Spekemat

Bkno1670082

Andre møte med forumet
Jeg blir litt forvirret av dette. Det er jo godt kjent at gravide IKKE skal spise spekemat. Men jeg mener min jordmor sa i forrige svangerskap at det ikke var så farlig å spise det. Googler jeg så får jeg mange forskjellige svar der også. Jeg er så kvalm, men har SÅ lyst på loff med spekeskinke :p Spiser dere spekemat?
 
Holder meg unna! Skjønner ikke at jordmødre og leger skal gå på tross av anbefalinger.
 
Litt overhysteri er det nok, men ville ikke anbefalt det. Jeg tok meg ei loffskive med Henriksen pølse i går, eneste som frista og jeg fikk i meg Kaster opp og er konstant kvalm.
 
Sender det i så fall i stekeovnene først :) typ ostesmørbrød med...
 
Sender det i så fall i stekeovnene først :) typ ostesmørbrød med...

Lager du alltid i stekeovnen, eller er det greit med mikro også??? Eg lagde nettopp ostesmørbrød med salami, det var det eneste som fristet. Men tok snarveien med mikro. No lurer eg på om det er godt nok??
 
jeg ville holdt meg unna... er kun snakk om noen mnd vi trenger å unngå det, så det bør man klare....
 
Vet det er liten sjanse for å bli smittet via spekemat, men tenker at det er et lett offer i noen måneder. Om det skulle skjedd noe som skadet fosteret, ville jeg aldri tilgitt meg selv.
 
Jeg tror det holder med mikro men det skal jo stekes skikkelig og en god stund tenker jeg.. mer skeptisk til om chorizo og lignende på pizza blir varm nok. Nei, spiser ikke spekemat med mindre det er godt varmet:)
 
Noen andre som har hørt at spekemat merket Taga behandler spekematen? Fikk høre av ei at dem gjorde det, og at det da gikk an å spise..
 
Jeg spiser salami :)
 
Er vel ekstremt sjeldent de finner tox eller listeria i spekematen i Norge?
Jeg fikk jo beskjed om at jeg kunne spise det da jeg har hatt tox.
Tror åpnet skinke som har ligget noen dager er farligere en. Spekeskinke.
Jeg har alltid spist litt før ihvertfall.
 
Noen av pølsene er varmebehandlet, men usikker på hvem. Tenker man må finne Ut opp til hver og en hva man ønsker å spise! Det er veldig delte meninger om det å spise spekemat, og jeg må innrømme at jeg har enda ikke hørt om noen foster/baby som har blitt syke av dette.Men det skjer nok, men det er vel mere i utlandet vil jeg tro! Jeg kommer til å spørre litt om dette på kontrollene hos jordmor og legen nå neste gang :)
 
Så lenge man har fått påvist tok tenker jeg at man kan spise det. Når det gjelder listeria så kan man da få det gjennom andre ting enn spekemat. Jeg spiser salami ;)
 
Sist svangerskap sa min jordmor at jeg kunne spise spekemat dersom den lå i fryseren i noen døgn først :) På nettet står det derimot at ikke alle bakteriene dør av nedfrysning... :p
 
Holder meg borte fra det. Selv om det frister noe sinsykt med fårepølse innimellom! Sjansen e4 jo minimal for at det skjer noe;men jeg hadde ikke klart å tilgi meg selv om jeg mistet eller barnet hadde tatt andre skader av det.
 
Har så lyst på fenalår og serranoskinke at dere aner ikke.. Spesielt nå i juletiden! Er det virkelig så farlig å ta noen få skiver egentlig?
 
Back
Topp