Spørsmål til jordmor

Jump

Gift med forumet
Marsmellows-15
Septembergull'17
Jeg har første jordmortime på tirsdag, og tenker at det kanskje kunne vært fint å forberede seg litt. Jeg aner jo ikke hva som kommer til å skje. Enten tenker jeg jordmoren har nok av ting hun vil snakke/informere om, så tiden blir fylt uten problemer, ellers ser jeg for meg at hun tenker jeg skal komme full av spørsmål og vi liksom står litt fast :p Det blir sikkert et helt problemfritt møte med jordmor altså, men det er så typisk om alle spørsmål jeg evt. sitter inne med (uten å ha tenkt på) først popper opp etter møtet. Så derfor spør jeg dere kloke forumjenter, er det noe dere ville spurt om/noe som er godt å komme inn på som førstegangsfødene? De eneste to tingen jeg kommer på er ift. permisjonen ;)

Jeg har første jordmortime på tirsdag, og tenker at det kanskje kunne vært fint å forberede seg litt. Jeg aner jo ikke hva som kommer til å skje. Enten tenker jeg jordmoren har nok av ting hun vil snakke/informere om, så tiden blir fylt uten problemer, ellers ser jeg for meg at hun tenker jeg skal komme full av spørsmål og vi liksom står litt fast :p Det blir sikkert et helt problemfritt møte med jordmor altså, men det er så typisk om alle spørsmål jeg evt. sitter inne med (uten å ha tenkt på) først popper opp etter møtet. Så derfor spør jeg dere kloke forumjenter, er det noe dere ville spurt om/noe som er godt å komme inn på som førstegangsfødene? De eneste to tingen jeg kommer på er ift. permisjonen ;)
Hva skal du spørre om ang permisjon? Er der jeg har flest spm jeg og

Greit å vite litt om oppfølgingen fremover. Hvem du skal kontakte, henne- legen. Tar hun blodprøver ol, eller må du til legesenteret. Er det noen grupper el i kommunen du kan/vil delta på. Vil hun komme til å samle en barselgruppe når den tid kommer. Når vil en omvisning på sykehuset skje. Hva tenker hun er lurt dere har fokus på i timene som første gangs fødende, hva kan du forvente liksom. Er det henvist til ul? Søkt fødeplass?

Jeg har fått beskjed jeg bør snakke med Nav om permisjon. Noe jeg kommer til å utsette I DET LEEEENGSTE!!!

1. Hvordan skjer det? Når og hvor skal jeg melde hva? (Om det gir mening, altså, hvem skal jeg gi beskjeden til i det offentlige, siden de skal betale).
2. Det er kommet nye regler som er gjeldene fra januar 2015 for selvstendig næringsdrivende (minner på at jeg ikke bor i Norge, om noen leser og blir stressa) og håper inderlig hun vet mer om hvordan de gjelder. Det eneste jeg vet er at jeg får mer utbetalt for et barn født i januar 2015 enn om jeg skulle føde i desember 2014, så det er jo topp. Men jeg finner fint lite informasjon på hvordan det fungerer :P

Hvilke spørsmål har du da? Kanskje noe jeg også egentlig burde gruble på???

Greit å vite litt om oppfølgingen fremover. Hvem du skal kontakte, henne- legen. Tar hun blodprøver ol, eller må du til legesenteret. Er det noen grupper el i kommunen du kan/vil delta på. Vil hun komme til å samle en barselgruppe når den tid kommer. Når vil en omvisning på sykehuset skje. Hva tenker hun er lurt dere har fokus på i timene som første gangs fødende, hva kan du forvente liksom. Er det henvist til ul? Søkt fødeplass?
Takk takk takk! Mange gode spørsmål her, og flere av dem har jeg tenkt på, men glemt igjen. Det er godt å få noe på papir merker jeg, glemmer annenhver setting i dag føler jeg :P

Ammetåke leeeenge. Haha. Du er ikke alene altså Lykke til.
Vi snakket litt om dette med kost og vitaminer også. Selv om jeg har lest så ok med litt veiledning. Og kanskje far sin rolle ift oppfølgingen? Det er jo klart deres valg, men jeg syns det er ok å høre hva som er vanlig. Spes når jeg er så usikker.

Back
Topp