Spørsmål og svar "nøff nøff" Stavanger

Grete71

Forumet er livet
26.10.2009 09:42:41
Har det noen hensikt å ta vaksinen hvis man allerede har hatt svineinfluensa? Er man immune da?
svarer:
Hvis man har fått påvist svineinfluensa med prøver er man immun og trenger ikke vaksine

[hr]

Hvis man allerde har hatt svineinfluensa - er det da nødvenidg å ta vaksisnen?
Egil Bjørløw svarer:
Dersom du har fått bekreftet ved laboratorieprøve at du har hatt svineinfluensa skal du ikke ta vaksinen. Dersom du tror du har vært syk kan det være at du allikevel har hatt annen sykdom. Du bør da vaksinere deg.

[hr]

Sønnen vår har fått påvist influensa A og har vært ganske syk. Ingen av oss andre har blitt ordentlig syke til tross for at vi lever ganske tett på hverandre. Vi har hatt noe luftveissymptomer (sår hals, verk i brystet, hoste) men ingen feber. Bestevennen til sønnen vår derimot, ble syk få dager etter sønnen vår. Spørsmålene er: kan vi i familien være smittet uten å være mer "syke" enn vi er? Er vi da smittebærere? Hvor sansynlig er det at kameraten hans har fått influensa A når han ble akutt syk få dager etter å ha vært sammen med vår sønn (som da såvidt var begynt å bli dårlig)?
svarer:
Dere har sannsynligvis alle hatt svineinfluensa. Det smitter i 7 dager etter sykdommen begynte.

[hr]

26.10.2009 09:52:04
hei jeg har både meg selv om min sønn som har en imunsviktsykdom,vi kan ikke ta vaksiner som er levende, så er den vaksinen levende?
svarer:
Nei, den er død

[hr]

har svineinfluensa nå, må jeg ta vaksinen. Jobber på intensiv avd.
svarer:
Hvis du har bekreftet diagnosen med prøver blir du immun og trenger ikke vaksinen

[hr]

Jeg er utrolig usikker på om jeg skal ta denne vaksinen. Jeg har i utgangspunktet ingenting i mot å være syk en uke, og bli ferdig med det, men på den annen side er jeg lite lysten på å havne på sykehuset, hvis jeg har uflaks. Samtidig er jeg skeptisk til vaksinen, mest fordi det virker som så mange er redde for å ta den. Hva er egentlig sannsynligheten for at vaksinen vil få negative konsekvenser for meg? Og hvor lenge vil den gi beskyttelse? Hva har andre land, f. eks i Skandinavia, anbefalt sine innbyggere å gjøre i forhold til vaksinen?
svarer:
Sverige vil vaksinere alle, Danmark vil ikke. Jeg bedømmer sannsynligheten for at du skal få alvorlige bivirkninger av vaksinen som ekstremt lav

[hr]

Hei.Jeg vaskinerte meg en gang mot influensa, og ble veldig syk etterpå. Jeg leser at mange flere har blitt syke av vaksinen enn forventet. Så leser vi at alle bør ta vaksinen. Jeg blir skeptisk og vet ikke om jeg skal ta eller ikke? Ødelegges ikke noe av kroppens immunforsvar?
Egil Bjørløw svarer:
Hei. Kroppens immunforsvar svekkes ikke av vaksinen, tvert imot: utstyres med flere antistoffer mot influensaen. Kan sammeliknes med en vanlig infeksjon, kroppen lager forsvarsstoffer til, det er derfor vi bli immune mot f.eks. vannkopper etter å ha hatt dette. Når man bli uvel etter vaksine er det ofte lokal irritasjon der stikket kommer, eller lette symptomer som man ville få ved mild influensa. Bivirkningene er vanligvis milde, kortvarige og ufarlige. Noen få kan få alvorlig allergisk reaksjon, i slike tilfeller må lege kontaktes øyeblikkelig. Dette er imidlertid svært sjeden.

[hr]

Vanlig influensa tar liv, hvorfor er det så viktig å vaksinere seg denne gangen? Ved vanlig immunforsvar burde det ikke være nødvendig med vaksine?
svarer:
Nei ikke for de fleste, men for de få uheldige som får alvorlig sykdom ville det ha vært nødvendig. hver tredie som dør av sykdommen er frisk og ung.

