Sparebøsse..

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
M

My heart

Guest
barnet vårt fikk ei stor sparebøsse i bursdagen sin med onkelen. En slags bøtte med lokk på m hengelås. Han fikk beskjed om at han får nøkkelen på hengelåsen på konfirmasjonen sin.. denne bøtta har han hatt flere år, og han har sikkert nermere 10.000 kr på den.. legger nedi bursdagspenger, ukepenger osv. Vi stikker også nedi vekslepenger innimellom. Synes dette var en genial gave av onkelen som er fadder. Hovedgaven i konfirmasjonen er gave fra seg selv som han har spart :-)

barnet vårt fikk ei stor sparebøsse i bursdagen sin med onkelen. En slags bøtte med lokk på m hengelås. Han fikk beskjed om at han får nøkkelen på hengelåsen på konfirmasjonen sin.. denne bøtta har han hatt flere år, og han har sikkert nermere 10.000 kr på den.. legger nedi bursdagspenger, ukepenger osv. Vi stikker også nedi vekslepenger innimellom. Synes dette var en genial gave av onkelen som er fadder. Hovedgaven i konfirmasjonen er gave fra seg selv som han har spart :)
Han skal få det han seøv har spart i konfirmasjonsgave?

Han skal få det han seøv har spart i konfirmasjonsgave?
Ja, gave til seg selv- fra han selv..
han får jo selfølgelig gave med oss og familien ellers. Men den summen han får i sparebøssa til den tid kommer vil være mye! Og det vil utgjøre en stor sum, var det jeg mente.

Ja, gave til seg selv- fra han selv..
han får jo selfølgelig gave med oss og familien ellers. Men den summen han får i sparebøssa til den tid kommer vil være mye! Og det vil utgjøre til en stor sum, var det jeg mente.
I tillegg til de andre gavene. Vi har egen konfirmasjonskonto som vi sparer til barnas konfirmasjon, dette kommer selfølgelig i tillegg

Helt ærlig hadde jeg ikke turt å ha en sånn form for pengeoppbevaring hjemme.
Her tømmer vesla sparegrisen sin i banken når den er tung. Hun får kjempemestringsfølelse av å se hvor mye hun har spart.

Helt ærlig hadde jeg ikke turt å ha en sånn form for pengeoppbevaring hjemme.
Her tømmer vesla sparegrisen sin i banken når den er tung. Hun får kjempemestringsfølelse av å se hvor mye hun har spart.
Har tenkt tanken jeg også, spes nå som det har blitt en del oppi den bøtta.. kanskje sette det inn, for så å ta det ut igjen og oppi bøtta igjen til konfirmasjonen.. de hundrelappene er sikkert gått ut på dato også når den tid kommer

Har tenkt tanken jeg også, spes nå som det har blitt en del oppi den bøtta.. kanskje sette det inn, for så å ta det ut igjen og oppi bøtta igjen til konfirmasjonen.. de hundrelappene er sikkert gått ut på dato også når den tid kommer
Ja det har dem kanskje. De som går ut nå om ett år (eller var det to??) blir ugyldige ti år etter. Bør sjekke det opp iallefall.

Ellers syntes jeg idèen var genial!

Last edited:
Ja det har dem kanskje. De som går ut nå om ett år (eller var det to??) blir ugyldige ti år etter. Bør sjekke det opp iallefall.

Ellers syntes jeg idèen var genial!
Takk :) det var onkelen sitt ønske, men tenker det er genialt å spare langsiktig, og se hvor mye penger det blir etter noen år. Tenkte kanskje høre med banken om å sette de av på en egen konto, som vi kan ta ut igjen og legge i bøtta når han blir konfirmant.. han trenger ikke pengene nå som han er så liten, trenger de mere når han blir ungdom. I tillegg blir det en motivasjon for han å spare.

Last edited by a moderator:
Du bør sjekke hvor mye innboforsikringen dekker av kontanter ved et evnt. innbrudd eller brann osv. Siden dere ikke engang vet nøyaktig verdi er det vanskelig å få noe dekket også.. :)

Du bør sjekke hvor mye innboforsikringen dekker av kontanter ved et evnt. innbrudd eller brann osv. Siden dere ikke engang vet nøyaktig verdi er det vanskelig å få noe dekket også.. :)
Det er helt sant! Det har jeg ikke tenkt på, nei tror det er på tide å tømme den i banken. Takk for tips dere!

Et lurt valg å sette det i banken i mellomtiden ja.

En kul tanke, men ikke egentlig helt gjennomtenkt

Pass på at pengene som skiftes ut nå gjør at de gamle til slutt mister verdien. Men lurer på om det er 10 år fremover at man får levert inn?

Så utrolig smart måte!! Fin måte å markere litt overgangen fra barnelivet til voksenlivet med å få "ansvaret" for pengene han selv har spart!

Back
Topp