Spedbarn i pulk

Bkno1570392

Andre møte med forumet
Min samboer og jeg har de siste par ukene hatt poden med på tur i pulk. Gutten som nå nærmer seg 7 mnd, vi går i oppkjørte løyper, aldri under -10 grader og tilpasser turens lengde til den tid han sover. Med ullklær på poden, 4 cm. skumunderlag i pulken, reinskinn og voksipose er det nok større risiko for overoppheting enn frysing

Vi ser på ulike fora og et hav av avisartikler at det er stor skepsis knyttet til bruk av pulk, og Oslo kommune går til og med så langt at de fraråder det. Ofte blir det referert til at barn har frosset ihjel i pulk. Vi har forsøkt å finne konkrete tilfelle på dette, men det eneste vi har klart å finne er en artikkel der det fortelles om en episode der foreldrene oppført seg veldig uforsvarlig: https://www.abcnyheter.no/livet/2012/10/19/161063/drept-av-mor-og-far

Skitur med barn i pulk kan være en flott opplevelse for både stor og små, og jeg synes det er synd hvis pulken får et ufortjent dårlig rykte på seg. Jeg vil vove den påstand at med litt sunn fornuft og en tur som legges opp på barnets premisser, er risikoen ved bruk av pulk ikke større enn så mye annet vi foretar oss.

Derfor, hvis noen kjenner til hendelser der barn har frosset ihjel i pulk, hadde det vært interessant å hørt om det, eller fått lenker til artikler.

Så lenge dere sjekker regelmessig at ungen har det fint, og tar hensyn, så går det bra.

Minimum 6 mnd alder pga risting, og ikke legg opp til den lengste turen første gangen. Sjekk regelemssig at ungen er god og varm og kos dere på tur.

Høres jo ut som om dere tar veldig gode forhåndsregler så det blir vel som med alt annet, som frarådes osv pga ditt og datt. Feks at barnet ikke skal sove i bilen i sommer når det var så varmt. Men det var kaldere/kjøligere i bilen og døren var åpnes, bilen sto i en isolert kald garasje og ungen hadde ikke sovet en døyt pga varmen. Temperaturmåler hadde jeg på babycallen og ja, det var ikke optimalt å sove i bilstolen men den dagen var jeg desperat. Enkelte ting må man bare følge magefølelsen. Tenk hva de gjorde før i tida..

Takk for svar.
For del betyr det ikke så mye med alle disse rykter og anbefalinger, for vi er så turvante at vi tar nå poden med ut uansett. Men jeg syntes bare det var en litt interessant å høre om noen kjenner til konkrete eksempler på at barn har frosset ihjel i pulk, når det i nesten samtlige artikler om temaet blir fremhevet. Har det noe på seg, eller er det bare en seiglivet myte? Og hvis det har hendt, hva skyldes det så at barnet har omkommet? Skyldes det at noen foreldre har oppført seg veldig uforsvarlig? I så fall mener jeg det blir litt feil å dra den så langt at man anbefaler ikke å bruke pulk og at det kan være med på å avholde noen fra å dra på tur med barn i pulk.

Vi har også guttongen i pulk. Ikke fått muligheten iår da det er lite snø her i år(Bur på vestlandet men har campingvogn i sirdal,vest-agder). Han var 1 år sist vinter å vi var ute noen turer bare siden jeg var gravid med lillebror. lengste turen var 8km, å han elsket det. Satt baki pulken og trallet og sang :Heartblue Suns det er domt folk skal være redde for å bruke pulk. Det er en fantastisk opplevelse for barna! Barn kan sikkert fryse ihel i barnevogna og tenker jeg. Handler om sunn fornuft, å ikke gå ut på di kaldeste dagene eller di mest vindfulle + godt nokk med klær ofc. Lillebror er nå 6 mnd og vi har planer om å kjøpe en til pulk å ta hver sin unge når vi er på tur :) jeg har hørt rykter om barn som har frøse i hel i pulk, men har heller aldri hørt noe konkret. Så spent på om noen kommer med noe konkret

Back
Topp