[hr]

Når man har fått vaksinen, hvor lang tid går det før den virker? Antar at den ikke beskytter fra første dag.
Egil Bjørløw svarer:
Hei, tar 2-3 uker før maks effekt oppnås

[hr]

bør gravide ta vaksinen? hva er farligst: kvikksølv eller sykdommen?
Max Jens Holm svarer:
Kviksølvet er ikke farlig, det er så små mengder. Sykdommen har bevist at gravide har større risiko enn andre for å få allvorlig sykdom, som kan være livsfarlig for mor og barn. Det er ingenting som tilsier at vaksinen er farlig for gravide. Folkehelseinstituttet i Norge og mange andre land anbefaler vaksinering av gravide i 2. og 3. trimester.

[hr]

Hva vil skje om en person smittes av sesonginfluensa og svineinfluensa på omtrent samme tid? Vil dette gi et forsterket sykdomsbilde, siden kroppen må bekjempe to sykdommer samtidig? Eller er virusene såpass like at de konkurrer om plass i de samme cellene og man derfor får et normalt sykdomsforløp? Det er vel særlig med rundt januar/februar at man kan få synkroniserte angrep fra begge viruser.
Max Jens Holm svarer:
De fleste steder har svineinfluensaviruset utkonkurrert det vanlige viruset. Hva som skjer hvis man får begge samtidig vet jeg ikke, men sannsynligvis vil det bare føles som en vanlig influensa.

[hr]

Kan dere med sikkerhet at vaksinen ikke skader barnet i magen??? Er gravid i uke 30 ....
Max Jens Holm svarer:
Intet er sikkert i medisinen. Det må bli en risikovurdering. Hvis du blir vaksinert vil de antistoffer du lager gå over til barnet i magen og barnet vil være beskyttet i 3-6 måneder. Mange lands folkehelseinstitutter anbefaler vaksinen til gravide i 2. og 3. trimester.

[hr]

hva skjer hvis man tar vaksinen og så blir syk/smittet svineinfluensaen kun få dager etterpå?
svarer:
Så får man nok svineinfluensa

[hr]

Er man i risikogruppen om man er overvektig men ellers helt frisk?
Egil Bjørløw svarer:
Hei. Dersom kroppsmasseindex (bmi) er over 40 er man i risikogruppene, ellers ikke.

[hr]

Er det noen medikamenter man bør styre unna når man har tatt vaksinen mot svineinfluensa? Jeg har hørt noen RARE rykter om at Ibux kan redusere effekten av vaksinen? Bare oppspinn?
Egil Bjørløw svarer:
Hei. jeg har ikke hørt om dette, og mener at det ikke er slik at Ibux påvirker vaksineeffekten.

[hr]

Er gravid, og dermed i risikogruppen. Hva da med min mann og sønn på 3,5 år? Blir vi sett på som "samlet gruppe" eller må de vente til neste omgang med vaksinasjon?
Egil Bjørløw svarer:
Hei. Bare du er i risikogruppene, de andre må vente på vaksinering.

[hr]

Jeg har vært veldig forkjølet og litt tungpustet i 1 uke nå. Men jeg har ikke feber. Kan det være svineinfluensa?
Jens Holm svarer:
Svineinfluensaen kan være nesten symptomfri, så det kan ikke helt utelukkes. Men sannsynligvis var det bare en forkjølelse.

[hr]

Dette er spørsmål og svar fra nettmøte i Stavanger Aftenblad. Et nettmøte som faktisk VAR avslutta, men som de fortsetter å svare på. [:D]

Mitt spørsmål i dag....

Grete:
Påvist svineinfluensa i barnehagen....
30.10.2009 10:01:56
Flere har fått påvist svineinfluensa i barnehagen til min sønn. Natt til tirsdag våknet han av skikkelig vondt i hodet. Tirsdagen hadde han vondt hele dagen, snørrete, hoste, nysing,feber og oppkast. Noe slakk. Han er en hardhaus, er heldigvis sjelden syk, og neste dag var det kun bra med snue og hoste. Med tanke på sykdom i barnehagen; høres dette ut som svineinfluensa? Vi foreldre har også gått med hodeverk en ukes tid, og nå har vi litt hoste, men formen er fin. Dette ER jo en mild influensa - er det da sannsynlig at VI også har den? Er gravid, og ønsker å teste meg om jeg har svineinfluensa. Rett og slett fordi jeg er usikker på om jeg i det hele tatt vil ta vaksina. Da slipper jeg jo å gruble mer på det. :-) Takker for at dere tar dere tid til dette, og svarer en bekymra befolkning! :-)
Egil Bjørløw svarer:
Hei, dette kan være svineinfluensa. Som gravid kan det være at du skal ha forebyggende behandling. Jeg anbefaler at du kontakter fastlegen din for rådgivning og oppfølging.

Tror jeg ringer fastlegen min...[8|]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp