Spedbarn og kulde

IrisM

Elsker forumet
Jeg har hele tiden ansett minus 10 som en absolutt grense for å ta med spedbarn ut. Etter å ha lest innleggene deres i en annen tråd, har jeg blitt mer usikker. Vi har Emmaljunga vogn, og den er god og dyp med god skjerming. Det blir ikke like kaldt i vognen som ute. Er det greit å ta med den lille ut til tross for at det er noe kaldere enn minus 10?

Hvordan praktiserer dere dette?

Så lenge babyene ikke puster inn den kalde luften i lungene går det nok an å ta litt hensyn til det og ta de med ut. Jeg går ikke lange turer når det er mer enn -10 grader ute, men triller tur/retur barnehagen for å hente/levere storebror.

Hvor langt er det til barnehagen da? Jeg har en 20 minutters gåtur til nærmeste busstopp.

Hvor langt er det til barnehagen da? Jeg har en 20 minutters gåtur til nærmeste busstopp.

Har du babycall med temperaturmåler?
Jeg gikk en tur i går, da viste gradestokken hjemme 12 minus da vi begynte å gå. Måleren i vognen ble knapt 2-3 minus og jeg kjente ofte med hånden ned i vognen for å være sikker på at det ikke var iskaldt ned i der.
Vi har en easywalker-vogn, bagen er dyp, men jeg tipper emmaljunga er enda dypere.
Lillebror lå godt ned i posen.
Går ikke på lang tur om det er så kaldt, men kan godt gå til og fra bil, buss, bhg (2 minutter å gå) om det er ned mot 15 minus. Det hender jeg også har han i sjal, da er han også godt innpakket i sjal, klær med lun hette på og gjer e "gjemt" bak et bæreomslag slik at luften han puster inn er isolert på en måte.
Og jeg er egentlig ganske rigid på det med kulte, pga at storebror har astma og Lillebror kan være litt tett slik han var som baby. Men jeg er ganske trygg på at den luften han puster inn på disse småturene aldri når 10 minus!

Jeg har babycall med temperaturmåler ja, og den viser at det er vesentlig varmere i vognen enn utenfor. Jeg er likevel veldig usikker på om det er greit å ta ham med ut.

Ja, jeg skjønner det.
Vi hadde måttet være inne i ukesvis i strekk om vi ikke hadde våget oss ut innpakket...

Jeg har dette problemet nå, den er 17 minus og vi skal på barseltreff, vi tar bussen, men det er vel en 5 min å gå.

Ja, jeg skjønner det.
Vi hadde måttet være inne i ukesvis i strekk om vi ikke hadde våget oss ut innpakket...
Dere bor på Lillehammer? Jeg gjorde også det når storebror var liten, og kan ikke huske at jeg var spå nøye på det. Vi var ikke mange dagene inne på grunn av kulde, og det gikk nå bra det.

Jeg har babycall med temperaturmåler ja, og den viser at det er vesentlig varmere i vognen enn utenfor. Jeg er likevel veldig usikker på om det er greit å ta ham med ut.
Her må man sitte inne fra desember til mars om man ikke skal gå ut når det er kaldere enn -10 ;) Jeg bruker babycallen med temp.måler, legger den ved hodet hennes og der har det aldri vært under 0 faktisk! :) Tenker at om det er kaldt kan du også henge et helseteppe foran vogna, det lufter godt så barnet får oksygen men vil samtidig varme opp lufta litt inni der. Tror ikke det skal være noe problem å gå 20 minutter til bussen, jeg var ute å gikk i 35 minutter for å komme til butikken (og 35 min hjem igjen), og det blei aldri for kaldt nedi vogna! :)

...tror kanskje også det er litt avhengig av hvilken vogn man har (hvor dyp og tett den er) og hvilken pose man har! Her har vi skinnpose, og den er innmari varm! Nå er det bare 0 og hun ligger i strømpebukse og body ute, og det er 5+ oppå vognposen (la ikke babycallen nedi vogna). I voksiposen har jeg lagt skinn inni når det er iskaldt, og da blei lufta rundt hodet varmere fordi babyen utstrålte mer varme da ;)

Dere bor på Lillehammer? Jeg gjorde også det når storebror var liten, og kan ikke huske at jeg var spå nøye på det. Vi var ikke mange dagene inne på grunn av kulde, og det gikk nå bra det.

Ja, og da kjenner du sikkert til hvor lenge det kan være kaldt på denne tiden :p
Men altså, nå som det er 20 går vi jo ikke ut. Er ikke helt gal heller :p
Men litt til og fra må vi bare gi oss lov i denne perioden!

Jeg pleier og legge Emmeth ut selvom det er kaldere enn -10, ellers kunne vi aldri gått ut her på vinteren. Vært veldig kaldt de siste 3 årene. Bruker babycaller m Temp.måler;) kaldeste det blir i vogna da er -1. Har og bod jeg kan sette han inn i m åpen dør:)

Det gikk helt fint, kjente på henne av og til, god og varm i kinnene sine:-)

Back
Topp