Sparing til barnet

meg&lille

Elsker forumet
Septembermødre <3
Lille jenta vår har allerede fått sin første pengegave ved fødsel og vi skal åpne en konto til henne. Har hele tiden tenkt selv at jeg skulle sette et månedlig beløp på kontoen hennes. Samboer foreslo at vi skulle sette over barnebidraget til henne.
Andre som tenker de skal spare til barnet sitt?

Vi setter av barnetryden til våre barn. Men ettersom det blir en del tilslutt har vi bare kontoene i vårt navn slik at det ikke går ut over evt stipend søking når barnet blir eldre. Guttungen vår har også en egen konto hab setter inn sparepengene sine

Sent from my LT15i using BV Forum mobile app

Vi har også tenkt å spare barnetrygden hver måned. Ikke bestemt oss for hvem kontoen skal stå på ennå. Tror nok vi setter pengegaver inn på samme konto, pengene skal uansett kun brukes på han :)

Vi har åpnet konto til veslemor, akkurat som søsknene. Setter inn penger hver mnd, samt bursdag og julegave penger :)
Aldri tenkt på det med stipend.. De to andre barna har også konto i sitt navn :/

Har ikke laget konto ennå, men skal gjøre det snart. Har alt fått penger i gave. Regner med det blir mere til jul og barnedåpen.
De to andre barna har egen konto. Får som regel en god del penger til jul og bursdager. Og eldstemann har begynt med tannfelling og får litt av tannfeeen i blandt.
Putter på litt penger på sparegrisen i blandt, men sparer ikke en fast sum. Har ikke så god råd dessverre.. men barna har en god sum hver på kontoen.

Lille jenta vår har allerede fått sin første pengegave ved fødsel og vi skal åpne en konto til henne. Har hele tiden tenkt selv at jeg skulle sette et månedlig beløp på kontoen hennes. Samboer foreslo at vi skulle sette over barnebidrag til henne.
Andre som tenker de skal spare til barnet sitt?
Helt i ørska! Mente barnetrygden:)

Vi har boligspar for barn, setter av barnetrygden til han :) Skal opprette en vanlig sparekonto også, som han kan sette inn pengegaver på ;)

Vi sparer en del av barnetrygden på en fond i vårt navn. Denne kontoen blir vi også å sette pengegaver på :-)

Vi har tenkt å ha en sparekonto og en bsu-konto hvor gaver kan settes inn :) og hun kan spare selv etterhvert så klart

Skal spare til han ja, vet at mine foreldre skal ha en konto de sparer på også så han skal ha hjelp til førerkort osv :) Han er første barnebarn på begge sider så kommer nok ikke til å mangle noe og blir nok litt bortskjemt vil jeg tro ;)

Vi skal opprette sparekonto til ham med fast innskudd. Tenker å spare hele barnetrygden, men mtp stipend som nevnt over samt innslagspunkt for overformynderiet kommer vi ikke til å sette alt i hans navn. Mormoren ønsket også å opprette konto i lokalbanken som hun kan spare på, så han får en konto der også.
Vi kommer ikke til å spare på BSU, det er lite hensiktsmessig så lenge det er maksbeløp og han ikke får utnyttet skattefordelen før han begynner å jobbe. Prøver heller å finne en annen konto med høy rente.

Vi sparer til våre og dem har egen sparekonto i mitt navn , så ikke dem får formue som går utover stipender ol når dem blir eldre .

Vi sparer 500 kr hver måned, men hadde allerede satt inn 20 000 før han ble født for å ha en fin startsum. Kontoen står i vårt navn, selv om det er junior sin konto.

Vi sparer 500 hver måned på konto i barnas navn. Pengegaver etc blir også satt inn på disse kontoene. Både jeg og pappaen ser og kan disponere kontoen i våre nettbanker. Barna får tilgang til konto ved fylte 18 år. Forhåpentligvis har vi da fått mata de med så godt økonomisk vett at pengene ikke sløses bort med en gang!

Vurderer også fond etter hvert da det i dissse dårlige rentetider ofte er bedre avkastning på fond enn på banksparing. Følg med på grensen for formue som påvirker stipend og utdanning, så er det ikke noe problem å spare i barnets navn. Fylkesmannen (tidligere overformynderiet ) kan gripe inn ved beløp over 2xgrunnbeløpet (grunnbeløpet fastsettes årlig og er i år i overkant av 88000). Dette kan man unngå ved å sette penger inn på sperret konto og opprette gavebrev der man spesifikt merker at pengene ikke skal taes hånd om av FylkesMannen. Snakk med en rådgiver i banken din om dette:)

Kan også spare i foreldrenes navn. Merk da at beløpet vil havne under gjeldende arveregler den dagen de skal overdraes og kan utløse arveavgift. Merk også at dersom man har flere barn, gift/samboer etc bør den enkelte konto øremerkes (hvilket barn kontoen er tiltenkt) i testamente for ikke å bli beregnet inn i boets total dersom man skulle falle fra. For å unngå evt skatt og arveavgift kan man fra fylte 18 år fritt overføre en halv G (grunnbeløpet) uten å utløse skatt, arveavgift etc fra hver av foreldrene), på den måten kan man posjonere ut arv og hjelpe barnet økonomisk samtidig. (nå er det lite arve avgift i dag, men man vet jo ikke hva status er om 18 år....)

