Spare til barna

Puddingen

Forelsket i forumet
Skal dere spare til babyen? Hva velger dere? Sparekonto, fond, BSU konto? Hvor mye?

Jeg har prøvd å lese litt på nettet om dette, men føler meg helt grønn [emoji15]

Jeg tenkte kanskje BSU konto. Men blant annet forbrukerøkonom Magne Gundersen fra Luksusfellen sier det anbefales ikke [emoji21]

Har en sparekonto. Inn dot kan de få sette penger de får til bursdag osv. Barn er dyrt nok om man ikke skal måtte spare for de også...

Vi tenkte i første omgang å spare barnetrygden. Vil også sette inn pengegaver fra dåp, bursdag og jul på denne kontoen.
Så vil vi ta fra denne kontoen når barnet trenger noe.
Så får vi se om vi velger å spare noe ekstra senere.

Treåringen har egen sparekonto hvor vi så langt har satt inn hele barnetrygden hver måned. Kommer til å gjøre det samme til lillesøster. Vi vil helst unngå å bruke av disse pengene, men tenker jo som så at dette skal være ungene sin buffer, så hvis vi «må» ta av dem for å få kjøpt f.eks. sykkel eller noe annet stort en gang, så gjør vi det. De pengene skal ikke være hellige heller. [emoji4]

Vi har to sparekontoer til datteren vår på tre år, én som er disponibel og én boligsparingskonto som er låst til fremtidig bolig. Jeg og mannen sparer en symbolsk sum på begge kontoene, mens begge sett med besteforeldre sparer et bra beløp månedtlig på boligsparingen. Dette kommer vi også til å gjøre med lillebror.

På den disponible sparekontoen er tanken at hun etterhvert skal få lære seg å spare penger til det hun ønsker seg av større ting, som iPad, datamaskin, TV, tv-spill, sykkel, språkreise, diverse hobbyer eller reise, og etterhvert førerkort og bil. På boligsparingskontoen er pengene øremerket bolig, som jeg helt ærlig ikke kan se noen ulemper med. Det eneste som kan by på problemer er hvis summen blir så høy at det påvirker f.eks dette med studielån, men det får vi heller ta når formuen nærmer seg grensen. Inntil det skjer ser jeg absolutt ingen ulemper med å spare til bolig til barna.

Har en sparekonto til henne der vi satte inn dåpsgavene og setter hvert år inn bursdagspenger/julegaver. Blir mye penger i omegn her siden besteforeldre og oldeforeldre på min side bor i norge å det ikke lønner seg å sende gaver så da overfører de isteden, kjøper det hun ønsker seg å trenger av det så setter jeg resten inn på sparekontoen. det er ikke en lukket konto ifall det skulle være noe uforutsett hun plutselig trengte :)

Her blir det satt opp en sparekonto, og besteforeldrene har en egen sparekonto som hun ikke får tilgang til før hun er 18. Setter nok inn et fast beløp hver mnd, og pengegaver.

Vi har sparekonto til storebror og blir å opprette til lillesøster og nå før jul. Prøver å sette over barnetrygda hver måned, men er det krise og de trenger noe så blir det brukt av de pengene. Men prøver selvfølgelig å la være [emoji6]

Jentene mine har hver sin sparekonto hvor det blir satt inn gavepenger fra dåp, bursdag, jul, samt sparebøssepenger og litt penger vi setter inn i ny og ned når vi har litt å avse.. Samme skal vi gjøre for bittelillesøster [emoji173]

BSU er vel ikke lurt å spare for barna? Den kan man vel max fylle til et visst beløp og man får skattelette når man sparer, så er vel lurt å vente med å spare der til man har inntekt...

Vi sparer i fond til barna. Setter inn en liten sum hver mnd samt penger de evt får til jul etc. De får ikke de store summene, men på noen år blir det vel litt. Her bruker vi barnetrygden til utstyr og ting barna trenger underveis.

BSU er vel ikke lurt å spare for barna? Den kan man vel max fylle til et visst beløp og man får skattelette når man sparer, så er vel lurt å vente med å spare der til man har inntekt...

Vi sparer i fond til barna. Setter inn en liten sum hver mnd samt penger de evt får til jul etc. De får ikke de store summene, men på noen år blir det vel litt. Her bruker vi barnetrygden til utstyr og ting barna trenger underveis.

Det finnes et eget bsu-produkt til barn som ikke gir skattelette, men samme rente. Så kan de opprette vanlig bsu den dagen de begynner i arbeid.

Skal lage sparekonto til barnet, men tenker det blir penger fra dåp og bursdag som går inn i første omgang. Så setter vi nok inn litt ekstra innimellom. Satte selv inn bursdagspenger når jeg var liten og så satte foreldrene mine inn litt ekstra innimellom, kommer godt med når man skal studere eller kjøpe bolig og vil gjerne gi mine barn samme mulighet :)

Her blir det satt opp en sparekonto, og besteforeldrene har en egen sparekonto som hun ikke får tilgang til før hun er 18. Setter nok inn et fast beløp hver mnd, og pengegaver.
Ja, det glemte jeg, besteforeldrene her har også opprettet egne kontoer for hvert barnebarn hvor de setter inn et fast beløp hver måned, og så får de tilgang til kontoene når de blir 18.

Men til dere som har sparekonto, står det i barnets navn eller deres? Er så i tvil om hva jeg skal gjøre.

Men til dere som har sparekonto, står det i barnets navn eller deres? Er så i tvil om hva jeg skal gjøre.
Den står i hennes navn, siden tanken er at hun etter hvert skal disponere den selv. Hvis man sparer i sitt eget navn regnes det vel som gave når barnet får pengene, og da må de jo skatte av det hvis det er over et visst beløp.

Den står i hennes navn, siden tanken er at hun etter hvert skal disponere den selv. Hvis man sparer i sitt eget navn regnes det vel som gave når barnet får pengene, og da må de jo skatte av det hvis det er over et visst beløp.
Ja, men så er det jo noe med at barn har formue etc når de skal studere, da får de ikke mye hjelp i lånekassen om det skulle trengs, for de må bruke de pengene etc...
Er ikke lett å vite hva man skal velge.

Hei! Sniker litt fra januar. Dette med gave og arveavgift ble avviklet, leser på skatteetaten sine nettsider at gaver/arv etter 2014 ikke skal beskattes. Gaver over 100 000 skal meldes fra, men fortsatt ikke beskattes. Jeg kommer til å spare i vårt navn så lenge det er slik, så slipper vi at overformynderiet overtar disposisjonsretten over midlene.

Sparer selv til sønnen min. Månedlig sparing i fond, bursdagsgaver osv blir satt inn på sparekonto + at familie sparer i BSU :) Om man har mulighet kan det være greit å spare litt til disse små :)

Vi tenkte i første omgang å spare barnetrygden. Vil også sette inn pengegaver fra dåp, bursdag og jul på denne kontoen.
Så vil vi ta fra denne kontoen når barnet trenger noe.
Så får vi se om vi velger å spare noe ekstra senere.

Dette er min plan og. Men jeg har lurt litt på å spare litt i BSU start og.. Kjenner jeg familien til samboer rett så får han vel noen aksjer til barnedåpen, mulig det blir god avkastning på det..
En sparekonto blir det i allefall;)

Back
Topp