Spatur - farlig med boblebad?

Babymagen1990

Førstegangsgravid
Tenkte vi skulle ta en kjærestetur mot slutten av graviditeten til det samme spahotellet som babyen ble unnfanget på for ca. 5 måneder siden:rolleyes:. Dette er et spahotell med bla. boblebad og en varmegrotte (stort basseng med ca. like varmt vann som i boblebad, bare uten bobler.) Da vi var der så jeg mange gravide, både i de veldig varme bassengene og boblebadene, badstuene og i det vanlige bassenget. Jeg har hørt og lest mange steder at man skal holde seg unna boblebad når man er gravid, både fordi babyen kan bli varmet opp og pga. bakterier. Andre steder hører jeg at dette bare er tull og fanteri. Det er altså delte meninger om det. Legen min frarådet det mens jordmor mente det ikke gjorde noe, så igjen - delte meninger! Jeg tenkte jeg skulle henvende meg til dere og høre om deres erfaringer. Jeg har ingen glede av å reise hit om jeg ikke kan bade. I utgangspunktet tror jeg ikke det er fare for overoppheting av barnet om man er flink til å begrense tiden til maks 10-15 minutter i de varme badene, og passer på å avkjøle seg rett etterpå i en kald dusj eller i et vanlig basseng. Det må da ta lenger tid enn det før fostervannet blir varmet opp, etterfulgt av babyen, og disse bassengene er jo bare 1-2 grader varmere enn kroppstemperaturen? Så jeg skjønner ikke helt det argumentet. Bakterier er jeg ikke bekymret for da det skal mye til for at de klarer å krype gjennom badetøyet, opp skjeden, forbi slimproppen, gjennom fostervannet og bort til :wacky:

Farris bad?
Tror de ansatte der fraråder mot boblebadet. i så fall tror jeg det står på hjemme sidene deres.

Jeg leste ett sted at gravide ikke skal bade i varme bad alene pga blodtrykksfall bare. Har ikke lest om bakterier eller noe. Vil tro at jordmoren din har mer rett enn legen din. Det er hun som er eksperten her :)

Haha jeg prøvde å gjøre det litt anonymt men du gjettet hvor det var:p Jeg ser ingen steder at de fraråder gravide det på siden dems :)
Sorry :P var varmtvannsgrotten som avslørte deg :D Er fra Larviksdistriket selv og har 2 gavekort i spa avdelingen der ;) Har spa menyen her hjemme og minns å huske at det stod noe der om det.. Men nå finner jeg den ikke igjen. :P

Man skal holde seg unna boblebad og andre varme bassenger de første 12 ukene pga det kan skade utviklingen på fosteret.

Har man et normalt og ukomplisert svangerskap er det så fritt frem, så lenge man ikke blir overopphetet (da det kan føre til blodtrykksfall), frem til slimproppen går (de fleste opererer med en grense på 2 uker før termin). Grunnen til at man ikke skal bade I boblebad/offentlige bad de 2 suste ukene før termin er pga faren for infeksjon siden livmor halsen ofte åpner seg litt og litt og at det da ikke lengre er "tett" ☺

Jeg ville hatt god samvittighet og kost meg på spa ☺

Man skal holde seg unna boblebad og andre varme bassenger de første 12 ukene pga det kan skade utviklingen på fosteret.

Har man et normalt og ukomplisert svangerskap er det så fritt frem, så lenge man ikke blir overopphetet (da det kan føre til blodtrykksfall), frem til slimproppen går (de fleste opererer med en grense på 2 uker før termin). Grunnen til at man ikke skal bade I boblebad/offentlige bad de 2 suste ukene før termin er pga faren for infeksjon siden livmor halsen ofte åpner seg litt og litt og at det da ikke lengre er "tett" ☺

Jeg ville hatt god samvittighet og kost meg på spa ☺
Dette høres fornuftig og godt begrunnet ut, så jeg går for denne;)

Den største bekymringen ang varme boblebad/badestamp osv, er bakterievekst. temperaturerer rundt 35-40 grader er der bakteriene trives best. De bør dermed unngås hvis man har blødninger (evt hatt siste dager), eller vet at slimproppen har gått eller livmorhalsen begynner å åpne seg. Har man mye kynnere og det går mot slutten, særlig når man er flergangsfødende, kan fort åpningen begynne å dukke opp.

Ellers er det overoppheting man gjerne er redd for, men da må vannet være minst 37-38 grader. Overoppheting bør man unngå i hele svangerskapet, både av hensyn til seg selv og barnet. F.eks vannansamlinger i bena blir ofte forsterket ved overoppheting, og kan gå noe ned ved kjøligere bad.

Jeg var ikke klar over at en bør unngå boblebad tidlig i graviditeten. Var i boblebad sist helg, rundt 8 uker på vei...

Jeg var ikke klar over at en bør unngå boblebad tidlig i graviditeten. Var i boblebad sist helg, rundt 8 uker på vei...

Dette har sikkert gått bra, mange vet jo ikke at man er gravide før det har gått noen uker. Jeg har vært både i badstu og boblebad og det har gått helt fint:-)

Back
Topp