spekemat?

litjejenta

Forelsket i forumet
Noen sier man kan spise dette, mens noen sier at man ikke kan det.
Jeg er blitt ekstremt plaget med kvalme å halsbrann den siste tiden. Det eneste som fristet av mat i dag var rømmegrøt å spekemat.
Spekematen hjelper faktisk mot kvalmen. Men så er det at man ikke skal spise dette.
Jeg fikk beskjed av legen at jeg skulle bare spise det jeg ville, og er til vanlig ekstremt glad i spekemat.
Spiser dere det, eller blir det ikke noe spekemat i 8-9 mnd nå?

Det generelle rådet er -Nei til spekemat! emoticon  

Jeg har også hørt at man ikke skal spise spekemat, men så fikk jeg plutselig høre at det ikke var noe farlig i norge pga at bakteriene ikke var farlige her.

Men jeg tror jeg vil holde meg unna for sikkerhetsskyld.. Bedre det enn at man angrer i ettertid på at man lot seg friste, om noe galt skjer..

jeg holder meg unna, her går det i leverpostei, syltetøy og brunost. Kjedelig men er bare en vane.

Les på Matportalen. Man anbefaler å ikke spise spekemat. Hvis du da ikke gjennomsteker det, for da er det greit. Syns ellers at man kan klare å gå foruten i 9 mnd.

Jeg har hørt at det går an å fryse det i et døgn eller to først, at det også drepe de bakteriene...så kan en også spise spekemat. Jeg har ikke prøvd det før, vet ikke om det fortsatt er like godt da...

Hjelper ikke å fryse, du dreper ikke listeria av frysing, den må stekes.

Og ja, listeria finnes i ALT av kjøtt, melkeprodukter og noen grønnsaker! Så ting som har stått åpnet lenge er uansett ikke lurt å spise, selv om spekemat er mest utsatt... Ellers vet jeg bare om barn i magen som har dødd fordi mor har spist myk ost.

Når det er sagt, and I do not care om dere "halshugger" meg, så spiser jeg røkelaks og spekemat. Som er nyåpnet :)

Plommo skrev:
Jeg har hørt at det går an å fryse det i et døgn eller to først, at det også drepe de bakteriene...så kan en også spise spekemat. Jeg har ikke prøvd det før, vet ikke om det fortsatt er like godt da...

frysing eller varmebehandles

det kom jeg også på i dag at man ikke skal spise.. rett før vi meldte oss på et arrangement i jula.. som koster 350 pr snute og som kun involverer spekemat....

jaja.. får ta det igjen til neste år.. :)

Jeg spiste ikke spekemat forrige svangerskap og kommer ikke til å gjøre det nå. Er ikke verdt risikoen for min del. 9mnd kan jeg lett ofre:)

Huff, tenker det at jeg skal ofre det jeg også...
Nesten så jeg tror det blir vanskerligere med spekekjøtt en me røyken :P

Holder meg unna spekemat . Det er jo ikke som jeg aldri får det igjen .

Spiser ikke spekemat i graviditeten, den må stekes dersom man skal spise den trygg, hjelper ikke å fryse den ned. Røkelaks står det at man kan spise, men da vakumpakket og med god holdbarhet på den, å så ferskest mulig, så det spiser jeg og. Sushi kan man og spise. Jeg forholder meg til anbefalingene på matportalen, ser ingen grunn til å riskikere noe ved å spise det, selv om sjansen for at det skjer noe er liten, så er den tilstede. Dersom det er helt krise kan man ta spekematen på pizzaen, det smaker fortsatt godt og er gjennomstekt.

MEN , etter jeg fødte sist var det første jeg spiste salami på brødskiva på barsel, og det har stort sett gått i det og fårepølse og spekemat siden, så jeg har heldigvis fått "spist meg opp" på det..

Kommer sikkert til å bli halshugget nå, men sier det fordiom.

Jeg spiste alltid fårepølse, salami, skalldyr og egentlig alt mulig i forrige svangerskap. Også mye fenalår fordi det elsker jeg. Prøvde å være litt forsiktig med fenalåret i juletida. Alt gikk bra med meg å mine:)

Sist jeg var gravid så spiste jeg alt dette, MEN det var for 13-14 år siden, og det var ingen slike anbefalinger. Nå tar jeg ikke sjansen fordi jeg vil gjøre alt for at barnet skal utvikle seg riktig, og selv om det er bare en liten % dette rammer så tar jeg ikke sjansen.

LaMore^ skrev:

Jeg spiste alltid fårepølse, salami, skalldyr og egentlig alt mulig i forrige svangerskap. Også mye fenalår fordi det elsker jeg. Prøvde å være litt forsiktig med fenalåret i juletida. Alt gikk bra med meg å mine:)

Det er jo ikke deg det kan skade, så at det gikk bra med deg er ingen overraskelse. At det gikk bra med dine små er mer flaks enn sikkerhet. At man tør ta sjansen skjønner ikke jeg. Tenk hvis du mistet eller barna ble skadet fordi du stappa i deg spekemat? Herregud, det er bare spekemat, det er enkelt å holde seg unna. Eller steke det.

At det gikk bra med barna hennes er jo ikke flaks, de fleste går det jo tross alt bra med. Jeg kommer til å holde meg unna spekemat, men hva andre velger å gjøre blir opp til dem. Synes faktisk det er verre ting å putte i seg, som feks. alkohol, andre rusmidler og røyking under svangerskapet.
Kan ikke bli helt moraliserende overfor andre heller.

Kleo79 skrev:

LaMore^ skrev:

Det er jo ikke deg det kan skade, så at det gikk bra med deg er ingen overraskelse. At det gikk bra med dine små er mer flaks enn sikkerhet. At man tør ta sjansen skjønner ikke jeg. Tenk hvis du mistet eller barna ble skadet fordi du stappa i deg spekemat? Herregud, det er bare spekemat, det er enkelt å holde seg unna. Eller steke det.

Jeg fikk faktisk servert spekemat på føden sist.. Men spiste det ikke da, og skal ikke gjøre det nå heller. :) Syns egentlig ikke det er noe godt uansett..

Kleo79 skrev:

Du kan ikke komme å si at det er mer flaks at det gikk bra med mine små enn sikkerhet. Men det er din mening og ikke min:). Flere jeg har snakket med har også spist det og heller vært litt mer forsiktig med hvor mye man spiser og ikke velge det helt vekk. :)

Back
Topp