Spørsmål vedrørende ulønnet permisjon i staten

Aprilmum

Vi venter på lillegull skal komme i april
Spørsmål 1:
Dersom jeg ønsker å ta ulønnet permisjon, hvor lang tid i forveien må jeg søke om dette for å få det innvilget?

Spørsmål 2:
Må ulønnet permisjon tas DIREKTE etter lønnet permisjon - eller kan jeg ta lønnet permisjon, ta ut overført ferie, også velge ulønnet permisjon? Eller må jeg ( for å kunne benytte ulønnet permisjon ) ta den direkte etter lønnet permisjon - slik at all ferie må tas ut i avbrudd av lønnet permisjon?

Spørsmål 3:
Ved ulønnet permisjon - og man har en skriftelig avtale på når man skal tilbake i jobb - og blir ev sykemeldt ved oppstart i jobb ( feks da den første uken ) har man krav på sykepenger? Eller mister man sykepenger generelt uavhengig skriftelig avtale? Altså at man må jobbe 4 uker for å opparbeide sykepengene? Gjelder dette også egenmelding - må ha jobbet 2 mnd for å opparbeide egenmeldingsrett igjen?

Spørsmål 4:
Ved ulønnet permisjon - gjelder eventuelt tap av sykepenger også ved sykdom hos baby?

spørsmål 5:
Dersom man tar ulønnet permisjon KUN en måned -da mister man ingen rett til sykepenger?

1) 3 mnd
2) du kan søke om det når som helst - dvs du kan ta ferie først dersom du avtaler det med din arbeidsgiver
3) du mister sykepengeretten etter 14 dager med ulønnet permisjon som jeg har forstått det, og den får du ikke igjen før du har vært på jobb en viss tid igjen (uavhengig av skriftlig avtale). Antar at dette gjelder egenmelding og sykdom hos barn også, men har ikke undersøkt det

du er oppdatert på alt altså! Her og der!

Blir mer og mer i tvil om denne ulønnede permisjonen. Den kan være en fallgruve.

du er oppdatert på alt altså! Her og der!

Blir mer og mer i tvil om denne ulønnede permisjonen. Den kan være en fallgruve.
Jeg tenker slik at jeg klarer alltids å jobbe 1 mnd eller hva som skal til.. mannen kan bruke sykt barn dager.. det der løser seg :-) men man må jo føle selv på om man vil ta den risikoen..

Du mister iallfall sykepengerett om du går ulønnet mer enn 14 dager.
Ferien kan du ta når du vil tror jeg, da er du jo på en måte "ansatt" med ferie. Men du kan også ta ferien midt i permisjonen, så slipper du å bekymre deg for det. :-)

Back
Topp