Skal man spare mye kan en kombinasjon av sparing i barnets navn og foreldresnsvn være hensiktsmessig.

Som andre har nevnt, BSU er ikke hensiktsmessig før barnet er gammelt nok til å tjene egene penger og da så mye at de kan dra nytte av skattefradraget. Spar heller på høyrente fram til da, og når barnet har egen inntekt kan man bare flytte midler fra høyrente til BSU slik at man får maks utbytte.

Noen sparer lite, noen sparer mye, noen barn har arv etc som skål håndteres best mulig fram til barnet blir myndig. En god bank og en god finansrådgiver vil kunne hjelpe med å finne en løsning tilpasset deres behov. Ta gjerne med barnet i diskusjoner og evt møter med banken etter feks fylte 15 år. Et barn som tidlig blir involvert og opplært i egen økonomi har større sjangse for å forvalte midlene sine fornuftig når det blir 18 år og foreldrenes fullmakter plutselig blir borte :)

Hilsen en som er opptatt av barn og økonomi :)

Last edited:
Mange gode råd Mrs Sookie! Skal kikke litt nærmere på det en gang til, for vi har ikke vært i banken enda :)
Vi har snakket mye om å gi barna god økonomisk opplæring, det er kjempeviktig!

Mange gode råd Mrs Sookie! Skal kikke litt nærmere på det en gang til, for vi har ikke vært i banken enda :)
Vi har snakket mye om å gi barna god økonomisk opplæring, det er kjempeviktig!

Det er det absolutt! Skummelt å se hvor mange som havner på utur i dagens "må ha" samfunn. Det er jo vel og bra at foreldre disponerer barnas konti i nettbank og ordner for de, men når de blir 18 faller alle fullmakter bort og da er det greit at barnet har blitt involvert tidlig. De kan fortsatt gi fullmakt til foreldrene om de ønsker, men jeg mener det er viktig at de selv lærer :) det finnes så mange gode løsninger som kan tilpasses hver enkelt og jeg har tviler på at mange 18 åringer vil at mor eller far skal følge fritt med på avkommets kortbruk? Noen hemmeligheter er det vel lov å ha? :)

Jobber selv som kunderådgiver i bank og ser hvor utrolig viktig det er og ikke minst arti og snakke med barn og unge om økonomi og drømmer :) (vi blir ikke bonuslønna for salg av fond etc, ingen bonuslønn overhodet faktisk).

Og glem ikke personforsikring, surt å betale på der og da, men ikke sjangs i havet på at jeg iallefall tørr droppe den. Håper jeg aldri trenger den, men skulle noe hende, var jeg at vi er sikra! Jeg kan feks beholde huset om (gud forby) noe skulle skje med mannen min. Det ville jeg ikke klart ellers.

Oups, langt innlegg igjen. Engasjert!

min eldste fikk konto da han var baby, de 2 minste har ikke fått enda, men skal opprette til dem også bare ikke "kommet så langt" enda.. Prøver å spare litt til dem, men blir mest det folk gir i gave. Når det gjelder stipend (hvis ikke reglene er forandra) så tjener vi foreldrene for mye til at de har rett på det.. Var hvertfall sånn da jeg var i stipendfasen, bortsett fra de årene jeg var borteboer da fikk jeg, men usikker på om de så på formuen min ;)
men forsikra er dem alle, dvs baby blir det så fort jeg husker å ringe :) er vel et visst antall uker de må være også om jeg ikke husker feil..

min eldste fikk konto da han var baby, de 2 minste har ikke fått enda, men skal opprette til dem også bare ikke "kommet så langt" enda.. Prøver å spare litt til dem, men blir mest det folk gir i gave. Når det gjelder stipend (hvis ikke reglene er forandra) så tjener vi foreldrene for mye til at de har rett på det.. Var hvertfall sånn da jeg var i stipendfasen, bortsett fra de årene jeg var borteboer da fikk jeg, men usikker på om de så på formuen min ;)
men forsikra er dem alle, dvs baby blir det så fort jeg husker å ringe :) er vel et visst antall uker de må være også om jeg ikke husker feil..
En del selskaper har spedbarnsforsikring som gjelder til barnet er 6 mnd, vi har en slik gratis i DNB. Vanlig barneforestilling kan tegnes fra 3 mnd tror jeg.

En del selskaper har spedbarnsforsikring som gjelder til barnet er 6 mnd, vi har en slik gratis i DNB. Vanlig barneforestilling kan tegnes fra 3 mnd tror jeg.
Tror det er kommet nye regler, i alle fall hos mitt forsikringsselskap, for nå kunne jeg forsikre baby fra han hadde fødselsnr. Med eldste måtte vi vente til han var 3 mnd.

Tror det er kommet nye regler, i alle fall hos mitt forsikringsselskap, for nå kunne jeg forsikre baby fra han hadde fødselsnr. Med eldste måtte vi vente til han var 3 mnd.

Kjekt å vite :) Uansett er det bare å ringe forsikringsselskapet, de vet vel hva som gjelder for dem, forhåpentligvis ;)

Back
Topp