Sparing

Sparer ikke noe, men har jobbet med å betale ned kredittkort og få mer styr på økonomien. Denne mnd skal vi betale 13000 i skattepenger(men sambo får 6000 tilbake så blir 7000 da), og har fortsatt 6000 igjen på MasterCard. Heldigvis ser det ut til at vi får betalt alt ned denne mnd foruten 3-4000 kr, så kan snart begynne sparinga.
Dritt lei av møkkaøkonomi

Sent from my iPhone using BV Forum

Last edited:
Begynner så snart jeg får meg ny jobb.

Sent from my iPad using BV Forum

Vi er midt i total renovering av hus så alle pengene går dit men når vi blir litt mer ferdig skal vi spare rundt 1500-2500 i mnd greit og ha en liten buffer

❤️gutt 6 april 2013❤️
❤️termin 29 januar 2015❤️

Sparer ikke noe, men har jobbet med å betale ned kredittkort og få mer styr på økonomien. Denne mnd skal vi betale 13000 i skattepenger(men sambo får 6000 tilbake så blir 7000 da), og har fortsatt 6000 igjen på MasterCard. Heldigvis ser det ut til at vi får betalt alt ned denne mnd foruten 3-4000 kr, så kan snart begynne sparinga.
Dritt lei av møkkaøkonomi

Fornuftig
Kredittkort gjeld er noe herk.
Vi bruker MasterCard hyppig i forbindelse med ferie bestillinger og jobb men nuller de alltid innen fristen, 45d, for å unngå sur dyr gjeld.
En kan alle få møkkaøkonomi til tider, har selv hatt det sånn derfor jeg er forsiktig med å bruke penger selv om vi har ok økonomi for en vet aldri om en havner tilbake der.

2500 går til bufferkonto pr mnd. Lønnskontoen blir ikke tom før neste lønning, så har ingen flere faste sparetrekk. Men fører over en god slant fra lønnskonto til sparekonto en gang i blant.

Sparer dere penger?
Hvor stort beløp klarer dere å spare?
Klarer dere å la pengene stå?

Det er meningen at vi skal det, men de siste månedene har vi brukt penger på førerkort til meg og reparasjon av bil, så veldig lite sparing det første halvåret. Denne måneden blir det 20.000 kr til sparing, men dette er lommepenger vi skal ha til Tyrkia-turen i august/september. Vi kommer nok ikke til å bruke alle pengene opp der. Ellers fra juli og utover halvåret har vi 6000 kr i mnd vi kan spare :)

Vi har hatt ett rent helvete økonomisk. Det har jeg fortalt litt om her i en annen tråd. Så jeg er veldig glad for at vi har kommet så langt økonomisk som det vi har! Vi gikk fra å ha flere tusen minus hver måned til 6000 +. Det er takket være budsjett og stålkontroll over hvor pengene gikk hen.

Tommel opp for budsjett!

Det er meningen at vi skal det, men de siste månedene har vi brukt penger på førerkort til meg og reparasjon av bil, så veldig lite sparing det første halvåret. Denne måneden blir det 20.000 kr til sparing, men dette er lommepenger vi skal ha til Tyrkia-turen i august/september. Vi kommer nok ikke til å bruke alle pengene opp der. Ellers fra juli og utover halvåret har vi 6000 kr i mnd vi kan spare :)

Vi har hatt ett rent helvete økonomisk. Det har jeg fortalt litt om her i en annen tråd. Så jeg er veldig glad for at vi har kommet så langt økonomisk som det vi har! Vi gikk fra å ha flere tusen minus hver måned til 6000 +. Det er takket være budsjett og stålkontroll over hvor pengene gikk hen.

Tommel opp for budsjett!
Wow, så flinke dere har vært! Kjekt å høre!

Wow, så flinke dere har vært! Kjekt å høre!
Tusen takk! Men det ligger mye jobb og strev i det. Jeg håper egentlig at mange slipper å gå gjennom slikt. Nekter å gå gjennom sånt igjen, kommer jeg en slik situasjon noen gang igjen så legger jeg meg ned for å dø sakte heller! :p

Tusen takk! Men det ligger mye jobb og strev i det. Jeg håper egentlig at mange slipper å gå gjennom slikt. Nekter å gå gjennom sånt igjen, kommer jeg en slik situasjon noen gang igjen så legger jeg meg ned for å dø sakte heller! :p

Kan jeg spørre hva dere gjorde for å få bukt på økonomien? :) fikk dere hjelp?

