Spørsmål til dere som har tatt keisersnitt

Lisse86

Forelsket i forumet
I går fjernet jeg agraffene dag 6. Jeg ble stripset etterpå. Hun sa jeg måtte bytte strips hver gang etter jeg har dusjet. Dette for å få finest arr.
Så sier venninna mi som KS i februar at hun hadde fått beskjed om at hun skulle ha de på så lenge som mulig for å unngå å dra i såret.
Hva gjør dere andre?

Denne gangen ble jeg sydd ved ks, men forrige gang måtte jeg bruke strips etter at de tok vekk de stiftene. Da fikk jeg beskjed om og ikke ta de av før de datt av selv og heller ta på nye da :) Nettopp for å unngå og dra i såret :)

Jeg fikk beskjed om å ha på strips i to uker etter at agraffene ble fjernet og skifte de ved hver dusj.

Jeg fjærnet dem i dag, dag 10. Og må plastre det i 3 mnd for og få finest arr og for beskyttelse mot sol ol.

Hadde agraffer til dag 5, men ikke strips etterpå, hadde bare bandasje/plasterting over første dagene hjemme! Arret grodde fint her:)

Jeg fikk beskjed om å la de sitte til de falt av, eller i to uker alt etter hva som kom først, så jeg fjernet "restene" etter to uker, da hadde noen falt av allerede.

Har ikke hatt keisersnitt, men sånn rent arrmessig så har jeg vært gjennom en del. Jeg reduserte brystene for et år tilbake, ble sydd med sting som gikk vekk av seg selv. Så skulle jeg gå med tape på arrene i flere måneder etterpå for å få finest arrdannelse. Jeg gikk med tape over arrene i 4 mnd og arrene er blitt hvite tynne streker og kjempe bra. Et helt år etter skulle jeg unngå direkte sollys.

Grunnen til at tapen (jeg brukte silikontape, men det kan også brukes papirtape - fårs på apoteket) skal sitte på så lenge var fordi arrvevet ikke skulle dra seg ut over mer en nødvendig. Jeg vil jo tro det samme ville gjelde for et keisersnitt arr på magen som er i så mye bevegelse? Jeg måtte også gå med tape lenge da jeg hadde kikkhullsoperasjon.

Back
Topp