Spørsmål ang. skyld.

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Ei venninne og hennes mann har nettopp kjøpt ny og dyr bil.

Noen dager etter de hadde fått den var hun på shopping og fikk hjelp av en butikkansatt til å bære en stor og tung eske ut i bilen. Esken fikk ikke plass baki så butikkdama foreslo de skulle legge den i baksetene i bilen. Venninna mi løftet eska i ene sida og butikkdama på andre sida. Plutselig glapp dama sin side av eska og denne deisa ned i skinnsetene.

Venninna mi reagerte ikke noe der og da for dama hadde bare sagt oisann og fortsatt med å få eska på plass.

Da venninna mi kom hjem oppdaget mannen hennes en 20-25 cm lagt rift i skinnsetet der eska hadde ramlet nedpå. Uvisst om butikkdama oppdaget dette eller ikke, men kan jo virke som hun så det og ikke sa ifra...

Nå er det blitt litt uenigheter i forhold til hvem som skal betale reperasjonen som kommer på 25 000 +. Venninna mi og hennes mann mener helt og holdent at butikkjeden/dama skal betale, mens de mener saken er klar og at den butikkansatte bare ville yte god service med å hjelpe å bære ut i bilen.

Hva mener dere?[:)]

Her mener jeg det siste, at altså butikk damen prøvde å yte service. Slike ting kan jo skje om man laster bilen full.

Syns det var litt vanskelig å svare på jeg.. skjønner begge sider egentlig

Enig med butikken jeg... Hadde ikke forventet selv at en butikk skulle betale 25000 for å fikse baksetet,som var ett hendig uhell!

Oi, et vanskelig dilemma. Det rette hadde vel vært om butikken betalte egenandelen og så fikk de resten på forsikringa. (Går ut fra de hadde forsikring på bilen)
Skyld-deling rett og slett.

skjønner at det er utrolig surt! Men jeg mener det ikke er butikkens skyld at kundene ikke har plass til varene i bilen sin.. 

ja altså jeg tenker hvis det hadde vært en helt annet skade at en butikkdame klarte å ripe opp lakken på bilen eller no, så er jo det rette at den som gjør det skal betale.. så ... nei jeg vet ikke[:-]

Jeg mener butikken ga god service som hjalpe henne med varene. Hvis de skal betale for et uhell, så vil jo ingen ønske å yte litt ekstra, i frykt for at det skal skje noe..

ORIGINAL: Renate Røverdatter

Det siste.

Ja, jeg er også egentlig enig i at den butikkansatte bare ville hjelpe, og det var jo et uhell... Men forstår så veldig godt venninna mi også[:)] Det må være så surt...

Aner ikke hva som er det rette, sånn juridisk jeg da. Men tror ikke venninna mi og mannen hadde planer om å gi seg heller, så får bare se hvordan det ordner seg...

Dette er et hendelig uhell. Hun skulle bare hjelpe kunden ut i bilen med varen.
Jeg hadde aldri i verden krevd at butikken/ekspeditøren skulle betale. Det hadde ikke gjort noe forskjell om hun hadde sagt fra heller (om tilfellet var at hun så det), hullet hadde fortsatt vært der..

Om venninna de mente boksen ikke passet inn i baksetet skulle hun selv tatt ansvar og takket nei til hjelpen hun fikk.. Dette er IKKE den ansattes skyld men et hendelig uhell som kan skje hvem som helst.. Tilfeldighetene gjorde at det var den ansatte som mista eska ikke venninna de selv - og hvem skulle de klagd på da??? Den ansatte viste god service som tilbydde å hjelpe, at det gikk galt er ikke hennes skyld...

Ser ikke hvorfor det skulle være den butikkansattes feil, det er et hendelig uhell.

Må jo ha vært noe grusomt tungt siden det kunne lage så store flerrer i setet.

Jeg mener at dette var et uhell som de som eier bilen dessverre må ta seg av selv. Hvem gidder å handle mer enn de har plass til å få med seg da? Men det jeg synes er rart er at setene ikke tåler at en eske lander der. Om bilen var helt ny burde den tåle såpass om det ikke var en svakhet i skinnet fra før? Burde nesten gå på bilens garanti?

ORIGINAL: søteste

Her mener jeg det siste, at altså butikk damen prøvde å yte service. Slike ting kan jo skje om man laster bilen full.

Enig!

Haha, seriøst??? Nei, dette er ens egen skyld.. Hallo, dama prøvde bare å hjelpe til. 

ORIGINAL: Lissyjane

Det får hun ta på sin egen kappe. Butikk damen prøvde bare å yte service. 

Jeg er enig i at det nok er de som burde betale, men det er jo ikke noe venninna mi skal ta på egen kappe. Hun gjorde jo heller ikke noe galt egentlig. Det var plass til eska i baksetet, men den var tung og da den glapp ble det som det ble[&:]

De hadde visst snakket med noen som hadde peiling på sånn og de mente visstnok venninna mi hadde rett, selv om jeg ikke egentlig hadde trodd det da...

Back
Topp