sparing til barna

blir trekt hver mnd fra min konto til hennes. Og det er til hun skal kjøre opp eller noe sånt når hun blir 18. Men er litt i tvil om jeg vil la henne få alt når hun blir 18, har lyst og låse noe til hun er blitt 20 og. Og blir det samme med den nye.

Ja, hun har en Fox& Pia konto som disponeres av oss. Sparer fast sum hver måned. Kommer hvertfall til å putte endel av de pengene inn på en BSU konto før hun selv skal disponere den sånn vi tenker nå.

jeg sparer barnetrygda på barnas trygghetskonto, tenker det kan være til bidrag for BSU, konfirmasjon, lappen, osv.. men de har sparekonto der de får bursdag/jul/dåpspenger innpå som de overtarde når de blir 18 eller 20. kommer an på fornuften deres. men så lurer jeg litt på om vi skal bruke de pengene på trygghetsskontoen til å betale ned på huslånet, fram til de er foreksempel 10 år. for da vil de jo være 8 år igjen med sparing. jeg tenker litt at jo mindre vi har i lån, jo bedre økonomi har vi til å bidra til det de trenger. barnetrygda er jo egentlig foreldrene sine penger. pr i dag har vi 14 år igjen på lånet, da vi betaler inn mye ekstra, og lever på 1 normal inntekt. jeg jobber bare hver 3 helg og litt ekstra visst det er ledig. men når jeg er ferdig utdanna så vil vi jo ha 2 inntekter og bli gjeldsfrie fort. tenker litt på at det er jo ikke sikkert de pengene vi har spart har den store verdien om 18 år? det er ganske vanskelig å vite hva som er gunstig... :s

Mamman og pappan min sparte barnetrygden som kom inn hver måned, både til meg og broren min. De slutta vel med det rundt konfirmasjonstiden, og vi begge fikk en sparekonto da vi ble 18 år med en 6sifret sum innpå :-) Dette er da ment som en "god start" så vi slipper å ta opp svære studielån, og får tatt lappen til bil uten å måtte streve for å ha råd til det. Er evig takknemmelig for at de har vært så snille med oss, og synes det er en genial løsning å spare barnetrygd hver måned, så jeg og samboer skal prøve å få til det samme til gutten vår når han blir født :-)

Her har jeg også vokst opp med sparekonto der barnetrygda ble satt inn. Det var kjempe positivt for min del. (Får jo god rente, og etterhvert blir det ganske mye som bare står å renter seg hvert år!)

Pengene brukte jeg til å slippe å ta opp studielån mens jeg gikk videregående, selv om jeg måtte bo på hybel. Jeg betalte også ett år folkehøgskole med pengene, fikk kjørt opp til bil, hadde litt ekstra å rutte med mens jeg studerte 4 år på høgskole, brukte litt av dem på bryllupet vårt da mannen min og jeg gifta oss, og kontoen har aldri blitt tømt, slik at jeg hele tiden - også nå, har tryggheten med litt ekstra penger på en sparekonto.

Nå får Natalie barnetrygda inn på egen sparekonto, og det skal vi gjøre til den lille i magen også. Er jo uansett foreldrene som disponerer pengene, og det er jo ikke krise om vi f. eks må ta ut litt penger fra barnas konto for å bruke på en felles ferietur en gang eller lignende. Husker mamma og pappa tok ut litt fra vår konto også, eks ved bilkjøp.

Anbefales hvis man har mulighet! Tenker det er en trygghet for hele familien! :)

Vi sparer en fast sum hver mnd til gutten vår, og lillebror skal selfølgelig få det samme =) Men dette er ikke noe de skal få vite om før dem er 18år. Vil ikke det skal bli sånn at de tenker "mor og far har spart opp en klekkelig sum til meg, så jeg bare driter i skole osv.." Så får det heller være en super overaskelse når de får vite det ;) Kommer til å prøve å bidra me bil-lappen og utgifer utenom, sparekontoen skal helst være urørt om 18 år. Sånn at dem har ett egenkapital når dem skal kjøpe bolig! Men uansett om mann sparer 100,500 eller 1000kr i mnd er jo alt bedre enn ingenting, tenker jeg ;)

Her spares barnetrygd hver måned. Jeg har ikke satt en alder som hun skal få pengene, men jeg tenker pengene skal brukes når hun feks skal kjøpe seg bolig. Jeg synes det er en flott gave å få pengene når man trenger det som mest (feks boligkjøp). Jeg ønsker ikke at min datter skal få pengene og kanskje "rote" dem bort på materielle ting som klær o.l.

