Spørsmål om fødselsdepresjon.

Guest
Hei. Jeg fikk fødselsdepresjon da jeg fikk min førstefødte. Tilhørende problemer med tilknytning o.s.v. Nå er jeg gravid med nr 2 og følgelig ganske redd for å få dette igjen for det var ikke spesielt kult for oss.... Er det vanlig at det "kommer igjen" etter eventuelle nye fødsler?
 
Hei.
Dette er ikke så lett å svare enkelt på... Men jeg skal prøve så godt jeg kan :)
Først av alt er det kjempebra ta du allerede nå tar tak i dette og tenker på en evt gjentakelsesfare - det er alltid bra å være forberedt.
Kvinner som opplever depresjon i barseltiden har det tøft og trenger tett og god oppfølging underveis. Det er nok mange kvinner som går og sliter alene og ikke får den hjelp de egentlig trenger. Du skriver ikke noe om hvordan det var for deg - fikk du medisiner? Og var de noen som passet godt på deg?

Det som er den store forskjellen denne gangen er jo at du har masse erfaring. Du vet hvilke tegn du skal se etter! Snakk med jordmor og/eller fastlege allerede nå i svangerskapet. Du kan også kontakte helsesøster og be om ekstra oppfølging helt fra starten hvis du kan tenke deg det. Det er lurt å være åpen med helsepersonellet som er rundt deg - og barseldepresjon blir man alltid frisk av! Men kan kan trenge ekstra hjelp og av og til også medisin for å kunne fungere okay. Du har en liten økt risiko siden du har hatt depresjon før, men jeg ville valgt et positivt fokus og tenkt at denne gangen har du så mye mer erfaring.
Masse lykke til videre da :)

Vennlig hilsen jordmor Ragna.
 
Back
Topp