Spedbarn sove ute i "kulda"?

Camilla87

Betatt av forumet
Hei

Har ei lita ei som er 2 mnd gammel og har blitt litt forkjøla...
Lurer rett og slett på når det er for kaldt for et spedbarn og sove ute?! Nå har det jo blitt relativt kaldt her på Østlandet, usikker på om jeg bør sette vogna inn nå?

Så lenge de er godt kledd og ligger lunt (med tilgang til frisk luft så klart, ikke under teppe), så kan de normalt ligge ute nesten uansett. Er først ved -10 grader man ikke anbefaler at små barn er ute pga at det ikke er bra for lungene, og selv da tåler de jo litt vogn siden det blir mildere i vogna enn i lufta rundt.

I forhold til forkjølelse så må du nesten vurdere. Så lenge barnet ikke har feber tenker jeg det sikkert går bra? :)

Barn sover mye bedre i frisk luft enn inne er min erfaring iallfall.

Vis hun er veldig snørrete kan du jo ha henne inne en dag el to, men ser ingen grunn til å ta henne inn nå, det er fortsatt mange + grader ute.

-10 grader er en grense som stort sett alle leger ol henviser til.

Så lenge det føles varmere enn -10 er det greit. (Dvs det kan være -2 grader og blåse, så er det for kaldt...)
Jeg har dog aldri turt å la spedbarn sove ute om senhøsten/vinteren, får ikke sjekket tær og hender, om de er kalde :o hønemor ja

Så lenge det føles varmere enn -10 er det greit. (Dvs det kan være -2 grader og blåse, så er det for kaldt...)
Jeg har dog aldri turt å la spedbarn sove ute om senhøsten/vinteren, får ikke sjekket tær og hender, om de er kalde :o hønemor ja
Samtidig da vil det nok ikke være -10 inni vogna. Men alt ettersom.. Just pointing it out :)

Samtidig da vil det nok ikke være -10 inni vogna. Men alt ettersom.. Just pointing it out :)
Ingen vogner er helt vindtette, som oftest, men heller føre var, sant? :) Jeg hadde ikke satt ut en nyfødt i en vogn (hvilken som helst) hvis det blåste og var kaldt ute. Der er hønemoren i meg :p

Jeg fødte I januar så han ble utsatt for kulde når vi skulle hjem uansett. Min mor er født i desember og hu sov ute fra hu var født. Bor selv på Østlandet og er ikke for kaldt enda.

Her sover lille ute av og til, er 8 uker i morgen. I dag var det -1. Har lammeskinn i vogna, samt voksipose. Ligger i ullstrømpis, ullbody, tynn ulljakke, votter og lue:) var god og varm på kroppen når jeg tok henne inn, men litt kald i kinnene:)

Jeg har grensa på -10 sånn ca. Men har latt henne sove ute i -15 og sol også. Er ikke så kaldt i vogna, ha babycall som viser temperaturen

Tror du fint kan gjøre det ja :) Selv så gjorde jeg ikke det da mi var spedbarn men det var fordi jeg følte at jeg mistet kontrollen :P

Ingen vogner er helt vindtette, som oftest, men heller føre var, sant? :) Jeg hadde ikke satt ut en nyfødt i en vogn (hvilken som helst) hvis det blåste og var kaldt ute. Der er hønemoren i meg :p
Det er helt sant! Men det skal blåse ganske mye for at det skal være -10 effektive kuldegrader inni vogna der babyen ligger innpakket og nedpakket.

Men absolutt, ingen vits å utfordre skjebnen heller. Jeg hadde nok lagt ut babyen i -2 gr, hvis det ikke blåste no særlig. Men ikke i -5 i samme vibden, hvis du skjønner. Og hadde også dømt det annerledes om barnet var 2 mnd eller 6 mnd :) Håper ikke det blir mye kulde i vinter, for å si det sånn, ffor jenta mi er klin umulig å få til å sovne inne på dagtid, så da får jeg et problem.

Førstemann sov ute i nesten all slags vær da, og ble aldri syk e.l. Da bodde vi oppe i nord, og han var også klin umulig å få til å sovne inne...

Vi hadde vognen på altanen der det ikke blåste så mye.
Vi ble anbefalt av helsesøster å legge saueskinn under ryggen til den lille. Gjerne et i vogna og et inni voksiposen hvis den ikke hadde ullskinn. Vinden kommer under vogna og opp så blir fort kaldt i ryggen selv om det ikke blåser så mye.
Når det blåste som verst her nord så satte jeg vogna inn på et av soverommene med vinduene åpne. Rett og slett for å ikke oppleve at vinden veltet vogna!
Min er født i februar og det året var det nesten -20 her i byen ved havet. Så han lå ikke ute før i april, rett og slett for det var for kaldt.

Back
Topp