Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nå vet jeg ikke hva banken definerer som småpenger, men i Skandiabanken kan du lage fast spareavtale helt ned i 300kr/mnd tror jeg.Om vi får lagt bud på huset vi vil ha, kan vi spare en god del tusen i mndtenker kanskje i et fond eller noe. Banken sa at småpenger er ikke vits å investere i fond? Lavrisiko er vel det jeg heller mot. Nå per dags dato klarer vi ikke spare unna noe særlig. Har en bestemor og bestefar som er ivrige sparere med 1000kr i mnd da
heldige som har de.
21 600 er ikke så mye ifht å kjøpe leilighet, men det bidrar jo godt på veien til førerkortet f.eks, så en skal ikke kimse av sparing, selv om det ikke er så mye hver mnd.Det skal jo ofte ikke så store summene til før det blir mye penger over tid.
Kan få en fin slant med penger til 18 års dagen eller når man skal kjøpe seg hus/leilighet dersom man sparer 100kr i mnd.![]()
Da har dere gjort en del ekstra innskudd ja, hehe..Vi sparer. Fast 300kr PR mnd, men også ekstra innskudd. Han er 2,5 år og har over 50 000kr allerede![]()
21 600 er ikke så mye ifht å kjøpe leilighet, men det bidrar jo godt på veien til førerkortet f.eks, så en skal ikke kimse av sparing, selv om det ikke er så mye hver mnd.![]()
Kan jeg sende deg en PM?Nå vet jeg ikke hva banken definerer som småpenger, men i Skandiabanken kan du lage fast spareavtale helt ned i 300kr/mnd tror jeg.
Dersom du har lang sparehorisont (f.eks 5-10-15 år dersom det er barn det er snakk om), er det definitivt verdt å spare i fond selv om det ikke er de store månedlige sparebeløpene det er snakk om - selv har jeg spart i KLP indeksfond (AksjeNorge og AksjeGlobal) i drøyt fem år nå og har hatt kjempegod avkastning (varierer fra dag til dag avhengig av børsene, men har godt over 20% avkastning i snitt så langt).
Bare pass på at fondet du velger har lave forvaltningskostnader - mange aktivt forvaltede fond (som f.eks Odin, Skagen, Holbergfondene, o.l.) har 1.5-2.5% i forvaltningskostnader. Det betyr at de spiser opp denne prosentandelen av fondskapitalen din hvert år uansett om de gjør det bra eller dårlig. 1.5-2.5% høres kanskje ikke så mye ut, men det er faktisk grisedyrt, for til sammenlikning vil et indeksfond fra f.eks KLP eller DNB typisk bare ta 0.15-0.2% (altså under en tidel) i gebyr for å forvalte pengene dine.
Forvaltningskostnader har en kjempeinnvirkning på hvor mye fondssparingen din lønner seg pga noe som kalles rentesrenteeffekten: litt enkelt forklart, om 2.5% av sparingen+avkastningen forsvinner i kostnader, har du mindre penger å investere på nytt året etter. Over tid forsterkes effekten fordi du både har spart mer (pga flere månedlige sparebeløp legges til det opprinnelige sparebeløpet ditt) og fordi større beløp gjør at mer penger forsvinner bort i kostnader hvert år. Du kan lese mer her: http://www.nordnetbloggen.no/hvordan-velge-riktig-fond-og-tjene-mer-penger/15/05/2014/ (Jeg kan for øvrig anbefale å bruke Nordnet til å spare i indeksfond dersom banken din ikke tilbyr slike fond, Nordnet er billig og bra og brukervennlig.)
Et indeksfond investeres i stor grad av en datamaskin i den forstand at den prøver å etterligne f.eks Hovedindeksen på Oslo Børs ved å kjøpe bittelitt av alle selskapene som er en del av Hovedindeksen. Kjøpene vektes slik at man kjøper tilsvarende selskapets andel av den totale indeksen (dvs mye av store selskaper som Telenor og Statoil, og lite av de små selskapene). En annen fordel ved indeksfond sammenlignet med aktivt forvaltede fond er at risikoen reduseres og spres pga diversifisering, dvs at det er lavere risiko for å miste pengene sine når de er investert på tvers av veldig mange selskaper i stedet for at de bare er investert inoen få selskaper.
Indeksfond følger børsen slavisk - når børsen går opp, er fondsandelene dine mere verdt - og når børsen går ned, er fondsandelene dine mindre verdt. Det er derfor aksjesparing (enten det er i aktive eller passive/indeksfond) stort sett bare lønner seg dersom du skal spare i fem år eller mer - all statstikk og erfaring tilsier at børsene på lang sikt går opp (dette fordi børsene reflekterer verdiskapningen som skjer i verden), men om man investerer bare for en kort periode, kan man risikere å være uheldig og tape penger på kort sikt.
Så om man er ung og skal spare til pensjon, eller om man f.eks skal spare til barn som ikke trenger pengene før de skal kjøpe seg bolig om mange år, bør man spare i billige fond på børsen, mens når man nærmer seg pensjonsalder kan det være lurt å selge seg ut av en del aksjesparing og heller sette pengene i investeringer der avkastningen ikke varierer like mye, f.eks obligasjonsfond, banksparing, o.l.
Dersom du syns at dette med aksjer er litt skummelt og vanskelig, så trøst deg med at indeksfond ikke krever at du skjønner hva du investerer i, du kan bare sette opp en fast spareavtale i et eller flere indeksfond gjennom f.eks Skandiabanken der et fast beløp går ut av kontoen din hver måned, og så kan du bare la det surre og gå i årevis (gjerne 10 år eller mer!) uten å noensinne behøve å tenke på det i mellomtiden.
Du skatter ikke av pengene du sparer i fond før du selger deg ut av fondet en gang i fremtiden, da vil du måtte betale 27% av meravkastningen (altså, hvis du hadde investert 1,000,000kr i fondet ditt og fått 250,000kr i meravkastning, vil du måtte betale 27% av de 250,000 i skatt). Og dersom du skulle ha tapt penger, kan du trekke fra 27% av tapet på skatten din.
Uansett, i mellomtiden er dette super sparing samnenliknet med f.eks banksparing - med dagens rentenivå der du får tilnærmet 0 i rente for sparepengene dine, taper du faktisk penger på banksparing pga inflasjon (dvs at pengene blir ca 2% mindre verdt år for år) og, hvis du har positiv formue (altså lite/ingen boliggjeld osv) så må du faktisk skatte av banksparingen din hvert eneste år.
Dette ble laaaangt, men jeg jobber selv i en investeringsbank (ikke Nordnet, KLP, DNB, eller noen av de andre fondene som ble nevnt her), og jeg blir skikkelig provosert av bankrådgivere som ikke gjør jobben sin ordentlig! De betales av arbeidsgiverne sine for å pushe dyre fond på kundene sine fordi det er det de tjener mest på, mens for folk flest er ikke slik sparing mest hensiktsmessig!
Spør gjerne dersom du lurer på noe!
Mer enn gjerneKan jeg sende deg en PM?![]()
Gjør det sammeSetter barnetrygden på egen sparekonto til han![]()
Ja, jeg har puttet inn når jeg har sjangsenDa har dere gjort en del ekstra innskudd ja, hehe..