Sovne selv

AneAne

Andre møte med forumet
Nå har lillegutt ved flere av dagtidslurene sine sovnet av seg selv i babynest eller vogn - jeg har lest at dette egentlig ikke er mulig for så små babyer, men det har altså skjedd. Har dere opplevd dette? Før har han utelukkende sovnet om vi bysser han på noe vis.
 
Mini her (født 19/7) kan i blant sovne om vi holder en hånd på magen hennes og i vogn sovner hun nesten før vi har rukket å gå sørlig mange meter. De sovner nok når de er trøtte, men noen trenger mer stimuli enn andre uansett hvor gamle de er :)
 
Har aldri hørt at det er umulig :p skjedde ofte på dagtid med eldste barnet mitt frem til sånn 3 mnd, da var det slutt på den luksusen. Nesten aldri skjedd med lillesøsteren som skal ha mye hjelp.
 
Nå har lillegutt ved flere av dagtidslurene sine sovnet av seg selv i babynest eller vogn - jeg har lest at dette egentlig ikke er mulig for så små babyer, men det har altså skjedd. Har dere opplevd dette? Før har han utelukkende sovnet om vi bysser han på noe vis.
Klart det er mulig, og like vanlig som at de trenger hjelp til å sovne. :)
 
Blir spennende å se om han klarer å sovne selv på natten da! Gjør deres det?

Nei :p og det med å sovne selv slutta også dessverre :hilarious: mine er litt eldre da. Eldste kunne sovne av seg selv på dagen, slutta rundt 3-4 mnd, aldri på kvelden. Yngste har bare sovnet av seg selv på dagen et par ganger i nyfødttiden, og sovnet selv på kvelden men slutta rundt 4 mnd :wacky: nå er hun 5,5 mnd og kjempevanskelig å få til å sove på dagen (men alltid vært det) og på kvelden vil hun vugges i søvn i armkroken, men det går raskt og hun kan legges ned. Så hun er fortatt enkel å legge til kvelden selv om dagsøvn er pain.
 
Hvor har du hørt at ikke det er mulig at de sovner selv? Om de er urolige og gråter så finner de nok ikke roen selv og sovner. Men om babyen er fornøyd når hen legges ned, så er det jo ingenting i veien for at de sovner selv uten all mulig stimuli fra oss.. jeg har jo selv lagt fra meg babyen feks i vogna fordi vi skal på trilletur. Og så løpt på do. Og når jeg har kommet tilbake så sover hun i vogna.
 
Mini er 4 uker i morgen og kan sovne selv om vi legger han i fra oss i sengen og han er rolig. Ofte jeg har hatt han liggende våken på meg, lagt han i kurven sin for å gå på do, fikse mat etc og så er han sovnet når jeg er tilbake. Men ofte må han ha tutt, bevegelse i kurven eller kose seg i søvne på oss voksne for å sovne.
 
Begge våre sovnet av seg selv hele tiden de første ukene. Men det var bare en kortvarig glede med begge to, fra 5-6 uker og utover er søvn et Prosjekt. :bag:
 
Hvor har du hørt at ikke det er mulig at de sovner selv? Om de er urolige og gråter så finner de nok ikke roen selv og sovner. Men om babyen er fornøyd når hen legges ned, så er det jo ingenting i veien for at de sovner selv uten all mulig stimuli fra oss.. jeg har jo selv lagt fra meg babyen feks i vogna fordi vi skal på trilletur. Og så løpt på do. Og når jeg har kommet tilbake så sover hun i vogna.

Det har jeg fra flere amerikanske selvutnevnte "babyeksperter", og når jeg tenker get det er det jo helt merkelig at jeg bare har trodd på det og tenkt at det må være sånn. Uansett, så prøver vi første natt med å legg han uten å bysse han I natt. Jeg krysser fingrene :)
 
Det har jeg fra flere amerikanske selvutnevnte "babyeksperter", og når jeg tenker get det er det jo helt merkelig at jeg bare har trodd på det og tenkt at det må være sånn. Uansett, så prøver vi første natt med å legg han uten å bysse han I natt. Jeg krysser fingrene :)
Krysser også fingrene for det. Er jo greit å være forberedt på at de kanskje trenger oss der for å sove. Men, er ikke sånn at ikke de har kunne sovne av seg selv heller. Sånn, som jeg sa i stad. Man løper på do feks. Så er ikke prøvd på med vilje, har jo vært forberdt på å skulle være der.
 
Gutten min på 5 uker har sovna selv ved et par anledninger på kveldstid. Da har han vært mett og tilfreds med alt annet. Så har han ligget i senga si og sett opp i taket på noen dimmede taklys. Har vært luksus! Meeeen tilhører nok sjeldenheten akkurat nå i dette stadiet. :p
 
Kan bare melde fra om at lillegutt sovnet av seg selv etter alle tre oppvåkninger i natt. Helt herlig! Han er straks fem uker, så vi får se om det holder :p
 
Kan bare melde fra om at lillegutt sovnet av seg selv etter alle tre oppvåkninger i natt. Helt herlig! Han er straks fem uker, så vi får se om det holder :p

Kan det være at du har blandet med at man ikke skal begynne aktiv søvntrening, typ la babyen skrike, ta opp og ned av seng osv.? For sånn sett er det for tidlig å kjøre noen sånne metoder for å «lære» babyen å sovne ute støtte. Men likevel mange som sovner med lite/ingen støtte i denne alderen. For mange kommer perioder hvor de behøver mer søvnstøtte når de blir litt eldre, men ikke alle :)
 
Kan det være at du har blandet med at man ikke skal begynne aktiv søvntrening, typ la babyen skrike, ta opp og ned av seng osv.? For sånn sett er det for tidlig å kjøre noen sånne metoder for å «lære» babyen å sovne ute støtte. Men likevel mange som sovner med lite/ingen støtte i denne alderen. For mange kommer perioder hvor de behøver mer søvnstøtte når de blir litt eldre, men ikke alle :)

Nei, men jeg tror de "ekspertene" jeg har hørt litt på er veldig pro kontaktsøvn og ikke så for å legge fra seg barnet... Søvntrening blir jo noe annet. Uansett, det er veldig fint å erfare at man ikke trenger å høre på alle råd og "sannheter" som kommer ens vei :)
 
Back
Topp