Sparer du i fond? Hvordan velger du?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Ja. Rett og slett. Sparer du i fond? Regelmessig eller en sum eller varierende? Er eller flere? Hvordan valgte du fond?

Jeg snuser på høyere avkastning på sparepengene enn høyrentekonto som justert for inflasjon har negativ rente. Punkt en er en bedre sparekonto da, rett nok.

Men på sikt når der er avklart hvor mye som skal slettes inn i evt ny bil i vår, så innser jeg at renta på boliglån er så lav at det er lurere å investere penger enn å nedbetale ekstra på lånet tror jeg. Med tanke på langsiktig sparing altså, buffer vil jeg fortsatt ha i banken. Smalt nettopp nesten hele bifferen på å knerte billånet. Så må la stå igjen nok av sparepenger til det da.

Lastet ned kron-appen men leser litt rundt og sybes det ser ut som muligens litt høye honorarer der så må bli klokere.

Jeg sparer via DNB i tre forskjellige fond. Bruker Spare-appen, synes den er genial. Jeg satte inn et engangsinnskudd på alle også har jeg spareavtale på 500,- i mnd på hvert fond.

Valgte fond rett og slett fordi jeg har en del sparepenger og syntes renten begynte å bli patetisk lav.. En kan velge et veldig safe og stabilt fond og allikevel tjene mye mer enn på høyrentekonto.

Jeg har byttet litt på å spare i indeksfond og å betale ned lån, da huslånet vårt var delt i to med et mindre lån på toppen. Vi klarte begge to å sette av en god slump hver måned før jeg ble gravid, og da vi bestemte oss for å betale ned lånet tok vi bare å satte trekkene mot fondkonto på pause. Fondssparingen er tiltenkt pensjonssparing, så de pengene skal stå så lenge de kan. Jeg har brukt Nordnet for fondssparingen og er godt fornøyd med det. Har penger i litt forskjellige fond, mye globalt fra KLP. Prøver å spre risikoen litt og å ikke ha for høye gebyrer per kjøp.

Nå er det bare 3 mnd igjen før vi er ferdige med lånet, noe som passer bra med termin, så da blir det vel en kombo av å spare til ulønna perm og spare i fond igjen. Bufferkontoen min er god, så da kan jeg tenke mer langsiktig igjen.

Kan forøvrig anbefale podcasten "Pengerådet"! Der finnes mange gode tips til sparing og annen info om økonomi.

Det irriterende er jo at grunnleggende kunnskap har jeg egentlig. Jeg har økonomi-utdannelse.

Det er bare for meg likevel vanskelig å vite hvilke fond som er lure å velge, og da selv etter å ha lest litt (men litt feil sted tror jeg, sååå super finans-fokusert har jeg ikke tenkt å være) så dette er et avansert fagområde.

Noen ideer har jeg fått meg da.

Vi er ferdig med å få barn og ha ulønnet perm, vi har tre barn og har vært hjemme med dem alle i 1,5-2 år så i mange år har sparing vært i bank siden vi rett og slett skulle bruke pengene ganske snart. Vi har kjøpt større hus og bil nr to for en del år siden, bufferen er grei, dvs, jeg smalt den inn og avsluttet billånet, min del av den, men mannen har også buffer også har sparekontoen min bare vokst og det er den ejg tenker bør inn i fond nå. Litt gradvis trolig

Vi sparer i relativt trygge, store fond, og minus gubben som har tapt litt har vi andre tre i familien god avkastning. Men fond er jo langtidsgreier, mye lengre perspektiv enn sparekonto, så best å sette opp trekk og glemme det i noen år :p Men oppdaget nettopp at fondene til barna har ganske mye aksjer i nestle (DnB global index tror jeg det var), og det er jeg ikke interessert i, så lurer på å selge de.

Det irriterende er jo at grunnleggende kunnskap har jeg egentlig. Jeg har økonomi-utdannelse.

Det er bare for meg likevel vanskelig å vite hvilke fond som er lure å velge, og da selv etter å ha lest litt (men litt feil sted tror jeg, sååå super finans-fokusert har jeg ikke tenkt å være) så dette er et avansert fagområde.

Vi er ferdig med å få barn og ha ulønnet perm, vi har tre barn og har vært hjemme med dem alle i 1,5-2 år så i mange år har sparing vært i bank siden vi rett og slett skulle bruke pengene ganske snart. Vi har kjøpt større hus og bil nr to for en del år siden, bufferen er grei, dvs, jeg smalt den inn og avsluttet billånet, min del av den, men mannen har også buffer også har sparekontoen min bare vokst og det er den ejg tenker bør inn i fond nå. Litt gradvis trolig
Hvis du bare skal spare i ett fond tror jeg de aller fleste anbefaler et globalt indeksfond. DNA Global Indeks A og KLP Aksjeglobal Indeks V er eksempler på det. Begge disse har hatt historisk god avkastning og siden risikoen spres godt er sjansen for avkastning ved langtidssparing generelt høy.

