Spørsmål matintoleranse

lucillen

Elsker forumet
Jeg har spørsmål om matintoleranse for melk og gluten. Håper noen kan hjelpe meg litt her og der med svar på noen av mine spørsmål ?

Har levd uten gluten og melk i 14 dager nå. I går prøvde jeg å spise begge deler og problemene med magen dukket opp med en gang. Har vært et langvarig problem men jeg har ikke tenkt på intoleranse. Men det siste 14 dagene har vært herlig matmessig og en helt rolig mage !

Derfor spør jeg litt hva som er ok å spise når en har intoleranse for melk og gluten.

Viss det er noe jeg har glemt , bare skriv produkter som kan spises trygt.

Jeg blir kjempe takknemlig for alle svar ! ! !

* jeg har vært veldig avhengig av min frokostblanding
havregryn , firkorn , kruskakli , linfrø , mandler , rosiner ?

* økologisk peanøtt butter ?
* makrell i tomat ?
* spekeskinke ?
* smør , eventuelt stekes med ?
* egg ?
* kjøtt pålegg ?
* karbonadedeig ?
* strimlet svin ?
* nøtter , eventuelt hvilke ?
* frø , eventuelt hvilke ?
* all fisk ?
* kylling ?
* bakepulver ?
* bønner ?
* linser ?
* erter ?
* ketchup ?
* havregryn ?
* havremel ?
* kakao ?
* krydder ?
* lakris ?
* lønnesirup ?

* all frukt ?
spesielt glad i eple , banan , ananas , vannmelon , mango , papaya , nektarin , druer , bringebær , bjørnebær

* alle grønnsaker ?
spiser avokado , grønn paprika , tomat , brokkoli , blomkål , rosenkål , agurk , spinat , løk , sopp , squash

* bacon ?
* kotelett ?
* reker ?
* krabbe ?
* sukkerkulør ?

* hvilke mel ?

* hvilke av det vanlige sjokoladene kan spises ?

* finnes det noen av det vanlige dessertene som kan spises ?

* hva med chips ?

* cola ?
* urge ?
* brus ?
* juice ?

* vanlig is i frysedisken ?

* bare gildes go og mager pølse ?

* taco shell ?

* finnes det soyasaus uten alkohol og gluten ?

* all ris ?
* sennep , eventuelt noen spesiell ?
* tomatpure ?
* potet ?
* gulrot ?
* kålrot ?

* hvilke pålegg ?

* hvilke knekkebrød ?

* potetmel ?
* tyttebær ?
* multer ?

* eventuelt noe jeg har glemt ?

Igjen jeg blir kjempe takk nemlig for alle svar ! ! !

Du må nok prøve deg frem.. Har du tatt test hos legen eller furst eller lignende? Jeg har gjort det i forbindelse med melk, men det ga ikke utslag. Veldig rart for jeg får veldig magesmerter og diaré når jeg får i meg melk. Har funnet ut at dersom jeg spiser lite kornprodukter tåler jeg faktisk litt mer melk.. Aner ikke hvorfor det er sånn.
Jeg er gravid nå (11 uker), og spist veldig mye brønnar, pizza osv. Og magen har vært veldig vond. Smerter, må plutselig akutt på do. Egentlig samme som da jeg måtte slutte med melk for noen år siden. Generelt sett er det lettere hvis du holder deg unna ferdigmat. Jeg tåler spelt og havre ganske bra, så tviler på at det er gluten jeg ikke tåler, men heller den fine hveten.
Hva sier legen din?

Og tenk over hva som er ren mat. Les innholdet på pølser, de fleste typer inneholder melk. Lønnesirup er i utgangspunktet et rent produkt, men les på det for å være sikker. Ren mat som består av en ingrediens er jo det beste, da vet du hva du får i deg. Les ingredienslister!

Nå svarer jeg mest i forhold til gluten.

jeg har vært veldig avhengig av min frokostblanding
havregryn , firkorn , kruskakli , linfrø , mandler , rosiner - Du skal ikke spise havre når du reagerer på gluten, da må du spise glutenfri havre - og du skal gjerne ha vært på glutenfri kost i noen mnd før du prøver deg på havre igjen.

* økologisk peanøtt butter - Spørs hvilken type, tror det er greit
* makrell i tomat - Kan spises
* spekeskinke - kan spises
* smør , eventuelt stekes med - det går fint i forhold til gluten - usikker på melk?
* egg - greit
* kjøtt pålegg - greit
* karbonadedeig - greit
* strimlet svin - greut
* nøtter , eventuelt hvilke - ikke chilinøtter i allefall.Er vel kun Ica sine som er uten gluten
* frø , litt usikker, greit å google, men solsikkefrø, linfrø og det skal være ok.
* all fisk - helt topp!
* kylling - Ja, men vær obs på grillet kylling fra coop. Har i en periode brukt gluten i krydderet til skinnet -jeg spiser derfor aldri kylling derfra.
* bakepulver - greit
* bønner - greit
* linser - greit
* erter - greit
* ketchup - greit
* havregryn - kun glutenfri havregryn (smaker det samme, men produsert i eget lokale, står i allergi-avd,)
* havremel - meget usikker, men tviler for den er gjerne krysskontaminert.
* kakao - greit
* krydder - de fleste krydder er ok, men her må du lese på innh.fortegnelsen.
* lakris - Her er det også noe du må lese deg til hver enkelt. Nidar har mye glutenfri lakris. Panda lakris er ikke gf.
* lønnesirup - greit

* all frukt - her kan du bare kose deg uten en bekymring. alt er greit.

