Spark og bevegelser

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Hei,

Jeg har i sikkert i 4 uker nå kjent spark fra mini, i ca 3 uker kjent spark utvendig. (21+6 i dag) Nå den siste uken har jeg ikke kjent så mye spark utvendig. Hun pleier somregel å være mest aktiv på kvelden når vi legger oss og jeg pleier å hvile hendene nederst på magen for å følge med. Det var en kveld hun var veldig aktiv og holdt på lenge. Dagene etter har jeg følt hun har dabbet av i aktivitet. Jeg kjenner henne jo, men ikke like mye. Den ene kvelden kunne jeg ikke huske å ha kjent så mye til henne hele dagen. Så jeg drakk et glass appelsinjuice og la meg ned, men det hadde ingen effekt egentlig. Jeg kjente at hun flytta på seg her og der, men hun ble ikke aktiv. Dagen etter kjente jeg små spark gjennom dagen, men så ble hun veldig rolig igjen på kvelden. Det står jo over alt at de sover somregel når du er i aktivitet og er våkne når du er i ro. Jeg føler nesten det er motsatt på meg. Så jeg begynner å bli litt bekymret. Nå har jeg ikke kjent spark så veldig lenge så jeg har ikke så mye «data» å sammenligne det med og jeg føler ikke jeg klarer å huske tilbake om det er like mye bevegelser som tidligere annet enn den dagen jeg kjente masse. Kan det være normalt å ha enkelte dager hvor man kjenner det ekstra godt? Jeg har sendt en melding til jordmor, men de er jo ikke på jobb i helgene. Jeg er også en type person som venter og ser det ann kanskje litt for lenge før jeg søker hjelp, men jeg vet at om det er noe man skal være obs på som gravid så er det bevegelser og endringer, så jeg vil ikke ta noen skanser. Hva tenker dere?
 
Det var sånn for meg også i den perioden, de har veldig god plass og beveger mye på seg uten at en kjenner det innvendig og/eller utvendig :) kjennliv.no sier vell 10 bevegelser på 2 timer eller noe :)
 
Hei,

Jeg har i sikkert i 4 uker nå kjent spark fra mini, i ca 3 uker kjent spark utvendig. (21+6 i dag) Nå den siste uken har jeg ikke kjent så mye spark utvendig. Hun pleier somregel å være mest aktiv på kvelden når vi legger oss og jeg pleier å hvile hendene nederst på magen for å følge med. Det var en kveld hun var veldig aktiv og holdt på lenge. Dagene etter har jeg følt hun har dabbet av i aktivitet. Jeg kjenner henne jo, men ikke like mye. Den ene kvelden kunne jeg ikke huske å ha kjent så mye til henne hele dagen. Så jeg drakk et glass appelsinjuice og la meg ned, men det hadde ingen effekt egentlig. Jeg kjente at hun flytta på seg her og der, men hun ble ikke aktiv. Dagen etter kjente jeg små spark gjennom dagen, men så ble hun veldig rolig igjen på kvelden. Det står jo over alt at de sover somregel når du er i aktivitet og er våkne når du er i ro. Jeg føler nesten det er motsatt på meg. Så jeg begynner å bli litt bekymret. Nå har jeg ikke kjent spark så veldig lenge så jeg har ikke så mye «data» å sammenligne det med og jeg føler ikke jeg klarer å huske tilbake om det er like mye bevegelser som tidligere annet enn den dagen jeg kjente masse. Kan det være normalt å ha enkelte dager hvor man kjenner det ekstra godt? Jeg har sendt en melding til jordmor, men de er jo ikke på jobb i helgene. Jeg er også en type person som venter og ser det ann kanskje litt for lenge før jeg søker hjelp, men jeg vet at om det er noe man skal være obs på som gravid så er det bevegelser og endringer, så jeg vil ikke ta noen skanser. Hva tenker dere?
Det er vel ikke før i uke 24 eller noe sånt at man skal kjenne liv daglig?
 
Det er vel ikke før i uke 24 eller noe sånt at man skal kjenne liv daglig?

Selv når man har kjent liv daglig i flere uker? Har kjent daglig til nå. Kjenner fremdeles liv daglig, bare mindre føler jeg.
 
Selv når man har kjent liv daglig i flere uker? Har kjent daglig til nå. Kjenner fremdeles liv daglig, bare mindre føler jeg.
Ring legevakt eller føden å hør? Men sånn som jeg har forstått det er det iallefall ikke før i uke 24
 
Når de er så små er det vanlig at man kjenner mindre/ikke noe hvis de bytter plass. Derfor har man den 24 ukers regelen. Men hvis du er bekymret ville jeg ringt legevakten
 
Vi opplevde mindre og svakere spark i uke 27. Vi kjente liv, ja, men var usikre og valgte og ringe siden de alltid sier at det er viktig. Vi dro inn, ble overvåket og testet, ingenting galt. De mente det ikke var nødvendig å ta slike tester før uke 28,at det kanskje ikke ville vise. Det viste for oss, alt var i skjønneste orden. Vi pratet også med lege og hun sa til oss at sålenge jeg kjente liv var det fint,men om det ble mindre enn jeg opplevde "nå" skulle jeg ta kontakt igjen. Litt råd til deg er å kjenne på magefølelsen din selv, ring dem, det tar bare 5 minutt. En liten telefonsamtale er så lite iforhold til hva livet til den lille er verd.
 
Nå har jeg morkaka på bakre vegg, så derfor jeg Har kjent spark og bevegelser så tydelig nå. Til og med samboeren klarte å kjenne noen av dem fra utsiden fra uke 19-20 ca. Jeg er overvektig da så har vært innpå tanken om at hun kanskje har flyttet seg litt lenger opp og at hun nå ligger bak der jeg har mest «polstring»:smiley-bounce022 slik at jeg ikke kjenner det så godt.

Jeg tror nok det er som hun øverst her sa at hun bare har god plass akkurat nå. For jeg våkna i natt av at hun sparka fordi jeg hadde snudd meg rundt på magen og det sikkert ble litt mindre plass inni der :smiley-bounce022 hun dreiv på ei god stund, så det er nok normalt som dere sier. Kan også hende hun har sparka inn i morkaka på bakre vegg. Kjenner kun når hun trykker forover eller dytter på blæra!
 
Back
Topp