Ja, globalt index har jeg tenkt i retning av ja.

Usikker på om jeg skulle hatt flere. Kostnadene og kompleksiteten, aka tid jeg må bruke, øker jo om jeg skal passe på mange, så da frister løsninger som "kron", men da er der jo gebyrer for den jobben de gjør selvsagt.

Så derved virker muligens bare er enkelt globalt indexfond som en grei start i alle fall.

Sparehosrisonten er jo trolig 20-30 år, så jeg kan alltids finne på mer underveis.

Det spørs jo hvor du kjøper fondene. Hvis du ikke kjøper via banken er jo Nordnet et veldig godt alternativ og tror de har egen (gratis) app der du enkelt kan følge med på fondene.

Ja, hvor jeg skal kjøpe er noe av det jeg har fundert mest på, takk for tips om nordnet, skal se etter app. Har jo allerede sikkert 3-4 andre apper jeg kan kjøpe fond gjennom i tillegg til at jeg har banken min. Jeg undersøker.

Skal naturlig nok også snakke med mannen, vi har felles økonomi, og det hele avventer til vi i løpet av mars vet om det blei en ny bil nr 2 (den gamle vi har skal til EU kontroll) for å se litt hvor mye penger vi bruker på det. Spare skal vi uabsett, men om det blir en jump-start med engangssum i tillegg.

Nå skal jeg til å bytte fond, faktisk. Likte ikke avkastningen der jeg er nå (kun 7% på 3 år). Jeg har avtalt telefonmøte med rådgiver i banken, og tenker at det er et greit sted å begynne.

Noe å tenke på er selvsagt hvor høy avkastning ønsker du, men også hvor stor risiko er du villig til å ta? Se også på forvaltningsprisen. Husk at du skal skatte av gevinst ved realisering. Så regn gjerne litt over det og finn ut hva du er komfortabel med. Det kan tenkes at du burde dele opp sparingen på flere fond, med ulik risiko/ulik sektor/ulik pris på forvaltning.

Tenk over hvor lang sparehorisont du har. De fondene som lønner seg de neste 7 årene, er ikke nødvendigvis de som er best om du bare skal ha pengene på konto i 3 år. Det er jo et spørsmål om man vil ha pengene plassert et sted i 10+ år, eller om du burde ha en 5 års horisont, og så heller bytte fond etter 5 år og se an markedet, rett og slett. Altså ikke stue pengene vekk, men holde et øye med avkastningen og være villig til å flytte fond.

Til sist burde du vurdere hva du ønsker å investere i. Fond er jo grupper av selskaper, og du kan selv bestemme hvilken sektor, hvilken del av verden osv. Velg gjerne det du har troen på personlig. Ikke invester i oljeselskaper, om du tror at vindkraft er veien videre. Ikke invester i amerikanske selskaper om du tror at de vil tape seg rett før presidentvalget. Man kan ha litt sånne ting i bakhodet.

I Norge er det ellers ganske lønnsomt å investere i eiendom. Har du ekstra midler, kan det lønne seg å kjøpe et utleieobjekt. Jeg kan da varmt anbefale en garasje eller bod, da du ikke betaler eiendomsskatt av disse, og kjøpssummen er selvsagt også enklere å spare opp til. Særlig i de større byene er det stor etterspørsel eller garasje/bodplass. Og har du separat garasje blir du populær blant alle som eier veteranbiler (de liker nemlig ikke fellesgarasjer). Har du plass nok til en bobil er du ekstra heldig, da kan du tjene gode penger på å ha en bobil stående på vinterparkering.

Å velge fond etter innhold har jeg begynt å se på ja.

Jeg tenker med denne planen en langsiktig sparing i 20-30 år. Pensjon. Jeg har en arbeidsgiver som sparer lite for meg og staten har jeg begrenset tro på at har noe til meg om 25-30 år som er på linje med det man får nå.

Men i tillegg er det klart at det også er aktuelt å spare på kortere sikt. Eldstemann er 21 om 10 år f. Eks. Og innen 11 år skal tre barn konfirmeres, to er jenter som skal få bunad.
Huset burde pusses opp og begge bilene skap nok byttes i løpet av 0-5 år. Men det er mer sånn "løpende" kostnader vi må takle.

Jeg ser nok for meg at vi sprer oss på mer enn et fond ja. For å spre både risiko og avkastning. En viss risiko er jeg villig til å ta siden vi skal spare såpass lenge at jeg regner med at det tar seg inn igjen. Men. Ikke helt galemathias heller. Og begynne i det små og utvide etterhvert som både kunnskap og erfaring og økonomi tilsier det.

Utleie av hus er ikke noe jeg vurderer og jeg bor på landet hvor alle har god plass og parkeringsplass til både bobil og vogn selv, vel, ikke alle. Men, du skjønner. Garasje og tidvis dobbel garasje er rimelig vanlig.
. Ja, kunne jo kjøpt noe i en by, men det er litt utenfor mitt komfortområde.

