Spekemat

Nei, men man kan spise det om man steker det! [:)]

I mai 2010 endret dog Matportalen sine anbefalinger, og den offisielle anbefalingen er at gravide skal avstå fra spekemat uansett om den fryses eller ei - kun varmebehandling er godt nok:
Sitat:

Opprinnelig postet av Matportalen
Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet. Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette.

Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først?

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat.

ville hodt meg borte fra det i svangerskapet. "hiv innpå" når babyen er født[:)]

ORIGINAL: kjempeform

min jordmor sa at hvis jeg hadde spekematen i ca 1 mnd i fryseren så kunne jeg spise det...

skal ikke alltid høre på de vettu. stol heller på helsedirektoratet...

Back
Topp