Spørsmål rundt foreldrepenger.

Mmmills

Betatt av forumet
Såvidt jeg har fått med meg skal man ha hatt inntekt i 6 måneder av de siste 10 måneder. Stemmer det? Jeg har hatt lønn, men svært små lønninger i noen måneder nå for en liten bijobb. Denne måneden får jeg ikke lønn da jeg endelig skal begynne i 100 % jobb nå mandag og blir for sein for lønningsdag for dette firmaet. Vil det da lønne seg å spørre etter forskudd på feriepenger for å få "lønn" denne måneden også, eller telles ikke feriepenger som lønn i dette tilfellet? Jeg vil så gjerne klare disse 6 månedene, men jeg er snart 11 uker på vei og begynner å stresse litt for å klare det.

Såvidt jeg har fått med meg skal man ha hatt inntekt i 6 måneder av de siste 10 måneder. Stemmer det? Jeg har hatt lønn, men svært små lønninger i noen måneder nå for en liten bijobb. Denne måneden får jeg ikke lønn da jeg endelig skal begynne i 100 % jobb nå mandag og blir for sein for lønningsdag for dette firmaet. Vil det da lønne seg å spørre etter forskudd på feriepenger for å få "lønn" denne måneden også, eller telles ikke feriepenger som lønn i dette tilfellet? Jeg vil så gjerne klare disse 6 månedene, men jeg er snart 11 uker på vei og begynner å stresse litt for å klare det.
Forskudd på feriepenger er aldri lurt, siden du da må skatte av dem.

*sniker* Hvilke dato begynner du i jobb og når går du ut i permisjon? De regner fra datoen du går ut i permisjon og 10 mnd tilbake i tid. Siden det er fast jobb du begynner i nå så er det lønna du har når du går ut i permisjon som teller. Sålenge du har jobbet 6/10 mnd og har krav på penger

Men hvis det er det eneste og beste alternativ ? Å skatte av dem blir bare småtteri kontra å ikke få foreldrepenger..
Ja d spørs vel litt hvor avhengig du er av å gjøre det eller ei.. Ville tatt meg en prat med noen på Nav om jeg var deg, du er jo i en spesiell situasjon, så kan jo hende du har krav på ett eller annet.. Jeg trodde pengene ble regnet ut fra lønna de siste årene... Men mulig jeg tar feil...

*sniker* Hvilke dato begynner du i jobb og når går du ut i permisjon? De regner fra datoen du går ut i permisjon og 10 mnd tilbake i tid. Siden det er fast jobb du begynner i nå så er det lønna du har når du går ut i permisjon som teller. Sålenge du har jobbet 6/10 mnd og har krav på penger
Jeg begynner nå mandag. Men jeg er jo snart 3 måneder på vei og jeg får jo ikke jobbet 6 hele måneder da..realistisk sett.

Kor lenge har du jobba i denna bi jobben? Den teller den og... Dersom det er store sprik i inntekten din, kan dei rekna gjennomsnittet dei siste tre åra dine.
Dersom du har hatt ein bi jobb i 3-2 mnd treng du å jobbe 3-4 mnd i den nye jobben din.
Ville sjekka med NAV, men sjukepeng blir også rekna som arbeidspeng.

Jeg begynner nå mandag. Men jeg er jo snart 3 måneder på vei og jeg får jo ikke jobbet 6 hele måneder da..realistisk sett.

om det har gått mindre enn 14 dager mellom hver vakt i denne bijobben din så regnes det som opptjeningsgrunnlag. Feks har du jobba 1,12,24 sept så teller hele sept som opptjeningsmnd.

Last edited:
Forskudd på feriepenger er aldri lurt, siden du da må skatte av dem.
Du skatter av feriepenger året etterpå også, men da trekkes skatten jevnt over de mnd med vanlig skatt.

Sånn generelt skal man ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de ti siste mnd. Hvor mye spiller ingen rolle så lenge det tilsammen er over en halv G (ca 40.000). Hovedregelen er at det du har i inntekt (dvs stillibgsandel på kontrakten) når du går ut i permisjon blir grunnlaget for foreldrepengene.

Takk for alle svar og beklager sein tilbakemelding. Dette er et tema jeg virkelig sette meg inn i! Og krysser fingrene for at jeg har nok inntektsgivende måneder før permisjon!

Back
Topp