Spekemat

Linenni

Flørter med forumet
Heisann!;)

Vi skal ha koldtbord med venner i jula, har i den anledning kjøpt inn bl.a. spekeskinke og røykalaks:) Da jeg var hos jordmor sa hun at røykalaks var trygt å spise så lenge den ligger godt innenfor holdbarhetsdato, og all spekemat var trygg hvis den har vært frosset.. Så jeg putta både laksen, spekeskinka og ribberullen i frysa med en gang jeg kom hjem fra butikken, og tenke å ta det opp igjen kvelden før koldtbordet.. Noen som har fått andre råd enn meg? Mange sier jo de holder seg helt unna uansett, men jeg er så utroooolig glad i både laks og spekeskinke, så om det faktisk er helt trygt, så ser jeg ingen grunn til å drive å pine meg selv..:p

Jeg har hørt samme om røkelaksen, men tar ikke sjansen på den som er i kantina på jobb. Kunne kjøpt det hjemme, men lysten har ikke vært til stede i det siste, så jeg har klart meg uten. Mannen er heller ikke fan, så det er liksom bare meg som skal klare å spise opp en pakke alene...

Savner spekeskinka, men har en julepølsesalami-dings liggende i frysen nå som skal ha med i morgen, svigers syns det er så koselig å servere spekemat i selskap... Bare litt irriterende når jeg ikke tør spise noe av det!

Jeg har spist fersk spekemat som jeg har fryst! Min jordmor sa det var helt greit! Norge er et strengt land så lenge maten er ferskt og den er fryst kunne jeg spise med god samvittighet ! Værre hvis du hadde hvert i andre land! Men dette er forskjell fra sted til sted jordmor til jordmor og person til person tenker jeg! Noen spiser og andre ikke vil! Gjør det som du føler er greit

Jeg spiser gravet og røkt lake, men holder meg unna spekematen:)

-Junisniker

Sent from my iPad using BV Forum

Hei alle :-) Jeg har en litt morsom opplysning. Min jordmor har pratet direkte med en matforsker i mattilsynet ang spekemat. Hun kunne fortelle det at i en nyåpnet, vakuumpakket spekepølse/skinke er det mindre bakterier enn i en gulost som har stått på frokostbordet i 30 min :-)

Syns det var en artig ting å tenke på, både for de av oss som har kjeeempelyst på spekemat, og for de som ikke har tenkt over hvor lenge gulosten står i romtepratur (jeg kan skrive under på begge før jeg fikk vite dette, hehe) :-)

Åååeh...!:( Men laksen kan jeg

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Om du virkelig vil ha spekemat så tror jeg det går kjempe fint. Det er ikke sikkert at disse bakteriene er i akkurat det kjøttet du spiser, og som skreve over, mange andre ting som inneholder masse forskjellige bakterier om det ikke blir behandlet 100% etter boka. Så frys det og spis det. :-) så lenge du selv klarer det med god samvittighet selvsagt. ;-)

Æsj..er vegetarianer så har vært lettet over å slippe unna spekematproblemet. Men dårlig gjort å nevne det med osten da, haha, er liksom det eneste jeg spiser av pålegg nesten :smiley-bounce022

Hehe, ja.. Men for å være helt ærlig så tror jeg veldig mye er oppskrytt også, selvfølgelig kan det være noen skadelige bakterier og man må passe litt på, men så lenge man ikke stapper i seg og bare lever på de tingene som ikke er anbefalt, så tror jeg det går veldig fint jeg! :-)

Det er jo forskjell på bakteriene en finner i kjøtt/fisk enn i gulosten da ;).

Jeg har ikke vært helt "nazi" på det og har spist salami et par ganger når pakningen er nyåpnet. Det samme med røkelaks. Jeg har friskt i minne en kvinne som mistet tvillingene sine etter å ha spist brie eller camembert på Rikshospitalet i 2007. Sjansen for at det skjer er marginal, men vissheten gjør meg ekstra forsiktig...

Den saken fra 2007 er jo helt skandaløs, når man er innlagt på sykehuset har man ikke så mye påvirkning på maten som man blir servert, og en skulle jo tro at helsepersonalet kan det de driver med...

Alt med måte blir feil her.

Hva om akkurat den bittelille spekematbiten du stappa i deg inneholdt listeria? Hva hjalp det med 'alt med måte' da?

Og vi hører hele tiden at Norge er så flinke med behandling av rått kjøtt og blabla. Vel, bare de tre siste ukene er det blitt påvist listeria i flere sortier av både karbonadedeig og lutefisk. Så det forekommer og er det virkelig verdt sjansen?

Vi overlevde før i tiden er det dummeste jeg hører. Ja, DU overlevde selv om moren din både drakk alkohol og spiste rått kjøtt. Men de MANGE som døde kan ikke akkurat stå fram å si: vel, jeg døde i magen til mamma jeg....
Skjønner? Statistikken viser fakta. Det er langt færre aborter nå enn for bare 20 år siden. Akkurat samme som at det ble langt færre som døde i krybbedød da de snudde barna til å sove på ryggen og ikke magen.

Jeg dømmer ingen. Verken de som spiser rått kjøtt eller drikker alkohol. Men da bør de være klar over at selv om risikoen er liten så er den absolutt der. Så får alle kjenne på det selv om de tør å ta sjansen.

Tips: hjemmelaget pizza med strandaskinke oppå. Nam nam! Helt trygt og svært godt :D

Jeg har spist begge deler nå i julen, jordmor sier at så lenge det er fersk åpnet er sjangsene minimale for noen bakterie, men man vet jo aldri og det er nokk en sjangs man må ta på egen samvittighet.. Jeg tenker vertfall litt sånn at det går ikke an å leve etter alle regler, vi spiser jo livsfarlig mat hver dag, alt er fullt i konserveringsmidler og annen dritt. Skulle gjerne ha levd etter boka, men det har bare endt med at jeg mislykktes.. Man bør vell gjøre det man kan for å forebygge uheldige utfall men det er opp til hver enkelt å vurdere, alle burde gjør det som føles riktig for dem selv, uavhengig av helsedirektoratet, jordmor ect.. ! Så lenge man er opplyst om risiko så vet man vertfall hva man gjør.. ! Det som er mer bekymringsverdig er jo alt man ikke er opplyst om!! ...
Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Last edited:
Back
Topp