Spekemat og salami

-Lilletrille-

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Mener jeg husker fra sist svangerskap at jeg holdt meg borte fra spekemat og salami. Da var det veldig mye snakk om salami. Men nå når jeg ser på slike lister over mat gravide må unngå så står ikke dette oppført..... Har det skjedd noe de siste 5 årene jeg har gått glipp av? :o

Jeg brydde meg aldri om det der jeg, satt å gomla på sognemorr på jobb i dét de sa på nyhetene at det var en giftig bakterie i nettopp sognemorr Men de har sikkert funnet ut på noen år at det ikke er så farlig kanskje?? Kjenner at denne gangen er jeg litt mer skeptisk til spekemat.. eldre og mer hønemor nå.. knis..

Jeg holdt meg unna forrige gang, og gjør det denne gangen også :-) spekemat er jo ikke anbefalt, så da klarer jeg meg uten. Bryr meg ikke så mye om andre spiser det da, men jeg vet hvor jeg står i forhold til dette :-)

Kan spises så lenge den er oppvarmet i god temperatur ;)

Salami er fortsatt fy så lenge du ikke har stekt det først :) all kjøttpålegg som ikke er kokt/stekt kan inneholde listeria-bakterien som kan angripe fosteret. Jeg holder meg unna iallefalll :)

Legen min sa i går at alt som ikke er varmebehandlet burde jeg holde meg unna. Så da får jeg vel gjøre det de neste 8 månedene :)

Eg åt ikkje kjøtt i det heile tatt i mine forrige svangerskap, så trengte ikkje tenke på det. No må eg derimot holde meg unna (rå) spekemat. Men det er jo grådig godt med spekeskinke på pizza då, og heilt trygt.

Jeg er helt grønn på sånt, hvordan er det med skinker og all den typen kjøttpålegg?

Jeg er helt grønn på sånt, hvordan er det med skinker og all den typen kjøttpålegg?

Så vidt jeg kan huske fra sist kan man fint spise vanlig kjøttpålegg, type familieskinke, kalkun- og kyllingskinke etc. Det man skal tenke på er hvor lenge det er siden pakken ble åpnet og om den har stått ute i romtemperatur for lenge. Det tiltrekker seg bakterier over tid og det bør man unngå. Men har du åpnet pakken og spiser den opp i løpet av en uke skal det ikke være farlig :)

Så vidt jeg kan huske fra sist kan man fint spise vanlig kjøttpålegg, type familieskinke, kalkun- og kyllingskinke etc. Det man skal tenke på er hvor lenge det er siden pakken ble åpnet og om den har stått ute i romtemperatur for lenge. Det tiltrekker seg bakterier over tid og det bør man unngå. Men har du åpnet pakken og spiser den opp i løpet av en uke skal det ikke være farlig :)

Ookei, tusen takk for svar :D Så da er det altså bare spekemat spesielt man må holde seg unna ?

Ookei, tusen takk for svar :D Så da er det altså bare spekemat spesielt man må holde seg unna ?

Alt som er kokt/varmebehandlet går bra :) spekemat er konservert rått kjøtt med salt, så det må du evt steke selv først :)

Men når de sier varmebehandlet, hva vil det si? Opp til en hvis temperatur? Holder det hvis jeg feks lager toast i ovnen??

Back
Topp