Sparer du i fond? Hvordan velger du?

Sparer både til meg og barna.
Fondssparinga er litt «set and forget», har fast månedlig trekk og for barna sin del er ca 70-80% av sparina i fond. Størsteparten i globale indeksfond (DNB Global A og KLP Aksjeglobal indeks V), krydret med litt bransjefond (helse, teknologi, grønt).

Det å ha flere forskjellige globale indeksfond er egentlig lite hensiktsmessig så lenge de følger samme indeks. Se etter globale indeksfond med lave forvaltningskostnader.

Nordnet var lenge en nobrainer for fondssparing, men etter de innførte plattformavgift på indeksfondene er de ikke lenger billigst og mange emigrerer (med rette) sine indeksfond ut fra Nordnet. Etter denne prisendringen ble det dyrere å ha indeksfond hos Nordnet, men de aktivt forvaltede fondene deres ble billigere. Så om noen skal starte å spare i indeksfond vill jeg anbefale å ikke bruke Nordnet til dette nå, men en kan godt ha aktivt forvaltede fond der. Det er kanskje litt nerdete å ha noen fond hos Nordnet, noen hos DNB osv, men så lenge du har fast sparing og lang horisont er det egentlig veldig lite styr og det er veldig unødvendig å betale mer enn en må og gå glipp av deler av «renters rente»-effekten.

Jeg har et globalt indelxfond, et med grønt fokus og et med samfunnsansvar som fokus, så det er igrunnen helt greit, men jeg må bare få igang mer regelmessig sparing og evt spre det mer, ettersom økonomien er på plass igjen nå, bare holder litt igjen med usikkerhet enda ang jobbsituasjon for oss begge.

Back
Topp