Kan jeg spørre hva dere gjorde for å få bukt på økonomien? :) fikk dere hjelp?

Ja det kan du, men det er en lang historie da, så for at du skal skjønne greia så skriver jeg alt :) Nei vi fikk ikke hjelp, her var det jeg som tok i ett tak.

Jeg har alltid vært pengebevisst, og da jeg flyttet inn med gubben min så visst ikke jeg om all den gjelda han hadde, som han ikke brydde seg om. Han ville ikke at jeg skulle åpne posten hans, det skulle han selv og deretter kastet han det. Til slutt sa det stopp for min del og jeg begynte å åpne posten, jeg fikk hakeslep og var på nære og nippe til å gå ifra han, men stakkaren trengte jo hjelp og jeg likte han meget godt (hadde følelsen av at han var DEN rette). Jeg fikk overtalt han til å snakke med sine foreldre, men han hadde allerede vært gjennom prosessen en gang tidligere og var veldig flau for å måtte spørre om hjelp igjen. Jeg måtte faktisk presse han til det ytterste punktet for jeg visste at dette kunne ikke fortsette. Rentene på alle de forskjellige sakene steg jo for hver gang og noen saker hadde gått til fylkesnemda eller hva det kalles, brever fra politiet ihvertfall.

Foreldrene forsto han selvfølgelig, og de ville hjelpe. Derfor tok dem opp mer lån i billånet hans (bilen står i hans navn, men lånet står i foreldrenes navn ettersom han ikke er kredittverdig) slik at vi kunne få betalt alle kreditorene osv. Banken var veldig grei. Det var snakk om +700.000 kr i det som kategoriseres som smågjeld og foreldrene fikk altså ta opp lån på det beløpet. Ikke kredittkort for det hadde han ikke lov til å ha ettersom han hadde allerede vært på en smell.

I prosessen med betalingen var det mange av kreditorene som var villig til å senke beløpene visst vi fikk betalt inn alt og bli ferdig med det, noe som vi kunne ettersom vi hadde fått lånet, men det gjaldt å prute og spørre. Det var en lang og slitsom prosess og gubben var klar til å gi opp hele tiden. Det var jeg som hadde funnet alle kreditorene han skyldte penger og det var jeg som hadde skrevet listen opp og fått dem til å sende det han sto i gjeld for. Etterhvert fikk pappan hans ta over for jeg var på tiden blitt gravid og var sliten. En kreditor uteble etter vi var ferdig å betale alt, men jeg fikk dem til å gi gubben en avtale om ett månedlig beløp og den er han ferdig med i september i år.

Det var på tide å lage en oversikt over hvor pengene gikk, hvor mye vi brukte og hvilke faste utgifter vi hadde. Hva kunne vi kutte pengebruken på osv. Gubben var faktisk den som fant ett godt excel-dokument på nettet hvor vi bare kunne skrive inn utgiftene og lønna på, også regner den ut hvor mye vi går i minus eller pluss. Vi bruker det enda, så bare si ifra visst du er interessert ;)

Da var det bare å gå gjennom faktura-bunken med betalte regninger, og finne ut hva som var fast. Alt ble ført inn i budsjettet. Vi fant ut at matbudsjettet lå langt over nødvendighetene og derfor satte jeg det ned til 4000 kr i måneden. 1000 kr i uka, men da gjaldt god planlegging av middagslister og råvarer. Vi kuttet ned på godteri/chips og brus fordi dette var svindyrt (og det lever vi fint og godt uten per dags dato fordi frukt er billigere og ikke så kvalmende!). Vi kuttet andre utgifter som ikke var nødvendig, byttet strømleverandør og mobilabonnement osv.

Vi gikk noen måneder i minus, og vi måtte låne noen +/-500 kr hver måned av foreldrene til gubben for å få råd til mat (mine foreldre sliter økonomisk selv, og det er kanskje derfor jeg har vært så bevisst på økonomi).. Vi prioriterte regninger og mat, så det ble jo omtrent ett helt år uten shopping av klær og andre div. saker, men måtte slike ting kjøpes så var det rett inn i budsjettet med prisen. Det året begynte vi også å bake våre egne brød, vi sparte 900 kr i måneden på det. Etterhvert begynte vi å gå noen få kroner i pluss, det var snakk om 2 kroner, til 10 kroner. Gubben fikk seg en ekstrajobb og jeg gikk opp i lønn. Og deretter hadde vi plutselig 1000 kr ekstra osv.