Og ikke har vi så mye penger heller. Så det er mer snakk om små investeringer som skal få vokse seg litt større på lang tid, rentesrente og sånn der.

Jeg har hatt fond i ca. 5 år no, og har per dags dato 15% avkastning på middels risikofond. Jeg valgte fond utifra det som ble foreslått i roboten til banken, men har i etterkant byttet ut et eller to siden jeg syns de gav for lav avkastning. Har i tillegg en fondskonto til datteren vår, den ligger vel på 12% avkastning no, men er lav risiko på.

Vi vurderer også å sette inn pengene vi har på høyrente sparekontoene våre i fond eller aksjer pga avkastningen, men vi ser det litt an siden vi holder på å bygge hus som skal stå ferdig til neste vår.

Lønner seg jo å ha en viss buffer i bank, lett tilgjengelig, ikke ha alt i fond, i tilfelle du trenger det i nedgangstider når en reelt heller burde handle mer sånn egentlig.

Å starte med en sparerobot og bytte ut underveis ettersom en danner seg et bilde av risiko mot avkastning som en kunne tenke seg, er jo slett ikke dumt. Og spre det litt siden ulike markeder er i gode tider til ulike tider.

Dette har vært vanskeligere å bestemme seg for enn jeg hadde trodd.

Jeg glemte det helt ut rett og slett ibrunddansen med bursdag og en kaotis uke deretter.

Men med corona og børsfall ble jeg av alle ting inspirert til å kjøpe fond. Muligens burde jeg ventet litt, men bare for gøy, bare for å komme igang rett og slett, så puttet jeg 300 kr i et fond via banken min. Minimumssum. Engangsinnsudd. Bare for å ha begynt.

Så blir det å ta en runde med økonomien når vi har landet dette med bilen og muligens enten prutet på banken eller byttet bank for lånet. Og sparepengene får vi se hva vi skal gjøre med.

Men disse 300 er rett og slett bare for gøy. For å ha kommet igang. Med noe.

de 300 ble til 1800 ordelt på 2*300 i 3 uike fond og de har hatt en samlet avkastning på 24% så det er jo ikke dårlig det, men det stoppet liksom der og ble avglemt ettersom Korona kom i større grad, det ble permitteringer og usikkerhet på mange vis, men det er noe vi må ta opp igjen nå som begge er tilbake i normal stillingsprosent.

Fortsatt har jeg en arbeidsgiver som ikke sparer så mye for meg, mer enn for noen år siden, men ikke allverdens, langt derifra. Så spare selv er et clue, og da med bedre avkastning enn vi har pr i dag. Det hele ble bare glemt av i alt annet som har skjedd i år, men i gjennomgangen av gamle tråder på jakt etter en tråd jeg ikke fant, så kom jeg over denne og ble inspirert til å sjekke og tenke mer på dette igjen.

Jeg sparer i flere ulike fond. Globale indexfond er det rimeligste og ganske safe å spare i over lang horisont. Jeg har en variasjon i porteføljen min med indexfond, teknologifond, grønne/samfunnsfond.
Sparer også i enkelt aksjer. Der er det gjerne større gevinst, men også større risiko.
Fond bør man ha lang sparehorisont på, 3-5 år i tilfelle nedgang i aksjemarkedet og slippe å ta ut under nedgang.

I år har jeg hittil 21.17% gevinst i snitt på mine fond. og mye høyere om jeg tar med aksjene mine.

Kron har forresten sånn velkomst kampanje nå, så om du blir vervet får du 200 og den som verver får og sånn 200 kr.

Jeg har nettopp begynt, sparer per nå 700 kroner i måneden fordelt på meg og tre barn. Hovedårsaken er at vi skal ha ulønna perm, 3 barn i barnehage/Sfo, høyt huslån og en bil som plutselig blir for dyr å reparere, så her var det mest for å komme i gang. Har alt på DnB global indeks A, ble anbefalt det. Sparer gjennom egen bank. Forstår ikke helt greia, eller jo, forstår det, men er egentlig anti-kapitalist så synes det er sykt at penger blir en slags teoretisk verdi, men innser dessverre at if u cant beat them, join them. Ish.

Tror kanskje jeg burde oppretta sånn aksjesparekonto, men ble lei av å innhente info, så satte bare opp spareavtaler, får prøve meg litt frem etterhvert.

Sparer i fond 1000 kr på to ulike fond, sparer til å bli pensjonist. Har valgt å ta ulønnet perm med barn og så regner ikke med jeg blir rik som pensjonist akkurat.

vi har fortsatt en del lån igjen så utenom setter vi begge det vi klarer på lånet, slik at jeg kan spare renter der på sikt, er penger vi ikke ser men vett jo det i det lange løp hjelper.

Back
Topp