* alle grønnsaker - alt er greit

* bacon - greit
* kotelett - greit
* reker - greit
* krabbe - greit
* sukkerkulør - greit

* hvilke mel - må bruke glutenfritt mel, evt mandelmel.

* hvilke av det vanlige sjokoladene kan spises - sjokoladene til freia kan inneholde spor av, men er ganske trygge. utenom de med kjeks, feks kvikk lunsj. Stratos er greit, Bounty. Hold deg unna Mars, Japp, New Energy feks.

* finnes det noen av det vanlige dessertene som kan spises - spørs hva du tenker på?

* hva med chips - Det varierer også, her må man lese seg frem. Men mange potetgull er ok. Pringles er ikke OK lenger.

* cola - greit
* urge - greit
* brus - greit
* juice - greit

* vanlig is i frysedisken - skal du være obs på melk, må du kjøpe laktosefri is, denne er merket. Men uten gluten kan du spise en del. De fleste sørlandsisene er ok.

* bare gildes go og mager pølse - helt fin

* taco shell - kommer an på merke. Santamaria og old el paso er greit.

* finnes det soyasaus uten alkohol og gluten - ja, det står i allergiavd.

* all ris - ja
* sennep , eventuelt noen spesiell - de typene jeg har vært borti er ok.
* tomatpure - greit
* potet - greit
* gulrot - greit
* kålrot - greit

* hvilke pålegg - vær obs på leverpostei.Der kan det være gluten. Fersk leverposteien fra Gilde er glutenfri

* hvilke knekkebrød - her må du i allergiavd og kjøpe eget. Wasa sitt (grønn pakning) er ganske greit.

* potetmel - greit
* tyttebær - greit
* multer - greit

* eventuelt noe jeg har glemt - du får spørre om det er noe mer du kommer på.

MEN HUSK:

Hvis du mistenker en intoleranse etc, - bør du få det sjekket ut hos legen før du behandler deg selv.
HVIS du skulle ha feks cøliaki, så må du spise gluten for å få utslag for å få stønad fra NAV til glutenfri mat. Denne er på 1900 kr i mnd, så det er en del penger det er snakk om.

Bare spør om du lurer på noe :)

Tusen hjertlig takk for kjempe flott svar ! ! !

Leif Vidar har pølser som er uten melk, men du må sjekke gluten
Soft blå pakke er melkefri
Ellers finnes det sjokolade uten melkeprotein som fås bla på rema 1000 sin allergiavd

Ok, nå må jeg også blande meg inn:
Har du vært TESTET for cøliaki/intoleranse?
Dersom du har vært testet, men ikke fått utslag for allergi/intoleranse - har du en annen diagnose, f.eks. IBS (Nervøs Mage/Tarm Syndrom)?

Det KAN være at du er en av mange som har godt av en FODMAP-diett.
FODMAP er en samlebetegnelse på sent fordøyelige, raskt gjærende karbohydrater. For blant annet IBS-pasienter kan disse medføre mye smerter og besvær.
Om du sliter spesielt mye med mage i ulage, luft i magen og oppblåsthet kan dette helt klart være synderen.

I så fall er det ikke gluten, men en type karbohydrater kalt fruktaner som er problemet. For enkelhetens skyld sier man da at man er glutenfri, men både hvete, bygg og rug er fy-fy.
Eple, pære, bønner, cashewnøtter, laktose, soya, mais, løk, hvitløk, alle søtningsmiddel som slutter med -ol, fruktose osv. scorer høyt på FODMAP-skalaen.

Dette kan også stemme med de som opplever at de tåler mer av en type mat om de kutter ned på en annen - her er det nemlig ikke snakk om at man ikke tåler laktose/gluten, men at man reagerer når man har fått i seg for mange FODMAP-karbohydrater TOTALT - spiller mindre rolle hvor de kommer fra!

Informativ blogger med oversikt over ja-mat og nei-mat, og hvordan man kan teste ut dietten for å se om den funker for deg. (Det positive er at etter en kortere "nazi"-diett kan man sakte teste ut hvor mye man tåler av "normal" mat, det er ikke snakk om å kutte ut ALT, HELE TIDEN. :) )
http://blog.katescarlata.com/fodmaps-basics/
http://www.ibsfree.net/ibsfree_at_last/

Men nok en gang: Test deg først! :)

Back
Topp