Spørsmål om valgfag i 8. klasse

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Dette er et forferdelig dumt spørsmål, men spør likevel.

Min eldste sønn går i 7. klasse, og i løpet av helgen skal vi velge hvilke valgfag han skal ha i 8. klasse.
Da skal vi sette opp 1. og 2. valg.
En av de tingene han kan velge er programmering, det ønsker han å sette på 1. valg.
Vi antar at det kommer til å være populært.

De har hatt noe programmering på skolen allerede, da endte det opp med at han var ferdig med oppgavene lenge før alle ande i klassen, og hjalp læreren med å hjelpe de andre elevene. Han ønsker også å gå den retningen etter ungdomskolen.

Så til spørsmålet mitt, dersom det er flere som velger det på 1. valg enn det er plasser, ser de da på ferdighetene til barna når de velger hvem som får det, eller er det loddtrekning?

De har vel kanskje ikke lov å velge ut på ferdighet? Aner ikke jeg, men gjetter.. Og hvordan måles i så fall ferdigheter på en rettferdig måte på barneskolen, der de ikke har karakterer? Kan jo være at noen barn med spesielle behov eller som trenger noe ekstra kan komme foran i køen..

Angående språk så var engelsk fordypning ikke for de sterke i engelsk men de som trenger boozt sånn om jeg forsto riktig.

Ville tro de i hovedsak bruker lodd trekning, men tar hensyn til barn med spesielle behov

Tusen takk, det er veldig nyttig informasjon.
Jeg hadde tenkt at engelsk fordypning kunne være et godt andre valg siden han er så god i engelsk
Tenkte det jeg også, men vi ble heldigvis frarådet det :p min valgte fransk, men de var ikke mange nok så det ble tysk som han er fornøyd med (bestevenn er fransk og han ville derfor lære litt fransk)

Jeg hadde tenkt at engelsk fordypning kunne være et godt andre valg siden han er så god i engelsk
Det tenkte mitt barn også, men hu er veldig god i engelsk. Og det ville hu ikke hatt noe nytte av. Så hu har design og redesign. Elsker det da :) Så håper nå hu får fortsette med det til høsten igjen da :) Tatt det valget igjen på 1.valg nå så.

Tvitvi på valgene :)

Angående språk så var engelsk fordypning ikke for de sterke i engelsk men de som trenger boozt sånn om jeg forsto riktig.
Det kommer nok an på hvilken skole man går på... Jeg har aldri hørt om at det er for de som trenger ekstra hjelp i engelsk, heller omvendt. Hvis man ikke er så glad i engelsk er det jo bare demotiverende å fordype seg i det.

Det kommer nok an på hvilken skole man går på... Jeg har aldri hørt om at det er for de som trenger ekstra hjelp i engelsk, heller omvendt. Hvis man ikke er så glad i engelsk er det jo bare demotiverende å fordype seg i det.
Aldri hørt om det jeg heller, så da må det være forskjeller på skolene ja

Ja mulig det er forskjellig :)

Oisann.vi har også en som begynner på ungdomsskolen nå og vi har ikke fått tilbud om valgfag #nervøs

Både når jeg selv gikk på ungdomsskole og tantebarn osv har gått på ungdomsskole var engelsk fordypning for de som var litt svakere i engelsk ja :happy: Det var vel så de skulle slippe å begynne med enda et fremmedspråk men heller fordype seg og bli bedre i engelsk

Her ble det forøvrig sagt at veldig mange ønsket seg fysak , så om de fikk det dette året sp fikk de ikke det i 9. Klasse , da får de andre valget.

Kom på at fremmedspråk og valgfag ikke er det samme.

Engelsk fordypning ER et alternativ til språkfag for de som er svakere stillt og ikke har godt utbytte av ordinær språkundervisning i tysk, spansk eller fransk. I den nye læreplanen skal faget mest sannsynlig bytte navn, siden det dessverre er en meeget vanlig misforståelse at engelsk fordypning er for de sterke engelsk elevene...

Hilsen lektor i engelsk på ungdomsskolen.

Back
Topp