Sovne uten mat

Sneipen18

Blir kjent med forumet
Jeg har lest at når barnet er 6-8 mnd. burde man lære det til å sovne uten mat.
Er det noen som har begynt med dette, og har noen tips?

Jeg gruer meg skikkelig fordi flasken er veldig betryggende, og jeg vet det vil bli MASSE hyling og protester.
Det er jo pga. flasken han sovner... Men det er vel bare å bite tennene sammen :nailbiting:
 
Lillemann sovner uten mat, altså har blir lagt våken i senga uten pupp eller flaske for å sovne inn. Med han har det aldri vært ett problem.

Men dem andre har vi bare tatt puppen/flaska når det ble naturlig, aldri satt noen aldersgrense på det liksom.
 
Vi har akkurat begynt å amme på stua før kveldsbad istedenfor på senga. Dag 1 og 2 sovnet hun fint i senga si uten mat. Dag 3 måtte jeg amme litt så hun fant roen, men sovnet ikke ved puppen. Dag 4 i dag, så er spent på hvordan det blir i kveld :) hun får tilbud om vann på flaske.

Grunnen til at vi har begynt med det er fordi lille sover så urolig og våkner så hyppig på kveldstid. Håper dette hjelper henne til å finne roen litt bedre selv når hun våkner opp :)
 
Har ingen spesielle tips, annet enn å være konsekvent og holde på de rutinene man velger :)

Jeg har aldri ammet (eller gitt flaske) for innsovning etter han var 2 mnd og vi begynte med leggetid. Ble en del inn og ut av rommet o perioder, men lærte tidlig å finne roen selv.
 
Ta tiden til hjelp å ha samme rutiner. Her er det amming på sengekanten før hun legges i egen seng og sovner av seg selv.
 
Ikke stress med det selv om du har lest 6-8 mnd. Ta det i deres eget tempo. Det går seg til uansett... kanskje han trenger flasken for å roe seg, men kan jo evt ha mindre og mindre mme. P

Her ammes vi på soverommet før hun enten legges i seng og sovner selv eller bysses i søvn. Øver sakte og rolig på å sovne selv men med tenner på vei trenger hun ofte litt ekstra kos.
 
Jeg har ikke tenkt over at man «bør» slutte med det. Her har det blitt naturlig. Kan ikke akkurat få grøt i senga, og flaske tar hun ikke før rundt ett par timer etter å ha spist sist gang :p
 
Vi har akkurat begynt å amme på stua før kveldsbad istedenfor på senga. Dag 1 og 2 sovnet hun fint i senga si uten mat. Dag 3 måtte jeg amme litt så hun fant roen, men sovnet ikke ved puppen. Dag 4 i dag, så er spent på hvordan det blir i kveld :) hun får tilbud om vann på flaske.

Grunnen til at vi har begynt med det er fordi lille sover så urolig og våkner så hyppig på kveldstid. Håper dette hjelper henne til å finne roen litt bedre selv når hun våkner opp :)
Hvordan har det gått de siste dagene? :)
 
Lillemann sovner uten mat, altså har blir lagt våken i senga uten pupp eller flaske for å sovne inn. Med han har det aldri vært ett problem.

Men dem andre har vi bare tatt puppen/flaska når det ble naturlig, aldri satt noen aldersgrense på det liksom.
Da sovner han ganske fort eller? Problemet her er at så fort lillemann legges i sengen får han MASSE energi, og skal ALLTID rundt på magen og tulle, og blir da sint (noen ganger helt hysterisk) når han legges på ryggen igjen, og blir ofte vanskelig å roe uten flaske :nailbiting:
 
Hvordan har det gått de siste dagene? :)
Vi voksne er fornøyde! Endelig kan vi sitte i sofaen å se noe sammen på kveldstid! Legger lille mellom kl 21 og 22. Sovner i senga si, men våkner noen ganger før vi legger oss. Når hun våkner er det bare å gå inn, legge henne ned igjen og kanskje stryke litt på henne før så sovner hun igjen - det tar maks 6 minutter :D ammer stort sett når hun våkner etter vi har lagt oss, og sa sover vi sammen resten av natta.

Hvordan går det med dere?

Ps: hvis innsoving med flaske fungerer for dere, og dere vil fortsette å ha det sånn, så bare fortsett som dere gjør :) ikke heng dere opp i hva man bør og skal gjøre, bare gjør det som er best for dere.
 
Last edited:
Eldste ammet jeg i søvn så lenge hun ammet, dvs to år :rolleyes: Nå er hun snart fire år, og sovner helt fint av seg selv uten noe stimuli. Minsten varierer, av og til sovner han ved puppen, av og til sovner han av seg selv i senga si, og av og til må han bæres i søvn. Vi gjør det som funker for oss og ungene våre (og som får ungene til å sovne fortest mulig, slik at vi får litt kveld foran tv’en :p), og bryr oss ikke så mye om hva som blir sagt og skrevet om akkurat den saken :)

Så det er mitt tips, gjør det som funker best for dere :)
 
Vi voksne er fornøyde! Endelig kan vi sitte i sofaen å se noe sammen på kveldstid! Legger lille mellom kl 21 og 22. Sovner i senga si, men våkner noen ganger før vi legger oss. Når hun våkner er det bare å gå inn, legge henne ned igjen og kanskje stryke litt på henne før så sovner hun igjen - det tar maks 6 minutter :D ammer stort sett når hun våkner etter vi har lagt oss, og sa sover vi sammen resten av natta.

Hvordan går det med dere?

Ps: hvis innsoving med flaske fungerer for dere, og dere vil fortsette å ha det sånn, så bare fortsett som dere gjør :) ikke heng dere opp i hva man bør og skal gjøre, bare gjør det som er best for dere.
Så bra! Jo det går faktisk veldig bra! :D Det var en deeel protester i starten, men det blir mindre og mindre for hver dag og han sovner nå stort sett uten flaske :) Tar det veldig lang tid før han roer seg gir vi han flaske, og det er helt greit! :D
 
Back
Topp