Sparing til barn

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Hvilken måte velger du og spare til dine barn?

Aksjesparekonto, fond, boligspar for barn eller sparekonto?

Hva ser du som fordeler og ulemper med de ulike sparemetodene?

Jeg er generelt skeptisk til å spare i mine barns egne navn, fordi jeg ikke veit hvor økonomisk ansvarlig de er den dagen de er 18 år. Jeg forsøker å komme frem med det tryggeste og beste alternativet. Så kom gjerne med gode argumenter for hva du tenker er best. Har vurdert å opprette konto i mitt navn som barna kan få den dagen de skal kjøpe seg bolig.
 
Har bl a aksjefond.. men akkurat nå er fondene på bunn, og vi har mistet mye penger- håper det tar seg opp igjen snart

Ville du valgt en annen spareform om du kunne valgt om igjen? Hvorfor valgte du akkurat aksjefond?
 
Vi har sparekonto i hennes navn. Skal opprette fond også (skal jo lønne seg langsiktig), men da nok i vårt navn.

Syns sparekonto var lettest. Aksjer (og fond egentlig) syns jeg er avansert og BSU anbefales ikke da det tar vekk skattefordeler den dagen hun begynner betale skatt.
 
Vi har sparekonto i hennes navn. Skal opprette fond også (skal jo lønne seg langsiktig), men da nok i vårt navn.

Syns sparekonto var lettest. Aksjer (og fond egentlig) syns jeg er avansert og BSU anbefales ikke da det tar vekk skattefordeler den dagen hun begynner betale skatt.

Hva er tanken bak å ha fond i ditt navn?
 
Jeg tenker å spare i mitt navn til ungene. Det er både så de skal slippe skattemessige konsekvenser av det, for å sikre at jeg kan holde tilbake summen til de er modne til å håndtere det på en ansvarlig måte, evt unngå overformynderiet hvis det skulle bli mye penger til slutt og for å sikre likhet mellom ungene slik at ikke ene utvikler seg mye bedre økonomisk enn den andre i og med at sparingen starter på ulike tidspunkter.

Har ikke begynt sparingen ennå, prioriterer å betale ned studielånet mitt det neste året.
 
Jeg tenker å spare i mitt navn til ungene. Det er både så de skal slippe skattemessige konsekvenser av det, for å sikre at jeg kan holde tilbake summen til de er modne til å håndtere det på en ansvarlig måte, evt unngå overformynderiet hvis det skulle bli mye penger til slutt og for å sikre likhet mellom ungene slik at ikke ene utvikler seg mye bedre økonomisk enn den andre i og med at sparingen starter på ulike tidspunkter.

Har ikke begynt sparingen ennå, prioriterer å betale ned studielånet mitt det neste året.

Høres veldig fornuftig ut, og i tråd med det jeg tenker :)
 
Sparekonto i hennes navn hvor alt av gaver, arv og et fast beløp i måneden settes inn. Når det blir en del over 100 000 slutter vi med det faste beløpet, siden vi ikke vil overstige grensen til overformynderiet og lånekassen.

Av de grunnene og at vi vil at det skal øremerkes penger til bolig og lignende, har vi også:

Aksjesparekonto i vårt navn med fast beløp i måneden.
Fondskonto i vårt navn med fast beløp i måneden.
Sparekonto i vårt navn hvor vi setter inn barnetrygden.

BSU er uaktuelt pga at hun ikke får skattemessige fordeler.
 
Vi sparer i fond og på sparekonto :) Gjorde det fordi det var det i ble anbefalt i banken :)
 
Takk for masse gode svar!!

Jeg er enig med de aller fleste her som sparer i egne navn til barna sine. Jeg synes det er uansvarlig at en 18-åring skal få tilgang på en konto med for store beløp.

Jeg føler meg satt i en klemme, da svigers ønsker å spare i mitt barns navn, på en utvalgt sparemåte. Jeg og mannen er særdeles uenig i hva vi tenker, men jeg har ikke tenkt til å signere noen papirer før vi er enige. Jeg tenker at det overhodet ikke er greit å kreve en sparemåte. Hva ville dere gjort? Unngått en familiekonflikt med svigers eller fortsette å kjøre hardt mot hardt og bli mislikt enda mer av svigers?
 
Bestefaren sparer i barnets navn
Sånn i forhold til hva enkelte nevner her så kan man altså væresærdeles fornuftig som18 åring også ;)
 
Bestefaren sparer i barnets navn
Sånn i forhold til hva enkelte nevner her så kan man altså væresærdeles fornuftig som18 åring også ;)

Jeg bare kjenner for mange som har skuslet bort oppsparte midler.... synes det er leit på vegne av barnet å gjøre noe som er ment bra, men som ender litt dårlig ut for barnet. Jeg hadde vært lei meg som 25-åring selv dersom jeg hadde fått muligheten til å ødsle bort penger når jeg var 18 år. En 18-åring kan være svært impulsstyrt, da er det leit å ha gitt de et økonomisk ansvar de kanskje ikke var klare for :)
 
Vi sparer til frøkna på en sparekonto i min manns navn. Hun vill ikke få pengene før hun trenger dem til egen kapital til bolig eks. For som sagt over en 18 åring eller 21 åring for den sagt skyld trenger ikke være økonomiske. Gidder ikke spare penger så de kan gå til sydentur og sminke. Hun får ikke vite om pengene før vi gir dem til henne, så det blir en fin overraskelse når den tid kommer :)
 
Back
Topp