Spekemat og gravid?

Kriistin

Betatt av forumet
I morgen er vi invitert til svigers med ungene på overnatting til 17 mai.. Om kvelden når barna er lagt pleier vi å kose oss med god mat.. Inkludert spekemat, men kan man spise spekemat når man er gravid? 
 
Jeg har hørt nei. Særlig ikke i første trimester.......
 
Nei det skal man ikke spise. Kun varmebehandlet, f eks på ostesmørbrød eller pizza.

Det er nemlig en viss fare for listeria eller andre bakterier, siden kjøttet ikke har vært igjennom noe trinn som fullstendig dreper bakterier. Selvfølgelig er det mest sannsynlig ikke noe farlig i spekematen, men ikke lurt å ta sjansen. Husker du E. coli i morrpølse saken for noen år siden? Når du er gravid er du i en rissikogruppe og skal unngå produkter som det er en viss fare for at gjør deg syk eller skader babyen.

Jeg kjenner på et sug etter sånn mat for tiden, men det er bare ikke verdt det hvis det går galt.
 
Blææ.. Hehe :P Har SÅÅ lyst på :P Men er selfølgelig ikke verdt det hvis det er farlig :( 
Hadde vært godt med salt spekemat,men får vente med det da :) Tusen takk for svar,jenter :D
 
Man blir anbefalt å unngå spekemat og myke oster...

Kjenner det blir kjipt på 17.mai med rømmegrøten uten spekematen til...men men, får bare leve med det...
 


Staffie *venter nr2* skrev:
Jeg har hørt nei. Særlig ikke i første trimester.......



Man frarådes å spise spekemat hele graviditeten. Men når ungen er ute er det bare å slå seg løs, jeg spiste spekeskinke med brie på hver dag i ukesvis etter forrige fødsel :)
 
Man bør ikke spise spekemat nei.. Men her på babyverden står det at det kan spises hvis det fryses ned først.. Da dreper du visst de bakteriene som kan være skadelige. Men hvis du er usikker, så er det jo bare å ringe å høre med legen din :)
 
Jeg går til en fødselsspesialist, og jeg spurte han om fenalår, han bare lo og sa at her i Norge var det så strenge krav at jeg fint kunne spise det, men alt med måte... som han så fint sa, så jeg skal nok unne meg ett par biter fenalår i morgen ja(liker ikke spekekjøtt)
 
Jeg tenker litt sånn: "alt med måte". Vi bor i et land med veldig strenge regler når det gjelder mat. Jeg spiste spekemat i forrige svangerskap, og hadde ingen problemer :) Men som sagt, alt med måte, man trenger ikke fråtse :)
 
Ja,er jo det..Jeg må ærlig innrømme at jeg spiste det jeg følte for forrige svangerskap.. Men ja,alt med måte! Jeg aner ikke hva det er, men dette svangerskapet er jeg faktisk mer "redd" for alt :P skjønner ikke hva det kommer av.. Kan kanskje ta meg en liten smake bit, og holde meg til den andre maten som blir servert :) Tusen takk for svar jenter :D
 
Hvorfor skal en risikere når man får beskjed om at det frarådes fordi det kan være direkte skadelig for fosteret? Såvidt jeg husker ble de som røykte og snuste 'tatt' ganske hardt her inne på starten. Det er også skadelig for barnet. Er det alt med måte der også? Du vil selvsagt høre forskjellige ting- også fra leger... Leger har også forskjellige meninger, men deres jobb er faktisk å råde etter det de har fått beskjed om og ikke gi sine egne meninger. I mange land i Europa, spesielt sydligere strøk har mange hatt Toxoplasma, fordi bakterien er mer utbredt der. En har derfor immun mot den. I Norge har de fleste ikke disse bakteriene i kroppen, og det er derfor skadelig om man får det i kroppen som gravid. Kanskje dette er grunnen til at Norge er litt strengere???? Danmark har samme anbefalingene, og de har samme klima som oss, og folk flest har ikke allerede hatt disse bakteriene.. Norge er streng på masse, men de lager ikke reglene på gøy, og uten grunn. 'Alt med måte' passer for mat som ikke regnes som skadelig. Mat som kan potensielt være skadelig, er nei-mat!
 


