde seg unna alt av spekemat.

For min del har jeg ikke spist noe av det, siden den dagen jeg fant ut at jeg gravid. Savner virkelig gilde sin haugpølse.

Har ikke spist noe. Utenom ett par dager etter positiv test, viste ikke om det da og spiste 2 brødskiver med vossafår. Etter det har jeg ikke rørt noe i frykt for å gjøre feil eller noe som kan skade fosteret

Hva er deres forhold til spekemat under svangerskapet ? Flere mener jo at norske produsenter, er trygge. Andre mener jo at en skal holde seg unna alt av spekemat.

For min del har jeg ikke spist noe av det, siden den dagen jeg fant ut at jeg gravid. Savner virkelig gilde sin haugpølse.
Har ikke spist noe spekemat nei... Er ikke så glad i spekeskinke og slikt, men rødvinspølse osv [emoji7][emoji7][emoji7][emoji7]

Holder meg helt og holdent 100% unna.
Sist jeg gikk gravid mistet ei i gruppen fosteret pga toxsoplasmose. Hun spiste norsk spekemat produsert her til lands. Om jeg skulle få syke cravings så går jeg til legen å sjekker om jeg har antistoffer før jeg spiser noe som helst i alle fall..

Jeg tar ikke sjansen, er ikke verdt risikoen bare for å spise noe godt. Savner god spekeskinke ved siden av eggerøre, men sånn får det være [emoji5]

Spiser salami, produsert med kjøtt som har vært fryst (da dør eventuelle toxoplasmose bakterier). Lar ikke pakken ligge fremme ved frokostbordet og spiser opp pakken i løpet av få dager. Savner å maule taga sin pikante Chorizo, men den holder jeg meg unna..

Obs obs: Listeria dør ikke ved frysing!

Obs obs: Listeria dør ikke ved frysing!

Obs obs: Listeria er en bakterie som finnes nesten over alt - ikke bare på spekemat

Derfor spiser jeg salamien innen kort tid, og har den knapt ute av kjøleskapet.

Når det er sagt er det også svært få som blir smittet av listeria i Norge; 15-50 stykk per år.

Jeg synes denne artikkelen er ganske interessant: https://altformamma.no/artikler/141/article/item

Det står det at listeria ikke vil vokse i norsk spekemat pga pH og salt. Og siden kjøttet er fryst er ikke toxoplasmose heller noen stor risiko..

Selv om jeg stoler på artikkelen synes jeg også det er vanskelig å spise ubehandlet salami etc. Men varmebehandlet spekemat er helt Ok!:)

Tar ikke sjansen selv, konsekvensene kan bli så fatale av en liten craving.. Og det orker jeg ikke ha på samvittigheten rett og slett, selv om jeg drømmer om seranoskinke [emoji23][emoji85]
Om man har veldig lyst på, så sies det jo at det skal være trygt så lenge det er varmebehandlet, på pizza f.eks. Ellers har Grilstad en kokt salami som utifra det skal være trygg.
http://www.grilstad.no/produkter/grilstad-lev-litt-lettere-salami

ettersom matportalen.no sier en ikke skal spise det så ligger jeg helt unna enda så godt det hadde smakt med salami innimellom.
.

Holder meg unna, ettersom norske helsemyndigheter anbefaler det. Men spiser f.eks parmaskinke på pizza [emoji4]

Jeg har spist spekemat som har vært fryst i minimum 24 timer, (datoen skal være god og nyåpnet pakning) :) Gjorde det også i forrige svangerskap.

Toksoplasmose finnes ikke bare i spekemat, men i rått kjøtt, uvasket frukt og grønnsaker. Kan også bli smittet via dyr.

Følger man generelle veiledninger fra norske helsemyndigheter skal vi nok klare oss helt fint xsmile5

Ingen spekemat her! (Og craver bare leverpostei, så er ikke noe problem [emoji23])

Svarte lenger oppe og har nå kommet frem til at jeg skal ha med vossafår i fødebagen [emoji23] Gud jeg gleder meg til en skive med vossafår igjen altså [emoji7] ikke minst å kunne smule Chorizo

Back
Topp