Sparer du til barnet ditt?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
Har spart 200 kr til storesøster i mnd siden hun ble født. Ikke kommet i gang med noe sparing til han her.
Der har dåpsgaver og div også kommet inn:-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Her har begge egen konto der pengegaver ol. Går inn. Vi sparer ikke fast på disse, men slenger inn litt innimellom.. Så har vi en konto barnetrygden går inn på.. denne bruker vi av om det er ekstra dyre ting som trengs, eller det er en trang økonomisk periode.. som sikkert kan oppstå når jeg blir student etter permisjon :) Ellers så sparer vi selv, å tenker at vi skal være i stand til å hjelpe med div etterhvert som de etablerer seg :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Har konto til begge guttene, må få ordnet til snuppa.. Sparer 250kr i mnd. Barnetrygden bruker vi på klær, sko og div barna trenger.

Her går barnetrygden med i det store sluket. Så vi sparer når vi kan.

Når man kan spare barnetrygden så har man ikke behov for den. Burde vært behovsprøvd. Så kunne de som virkelig trenger den fått høyere. Og ingenting til dem som fint klarer seg i hverdagen uten de pengene. Lite penger for dem men mye for de med lite.

Sent from my LG-D855 using BV Forum mobile app

Når man kan spare barnetrygden så har man ikke behov for den. Burde vært behovsprøvd. Så kunne de som virkelig trenger den fått høyere. Og ingenting til dem som fint klarer seg i hverdagen uten de pengene. Lite penger for dem men mye for de med lite.

Vet ikke helt hva jeg synes om det. I mine øyne handler det veldig mye om prioriteringer!

Vet ikke helt hva jeg synes om det. I mine øyne handler det veldig mye om prioriteringer!

La oss da dra det ut. Du har millinærfrua i Bærum. Hun aaaaner ikke at det kommer inn 970 kr per unge i måneden.

Så har du alenemora som jobber 100 % og leier leilighet og får absolutt minste bidrag fra Nav. Far er long gone og hjelper ikke til. Hun venter på de 970 kr hver måned så hun får kjøpt bleier og melk. Kanskje finner hun noen som selger en billig vinterdress på finn.no

Hadde det ikke da vært bedre at hun som sliter så hardt fikk mer?

Selv om vi bruker opp barnetrygden på klær osv til ungene så hadde jeg glatt gitt bort den til noen som virkelig trenger den. For hos oss er det bare prioriteringer. Men for veldig veldig mange er det ikke det. Det er krona snudd ørten ganger.

Ikke minst vil en formue kunne ødelegge for barna den dagen de søker stipend.
Det kan vel også skje hvis foreldrenes inntekt er for "høy"?

Mente jeg fikk borteboerstipend med nød og neppe pga 2 av 3 gode år for min far. Har de endret det kanskje?

Samme her! Her har vi akkuratt nok hver mnd, ikke en krone mer, faktisk!!

Mamma til to prinsesser<3

Det kan vel også skje hvis foreldrenes inntekt er for "høy"?

Mente jeg fikk borteboerstipend med nød og neppe pga 2 av 3 gode år for min far. Har de endret det kanskje?

Bor du borte tror jeg ikke foreldres økonomi spiller inn? Usikker der...

Huff, følte meg litt stygg et øyeblikk her, for vi har ikke mulighet til å spare hele barnetrygda til lillemor.. Hele summen, pluss litt til, går jo direkte i mat til henne, da meieriet mitt ikke ville fungere..:/ I tillegg kommer jo alt det andre.. Vi er helt avhengig av hver krone vi får inn, men likevel har vi heldigvis greid å spare en liten sum til henne allerede, da vi har fått ferie- og skattepenger og levd litt lettere i noen måneder nå:) Og heldigvis er vi på tur til å snu flisa litt nå, da pappaen endelig er kommet i gang som lærling med mye bedre avtale enn vanlig lærlinglønn, i tillegg til at jeg forhåpentligvis får større stilling enn tidligere etter endt permisjon!:) Men pengegaver hun får iløpet av livet før hun blir 18 går selvfølgelig direkte inn på hennes konto, og den kontoen rører vi ikke:) Det er jo penger vi ikke skulle hatt i utgangspunktet uansett, men det er ikke dermed sagt at hun skal få de pengene den dagen hun fyller 18, de skal gå til fornuftige formål, som kommer godt med i starten av hennes voksne liv:)

Huff, følte meg litt stygg et øyeblikk her, for vi har ikke mulighet til å spare hele barnetrygda til lillemor.. Hele summen, pluss litt til, går jo direkte i mat til henne, da meieriet mitt ikke ville fungere..:/ I tillegg kommer jo alt det andre.. Vi er helt avhengig av hver krone vi får inn, men likevel har vi heldigvis greid å spare en liten sum til henne allerede, da vi har fått ferie- og skattepenger og levd litt lettere i noen måneder nå:) Og heldigvis er vi på tur til å snu flisa litt nå, da pappaen endelig er kommet i gang som lærling med mye bedre avtale enn vanlig lærlinglønn, i tillegg til at jeg forhåpentligvis får større stilling enn tidligere etter endt permisjon!:) Men pengegaver hun får iløpet av livet før hun blir 18 går selvfølgelig direkte inn på hennes konto, og den kontoen rører vi ikke:) Det er jo penger vi ikke skulle hatt i utgangspunktet uansett, men det er ikke dermed sagt at hun skal få de pengene den dagen hun fyller 18, de skal gå til fornuftige formål, som kommer godt med i starten av hennes voksne liv:)
Vil bare si til deg at du har min fulle sympati. Dette er bakdelen med den nye sparetrenden. At de som faktisk er nødt til å bruke barnetrygden slik den er ment, til det barnet trenger idag, kjenner på dårlig samvittighet.

Vi har vært gjennom vårt økonomiske uføre, og selv om det ikke var kritisk, var det hardt, men også veldig deilig på mange måter, fordi vi så at om vi tar små grep kan vi forbedre situasjonen litt etter litt, og i dag har vi det mer romslig.

Så ta godt vare på barnet ditt med pengene du får! Dette er en langsiktig investering. (Dere må ha mye mer penger om 18 år om du skal spare på maten nå, så hun blir syk)

Synes ikke du skal føle det slik! Barnetrygden er ment som en liten hjelpende hånd til å dekke det grunnleggende. Ikke å spare slik vi gjør. Vi har hatt 2 gode lønninger de siste årene og med et nøkternt forbruk har vi en veldig romslig økonomi. Men vi "sylter" og sparer pengene da min arbeidsplass ble nedlagt og jeg kunne tenkt meg et studieår. Så selv om vi nå har mulighet til å spare mye vil det kanskje snu om litt. Og da har kanskje din/deres situasjon bedret seg <3

Synes heller ikke man skal ha dårlig samvittighet dersom man ikke har råd til å sette av barnetrygden. Den er jo der for at man skal bruke den på barnet :-) Vi er så heldig å ha muligheten til å spare, så da velger vi det. Vi er jo alle på ulike stadier i livet, de som ikke har mulighet å spare nå har kanskje det om noen år og motsatt.

Vi sparer ikkje no, har planer om å gå skule i 3 år etter endt permisjon og mannen sin lønn er ikkje til å skryte av heller! Men vi håper på å klare å spare litt når vi begge en dag er i arbeid ;)

Back
Topp