Vi sparer barnetrygda hver mnd og håper å være så heldige at vi kan gjøre det med nr 2 også.
Kommer ikke til å gi pengene til barna ved en bestemt alder, men når de er fornuftige nok:).
Tenker at noe kan gå til billapp eller ved kjøp av store ting, men først og fremst vil jeg at det skal være en hjelp når de skal etablere seg.:)

sparer 300 i mnd på en konto.. hva de er til vet jeg ikke gitt... han sparer selv også, og de pengene går inn på den samme kontoen.. (Det hender han får ta ut derfra om det er noe han ønsker seg veldig - men han må spare opp en god del først..)

så har han fond.. som morfar startet da han ble døpt.. de skal bare stå og godgjøre seg til han blir 20 eller noe.. da har han noe, kanskje egenkapital til bil?
i tillegg har oldemoren startet en sparekonto som hun setter inn penger på til jul og bursdag.. de vet vi heller ikke hva går til..

lillesøster får også den 300 kr i mnd, men fond blir det nok ikke iom at morfar er død, og oldemor har så dårlig råd så jeg tviler på at hun fortsetter med sparingen til dette oldebarnet.. det er nummer 5 i rekken og storebror her er den eneste som har den "frynsegoden"...

Vi sparer 1000 kr til storesøster, og kommer til å gjøre det med neste mann. Kommer til å spare så mye så lenge vi har mulighet til det. Også da jentene blir 13 år, så kommer vi til å åpne en bsu konto til dem, som vi overfører max beløpet hvert år, fra den kontoen vi sparer på i dag. Det gjør vi for da får vi litt kontroll på hva de bruker penga på.

Litt redd de skal få penga som 18 åringen også blir det drikki bort i russa tiden. 

mini_mamma skrev:
Vi sparer 1000 kr til storesøster, og kommer til å gjøre det med neste mann. Kommer til å spare så mye så lenge vi har mulighet til det. Også da jentene blir 13 år, så kommer vi til å åpne en bsu konto til dem, som vi overfører max beløpet hvert år, fra den kontoen vi sparer på i dag. Det gjør vi for da får vi litt kontroll på hva de bruker penga på.

Litt redd de skal få penga som 18 åringen også blir det drikki bort i russa tiden. 

1000 kr i måneden er jo kjempebra. Kunne ønske vi hadde mulighet til å spare slike summer hver måned. Mulig vi klarer 500.

Men er det lurt å opprette BSU til jentene når de ikke har inntekt? Da mister de jo 4000kr i skattelette hvert år. Min mamma sparte til min BSU, men på egen konto som jeg ikke fikk tilgang til før jeg begynte i arbeid. Da satte hun over maks beløp hvert år slik at jeg fikk utbytte av skattelettet. Kjempegrei ordning og pengene forsvant ikke i øl og sprit i russetiden ;)

Vi sparer 500 kr pr barn i måneden. De går in på fond , for det er noe vi ikke kommer til å bruke uansett krise :) . Så regner med å betale det 1500 i måneden når de er 3 .

Sparer bt hver mnd,får dobbel, i barnas trygghetskonto tror jeg det heter. Den er i mitt navn slik at overformynderiet ikke overtar og poden ikke bare kan ta ut når han blir 18 ;) Han skal nemlig ha en utdannelse først!!!Harda bud her ;)

jeg bruker selv barnas trygghetskonto og er kjempe fornøyd. men svigerinna mi jobber i DNB som er banken som har overtatt denne kontoen. hun sa at en måtte overføre desse pengene til en annen konto rett før barna var 18, fordi det ville automatisk gå over i deres navn. så kan nok være lurt å være litt obs.

Back
Topp