humbug skrev:
Hvorfor skal en risikere når man får beskjed om at det frarådes fordi det kan være direkte skadelig for fosteret? Såvidt jeg husker ble de som røykte og snuste 'tatt' ganske hardt her inne på starten. Det er også skadelig for barnet. Er det alt med måte der også? Du vil selvsagt høre forskjellige ting- også fra leger... Leger har også forskjellige meninger, men deres jobb er faktisk å råde etter det de har fått beskjed om og ikke gi sine egne meninger. I mange land i Europa, spesielt sydligere strøk har mange hatt Toxoplasma, fordi bakterien er mer utbredt der. En har derfor immun mot den. I Norge har de fleste ikke disse bakteriene i kroppen, og det er derfor skadelig om man får det i kroppen som gravid. Kanskje dette er grunnen til at Norge er litt strengere???? Danmark har samme anbefalingene, og de har samme klima som oss, og folk flest har ikke allerede hatt disse bakteriene.. Norge er streng på masse, men de lager ikke reglene på gøy, og uten grunn. 'Alt med måte' passer for mat som ikke regnes som skadelig. Mat som kan potensielt være skadelig, er nei-mat!

Støtter denne veldig. Mengden man spiser er, slik jeg ser det, uvesentlig. Er man uheldig og spiser spekemat det er bakterier i, da spiller det ingen rolle om man bare har fått i seg én skive. Og hvis det kan være farlig, hvorfor spise det da?

Det er x antall slike tråder i hvert eneste terminforum her inne, og det blir nesten alltid massevis av feilinformasjon og ofte tilløp til krangling. Har opplevd folk komme med argumenter som "det gikk bra før, det er jo blitt folk av oss selv om mødrene våre spiste spekemat/drakk alkohol/røkte" og jeg vet ikke hva. Noen begynner også å snakke om at man kan kræsje i bil, men at man ikke kan la være å gå ut av den grunn. Utrolig lite relevant.

Står det på matportalen at man skal holde seg unna, så gjør jeg det. Og er jeg usikker på noe mat (f.eks. fetaost), ja, da holder jeg meg unna det også. Kjipt med alt man ikke kan spise selvfølgelig, men ikke så stort offer som det ville være om jeg fant ut at den bittelille babyen min ble skadet fordi jeg ikke klarte å holde meg unna i 9 mnd.

 
Enig, jeg holder meg helt unna spekemat, selv om jeg eeeelsker det! Men er fetaost usikkert å spise? Det har jeg spist masse av helt i begynnelsen av svangerskapet...
 
Jeg tror ikke fetaost er noe problem. Mener at det ikke er noen lang modning av den sånn som med andre oster. Og melka er jo pasteurisert. Husker vi lagde det på skolen når jeg studerte, og tror ikke det skal være noe galt om du spiser det.
 
Jeg fikk beskjed av min lege om at det var helt i orden å spise alt, unntatt innenlandsfisk, mat som ikke var godt stekt/kokt i utlandet, og mat som hadde gått ut på dato. Hu sa det ikke var noen fare å spise norske kjøttprodukter (som spekemat, skinkepålegg, servelat osv) så lenge det var godt innafor dato, pga meget strenge krav. Skal jeg ikke kunne stole på legen da? Jeg tror virkelig ikke at hu har intensjoner om å skade barnet i magen min...
 
Der kom det første dårlige argumentet... Selvfølgelig vil ikke legen din skade deg eller barnet ditt, men uansett hva hun sier så e de nasjonale retningslinjene der for en grunn.  Kan ikke forstå at spekemat e noe en MÅ ha. Klarer meg helt fint uten i 9 mnd.
 
Legen din følger ikke retningslinjene for gravide og lager sine egne regler for hva som er bra og ikke. Det er faktisk ikke mange år siden fårepølsen fra Gilde gjorde folk alvorlig syke pga disse bakteriene. Ei heller siden en kommende tvillingmamma mistet begge babyene i magen pga listerie. I osten hun fikk servert på sykehuset!!! Nei, det er ikke så ofte det skjer, men har man valgt å få barn, så har man valgt å avstå ting som kan skade barnet i de 9mnd det tar å bære det frem. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å bare ta de forhåndsreglene som blir gitt. For barnet sin del!
 
Det er størst fare for fosteret å bli syk i første trimester. Men man burde holde seg unna hele graviditeten ;) men har hørt at om du fryser det først, så går bakteriene bort. Gjelder hvertfall Salami og biff :)
 


MiniPuselabb skrev:
Det er størst fare for fosteret å bli syk i første trimester. Men man burde holde seg unna hele graviditeten ;) men har hørt at om du fryser det først, så går bakteriene bort. Gjelder hvertfall Salami og biff :)



Det har de gått vekk fra, for det dreper ikke alle bakteriene. Skal spekemat spises, må det varmebehandles. Kilde: matportalen.no
 
Back
Topp