Spørsmål om hvilken uke jeg skal lese på?

Mammato

Termin 5. september 2015
Septemberlykke 2015
Hei! Er det noen som vet? Jeg blir så forvirret av "du er 9+0 og nå i uke 10". Jeg skjønner greia med det, men når jeg f.eks. Skal inn og lese på sånne sider som det her: http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/
da blir jeg usikker på hvilken uke jeg skal lese i? Jeg er 9+0 i dag, hvor skal jeg lese? :)

På uke 9 står det:
Fra 9 uker og 0 dager til 9 uker og 6 dager av svangerskapet. :)

Altså fra 9+0 til 9+6 :)

Jeg har en bv app (ikke forumet) der kommer det opp dag for dag, så slipper en å bli forvirret :)

I dag er jeg 9+1, og da leser jeg på uke 10, for jeg er jo i den tiende uken :) Begge mine engelske apper viser meg tekst som passer for uken jeg er inne i i stedet for uken som har vært.

Skjønner ikke helt hvorfor BV gjør det annerledes, men har lagt merke til det og undret meg over det jeg også... Har nesten sluttet å bruke BV-appen fordi for meg viser den "feil" uke :p men det er kanskje noen som foretrekker å lese om babyens utvikling i uken som har vært, slik at de vet at det de leser allerede har skjedd. Jeg synes det er finere å lese om uken som kommer, for da kan jeg gå og tenke på hvordan babyen utvilker seg, mens det skjer :)

Jeg tror det er litt smakssak. Så lenge du er klar over om du leser om uken som har vært eller uken som kommer, så spiller det ikke så stor rolle :)

Jeg leser for uke 9, for den går jo helt til du er 10+ tenker jeg da..

Det er noe jeg også syntes er veldig forvirrende, alle appene jeg har (3stk) mener jeg er 6+3 (2på en), og at jeg er i den 7 uka. Jeg forstår det da som om jeg er i uke 7, men er ikke 7 uker på vei. det er jeg ikke før 7 fullgåtte uker. Rart at babyverden sin uke for uke, ikke følger tellingen som andre gjør.

Det er noe jeg også syntes er veldig forvirrende, alle appene jeg har (3stk) mener jeg er 6+3 (2på en), og at jeg er i den 7 uka. Jeg forstår det da som om jeg er i uke 7, men er ikke 7 uker på vei. det er jeg ikke før 7 fullgåtte uker. Rart at babyverden sin uke for uke, ikke følger tellingen som andre gjør.

Enig med deg! :)

Ble veldig nysgjerrig på dette, så har prøvd å studere denne siden litt nøyere: http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/ Jeg ser nå at BV har valgt å kalle ukene for "9 uker" i stedet for "uke 10", noe som kan være forklaringen på at deres telling blir annerledes enn andres.

Ved å skrive "9 uker" viser de jo til 9 fullgåtte uker, mens appene som jeg bruker skriver "uke 10" og da viser til den tiende uken. Gir det mening?

Har prøvd å sammenligne teksten på BV og på appene, og det ser ut som at fosterets utvikling har kommet like langt på BVs "9 uker" og på appenes "uke 10". Det kan vel sammenlignes med å si at vi er på 2000-tallet, og at vi er i det 21. århundre. Forvirrende at det er forskjellig markering, men har man tungen beint i munnen gir begge tellemåtene mening :p

Ja, ikke lett. Jeg begynte ikke sette meg inn i dette med telling først etter at jeg ble gravid. Ble litt skuffet første gangen jeg fant ut at bv tellingen ligger en uke foran, for tenkte jo i mitt eget sinn at embryoet var større enn det i virkeligheten var. Men nå har jeg akseptert det;P hehe.

Dere traff på kornet hva som gjør meg forvirret. Jeg har tre apper på telefonen, to er engelske og én er på svensk. Liker ingen av dem, derfor tenkte jeg å lese på nett i stedet. I appene kommer det opp uke 10 nå.

Hvis jeg skal lese på nett om uken som begynner nå: Skal jeg da lese uke 9 eller uke 10? (Sin det blir nevnt over her vil jeg gjerne lese om hva som kommer til å skje, ikke hva som har skjedd...)

Hvis jeg skal lese på nett om uken som begynner nå: Skal jeg da lese uke 9 eller uke 10? (Sin det blir nevnt over her vil jeg gjerne lese om hva som kommer til å skje, ikke hva som har skjedd...)

På appene leser du på uke 10, på BV sine sider leser du på 9 uker :)

På bv sin app står det nå når jeg leser på uke 9 at spiren er 7 uker, når jeg regner meg tilbake på kalenderen så stemmer det med når jeg tror spiren ble satt eller hva jeg skal si :p så da er jo uke 9 for meg hva som skjer i denne uken og ikke hva som skjedde forrige uke :) hvis det er til noen hjelp?
Har ingen andre apper jeg bruker, det ble så mye forskjellig :p

Når jeg er 11+1 så regner ikke jeg det som 12 uker, for 12 uker fullgått er det jo ikke.. Så når vi skal fortelle så blir det 12+++

Når jeg er 11+1 så regner ikke jeg det som 12 uker, for 12 uker fullgått er det jo ikke.. Så når vi skal fortelle så blir det 12+++

Det tror jeg de fleste er enig i :) Du er ikke tolv uker på vei, men du er i den tolvte uken. Mange apper velger å kalle det for uke 12, og det er den teksten du må lese på for at det skal bli riktig i forhold til uken du er inne i :)

Back
Topp