Sparetips

Askeladden

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
MayDay2021
Mulig det allerede er opprettet en slik tråd, men nå som hverdagen igjen står for tur ønsker jeg deres sparetips.

Tips og triks for å spare penger, enkelt og greit!

Jeg kan begynne:

• Handler kun klær på salg
• Handler en sesong i forkant (mye å spare her!)
• Er Coop medlem, Æ og trumf
• Prøver å huske viatrumf (kan bli bedre på dette)
• Spiser middagsrester
• Kaster lite mat (har litt å gå på)
• Låner bøker på biblioteket
• Låner familiemedlemmers Sumo/Netflix
• Parkerer litt utenfor sentrum for å slippe å betale parkering (får ekstra trim også)
• Planlegger middager og ukeshandler
• Bestiller apotekvarer på nett (mye billigere)

Sikkert flere ting jeg ikke kommer på i farta.

Fyr løs!

Planlegg uken og sett opp meny for flere dager, trenger man 1/2 av noe til en middag, kan man bruke resten senere i uken.
Det fins mange måter å trene hjemme/ute på, trenger man medlemskapet i et treningsstudio.
Kjøp en ekstra liten fryser, og kjøp kjøtt når det er på salg og frys ned i porsjons pakker

Det er det jeg kommer på i farten

Mitt "beste" tips er først og fremst få oversikt over alle utgiftene dine. Gå tilbake på bankkonto og se på tidligere forbruk. Slike som: edlemskap, abonnementeter, streaming, fritidsaktivitet, mat utgifter osv.
Kutt ut de du har dobbelt av, sett opp et nytt budsjett med utgangspunkt i sifo mat.
Spar deretter før du forbruker. dvs alt som ikke hører hjemme på en post i budsjettet, skal føres over til sparing.

Sjekk forsikringer en gang i året.

Velg et strømprisselskap med spotpris avtale.

Vær bevisst på at man kan gjøre aktiviteter uten å bruke penger.

Sett deg et sparemål, da vet du ca hvor mye du må spare hver mnd.

kjøp brukt. Selg brukt.

Vår største utgift etter hus og bil, er mat. Jeg handler nesten hver dag, ofte flere turer på en dag. Ombestemmer oss ofte mtp meny, glemmer og planlegger sjeldent.
Tror vi regnet på at vi har et sparepotensial på ca 8-10.000 i mnd - hvis vi skjerper oss på handling og annet sløseri. Vi har ikke dårlig råd men kjenner jo at pengene renner ut hver måned.

Prøver å handle klær til ungene brukt, til yngste er det null stress - finner så masse fint på Facebook og handler ofte av de samme flere ganger. Til eldste er det derimot ikke så lett. Han må prøve og er vanskelig i størrelsen.
Til baby har jeg kjøpt fire plagg helt nytt. Resten brukt og arvet. Samme med utstyr. Alt brukt så langt.

Det beste sparetipset vi har gjort i hverdagen, gjelder middag. Sjekker alltid datodisken med 40-50% nedsatt mat en til to ganger i uka (type mandag og fredag, ofte masse nedsatt mat da), og planlegger middagene etter hva jeg finner der. Vi har nesten halvert middagsbudsjettet vårt de siste to årene pga dette :)

Handle på tilbud. Vi handler alltid masse kjøttdeig, dopapir på tilbud. Det vet vi at vi bruker. Mye å spare der.
Også brus og chips

Mitt "beste" tips er først og fremst få oversikt over alle utgiftene dine. Gå tilbake på bankkonto og se på tidligere forbruk. Slike som: edlemskap, abonnementeter, streaming, fritidsaktivitet, mat utgifter osv.
Kutt ut de du har dobbelt av, sett opp et nytt budsjett med utgangspunkt i sifo mat.
Spar deretter før du forbruker. dvs alt som ikke hører hjemme på en post i budsjettet, skal føres over til sparing.

Sjekk forsikringer en gang i året.

Velg et strømprisselskap med spotpris avtale.

Vær bevisst på at man kan gjøre aktiviteter uten å bruke penger.

Sett deg et sparemål, da vet du ca hvor mye du må spare hver mnd.

kjøp brukt. Selg brukt.
Dette med forsikring prøver jeg å skjerpe meg på. Gjorde det nå iår, og sparte noen tusen. Litt styrete, men verd det :p

Ringe forsikringsselskap å få bedre priser, ringe bank for å få mindre rente, se på strømlevrandøren om det er den billigste. Sett av sparepenger med en gang lønnen kommer, da helst på en konto med høy rente, eller i fond om det er lang sparehorisont. Sånn som for meg så har vi alle sparepengene i en annen bank enn i den vi har brukskort, så det er litt mer strev å få tak i pengene om vi må ha de. Da er det lettere å ikke bruke på inpuls

Passe på å ha minst mulig lån og lavast mulig rente. har faste trekk til to forskjellige fond pluss ips. Og kjøpe mat i «dårlig-dato-kassen».

Har elles et enormt sparepotensial på mat og «kjekt å ha»-kjøp!

Det viktigste er i grunnen å få oversikt over hva man egentlig bruker penger på. Veldig mange har ingen aning hvor pengene forsvinner, og da er det jo ikke så lett å spare.

Mat, hva trenger man og hva kan man kutte ut? Kutt ut småhandling, skriv ukesmeny og bak brød selv hvis man har tid og lyst.

Dropp all unødvendig drikke. Vann duger lenge!

Ikke kjøp ting på salg bare fordi det er på salg. Trenger du det egentlig? Kan barna vente med å få det til bursdag/jul? Mange barn får gaver hele året rundt, og trenger virkelig ikke alt de får. Hvor mange lekebiler, prinsessekjoler og dukker trenger man egentlig:rolleyes:

Ikke tenk at "alle andre har, så da må jo jeg også kunne ta meg råd". Selvsagt er det noen som har "alt", men de fleste familier må faktisk prioritere. Det er lov til å si nei til å være med på ting som koster penger, uten at man nødvendigvis har dårlig råd.

Back
Topp