Det har rett og slett tatt tid, nå på det tredje året begynner det å skinne. I begynnelsen syntes vi at 4000 kr til mat i mnd var kjempe lite, men nå bruker vi ikke mer enn maks 800 kr i uka, og da snakker vi middag 7 dager i uka, pålegg/smør og brødmat, likevel greit å 200 kr til ekstra ting, som dopapir, tannkrem, bleier, våtservietter og slikt.

Det krever bare litt (mye) planlegging, og man må være villig til å gå inn for det. Gjør man ikke det skikkelig så kan man heller ikke regne med å få noe ut av det. Derfor har det vært veldig slitsomt og tungt for min del, for gubben har ikke alltid vært like høy i hatten og jeg har måttet si nei til ting og tang, men han takker meg den dag idag for at jeg først og fremst ble og hjalp han og at vi nå kan spare så mye som vi kan gjøre. Han skryter jo av meg og sier at det var jeg som fikset økonomien hans og at han står i "gjeld" til meg for det, er veldig godt å faktisk få den anerkjennelsen og at han selv forstår at det er mitt verk. Fik mange tips fra det derre tv-programmet, luksusfellen :) Heldigvis har gubben lært mye og han er lettere å ha med og gjøre nå, han går inn for det selv nå som han ser resultatene ;)

Om du har noen videre spørsmål, så bare spør! Eller om du er interessert i det budsjett-arket :)

Hei, vi sliter økonomisk, har en selv som glemmer å betale regningene sine. Har fått unna en del regninger men det stopper liksom ikke. Så jeg er veldig int i butsjett-arket deres. Også sitter jeg her med store øyne og gaper når jeg leste at dere klarer å holde dere til 800 kr uka på mat. Der sliter vi skikkelig. Sikker på at vi to bruker 8000 på mat i mnd... Du har virkelig vært flink!

Eksen min var slik, men jeg klarte ikke hjelpe han, slik som du gjorde.
Dvs, vi var godt på vei, jeg kausjonerte på et større lån, damen i banken gjorde en god jobb og sendte ut erklæring som han signerte på at han ikke skulle ta opp flere forbrukslån/kredittkort.
Men etter et år eller to, oppdaget jeg at han hadde flere nye kredittkort. Skuff!

Jaja, det er historie. Hjalp ham litt på vei før vi gikk fra hverandre, og nå ser det ut som han begynner å få orden.
Han har aldri latt saker gå til inkasso da, og jeg føler meg trygg på at han betaler lånet som jeg fremdeles er kausjonist for.

Hei, vi sliter økonomisk, har en selv som glemmer å betale regningene sine. Har fått unna en del regninger men det stopper liksom ikke. Så jeg er veldig int i butsjett-arket deres. Også sitter jeg her med store øyne og gaper når jeg leste at dere klarer å holde dere til 800 kr uka på mat. Der sliter vi skikkelig. Sikker på at vi to bruker 8000 på mat i mnd... Du har virkelig vært flink!
Oi 8000 på to stykk i mnd er MYE! :p Jeg er dønn seriøs når jeg sier at vi ikke bruker mer enn 4000 i mnd på 3 stykk, og annenhver helg; 4 stykk, men jeg får ikke lastet opp excel-arket her :( Noen ide?

Eksen min var slik, men jeg klarte ikke hjelpe han, slik som du gjorde.
Dvs, vi var godt på vei, jeg kausjonerte på et større lån, damen i banken gjorde en god jobb og sendte ut erklæring som han signerte på at han ikke skulle ta opp flere forbrukslån/kredittkort.
Men etter et år eller to, oppdaget jeg at han hadde flere nye kredittkort. Skuff!

Jaja, det er historie. Hjalp ham litt på vei før vi gikk fra hverandre, og nå ser det ut som han begynner å få orden.
Han har aldri latt saker gå til inkasso da, og jeg føler meg trygg på at han betaler lånet som jeg fremdeles er kausjonist for.
Så flott at du enda stiller opp med å stå som kausjonist! Men jeg hadde personlig vært litt redd ettersom det nå er en eks :p Du er tøff!

Så flott at du enda stiller opp med å stå som kausjonist! Men jeg hadde personlig vært litt redd ettersom det nå er en eks :p Du er tøff!

Synes ikke det er like kjekt nå når han er blitt eks, men er glad jeg sa nei andre gangen han foreslo det.

Han har ingen andre som kan ta over, så jeg må bare leve med det.

Back
Topp