Sovne selv

BilFrue

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sensommerskattene 2023
Alle snakker om å lære barna å sovne selv.

Hvordan Evt gjør dere det?

Noen ganger er vi heldige og hun sovner til flasken, da er det bare å legge henne i sengen.
Andre ganger trenger hun smokken mange ganger før hun sovner og roer seg meg den.

Men noen dager synes jeg hun ligger å kaver så innmari, hun gråter ikke. Bare kaver. Beina fyker til alle kanter. Vet hun er trøtt, så er ikke det at hun har lyst å stå opp. Hun har gjerne øynene igjen.

Lar dere de ligge der å kave selv til de sovner?

Ble litt langt og kronglete innlegg, men håper noen forstår hva jeg mener.

Last edited:
Min lille sovner ikke av seg selv. Hun må ammes eller bysses i søvn, både dag og natt. Jeg stresser ikke med å få henne til å sovne selv, det blir mye unødvendig stress for både meg og vesla. Tenker at det kommer etterhvert, hun er jo så liten enda.
Ikke så mye hjelp akkurat, men gjør det du føler er best for dere er egentlig mitt råd :-)

Min lille sovner ikke av seg selv. Hun må ammes eller bysses i søvn, både dag og natt. Jeg stresser ikke med å få henne til å sovne selv, det blir mye unødvendig stress for både meg og vesla. Tenker at det kommer etterhvert, hun er jo så liten enda.
Ikke så mye hjelp akkurat, men gjør det du føler er best for dere er egentlig mitt råd :-)

Men virker ikke som hun stresser heller. Bare kaver rundt.

Hun vil ikke bysses, og vrenger hele kroppen hvis jeg prøver.

Hun sovner veldig fort noen dager, og andre ganger kan hun ligge en god stund.

Om hun ligger å kaver en stund og så sovner så vil jeg regne det som å sovne selv, selv om du sitter med henne. Er vell så lenge du ikke ammer eller bysser eller lignende for å få henne til å sovne så regnes det som at hun sovner selv.

Alle mine har sovnet selv. De har aldri grått seg i søvn eller hatt vondt. Mini elsker å komme i sengen sin om kvelden. Kan ligge og le og "prate" i 15 min noen ganger, før hun sovner. Har aldri bysset eller ammet i søvn, men de har fått nærhet. Holdt i hånden, sunget for og strøket på. Om hun ikke uttrykker noe negativt når hun kavet, ville jeg latt henne få sovne selv. Lille her kaver til tider selv om hun sover også, dynen fyker ut av sengen flere ganger☺️

Alle mine har sovnet selv. De har aldri grått seg i søvn eller hatt vondt. Mini elsker å komme i sengen sin om kvelden. Kan ligge og le og "prate" i 15 min noen ganger, før hun sovner. Har aldri bysset eller ammet i søvn, men de har fått nærhet. Holdt i hånden, sunget for og strøket på. Om hun ikke uttrykker noe negativt når hun kavet, ville jeg latt henne få sovne selv. Lille her kaver til tider selv om hun sover også, dynen fyker ut av sengen flere ganger☺️

Hun gråter ikke, og ligger som regel med øynene igjen.. sutter på smokken, men beina fyker opp og ned .. kan kaste litt rundt med armene, og kan noen ganger rive ut smokken. Da sier hun ifra og vi gir den til henne.

Hvis hun merker at jeg er der, skal hun skravle og styre på.. derfor jeg har gått ut.. virker som hun roer seg raskere da..

Mener jo hun hadde sakt ifra om hun hadde hatt behov for meg? Eller?

Vi har samme rutine hver kveld; bad, pysj, flaske, sang og nuss.

Har alltid full mage, ren bleie og masse nærhet før jeg legger henne i sengen.

Hun gråter ikke, og ligger som regel med øynene igjen.. sutter på smokken, men beina fyker opp og ned .. kan kaste litt rundt med armene, og kan noen ganger rive ut smokken. Da sier hun ifra og vi gir den til henne.

Hvis hun merker at jeg er der, skal hun skravle og styre på.. derfor jeg har gått ut.. virker som hun roer seg raskere da..

Mener jo hun hadde sakt ifra om hun hadde hatt behov for meg? Eller?

Vi har samme rutine hver kveld; bad, pysj, flaske, sang og nuss.

Har alltid full mage, ren bleie og masse nærhet før jeg legger henne i sengen.

Slik du beskriver det virker det rett og slett som at hun har det kjempegodt!

Jeg er egentlig like usikker, selv med mitt tredje☺️ Man undrer seg alltid. Men du, stol på magefølelsen og intuisjonen din, lillegullet ditt er i de beste hender!

Godt å høre. Man prøver så godt man kan, og kan faktisk ikke gjøre det noe bedre ❤️

Jeg tror lille hadde klaget hvis h*n mistrives.

På kvelden legger vi lille i senga på mørkt rom, gir sutt og går ut. Blir han urolig går vi inn igjen og gir sutten. Klager eller gråter han blir jeg sittende litt og holde/stryke på han for å trøste, da blir han fornøyd med en gang som regel. Pleier stort sett og bare gi sutten en gang så blir det stille :)
På dagtid sovner han på tur i vogna eller tar seg en hvil i babynestet eller babygymmen.

Alle snakker om å lære barna å sovne selv.

Hvordan Evt gjør dere det?

Noen ganger er vi heldige og hun sovner til flasken, da er det bare å legge henne i sengen.
Andre ganger trenger hun smokken mange ganger før hun sovner og roer seg meg den.

Men noen dager synes jeg hun ligger å kaver så innmari, hun gråter ikke. Bare kaver. Beina fyker til alle kanter. Vet hun er trøtt, så er ikke det at hun har lyst å stå opp. Hun har gjerne øynene igjen.

Lar dere de ligge der å kave selv til de sovner?

Ble litt langt og kronglete innlegg, men håper noen forstår hva jeg mener.
Hvis hun er misfornøyd og ikke har det bra, gir hun beskjed!!!
Jeg legger lille i sengen, gir henne smokken og så går jeg ut av rommet... hva hun styrer med, vet jeg ikke, men så lenge det er stille der inne tenker jeg at hun har det helt fint :)

Innser nå at både jeg og sambo lider av separasjonsangst:P haha, ekstremt faktisk:P frøkna kommer til å ligge mellom oss i evigheter og en av oss er alltid der til hun sovner. Ikke fordi vi må, men fordi vi koser oss så med det! Får helt panikk av tanken på å flytte henne i egen seng og ikke minst eget rom! Men det passer oss perfekt! Og det skal sies, jeg hadde det ikke sånn med første mann, der faren var lat og egoistisk og jeg stort sett var alene om alt. Da drømte jeg om å kunne legge han i egen seng og få sovet en hel natt selv... Mens min nåværende samboer er helt fantastisk:) Ingenting er rett eller galt så lenge barnet ikke gråter, vi er forskjellige, barna er forskjellige og ikke minst livssituasjonene:)

Jeg tror lille hadde klaget hvis h*n mistrives.

På kvelden legger vi lille i senga på mørkt rom, gir sutt og går ut. Blir han urolig går vi inn igjen og gir sutten. Klager eller gråter han blir jeg sittende litt og holde/stryke på han for å trøste, da blir han fornøyd med en gang som regel. Pleier stort sett og bare gi sutten en gang så blir det stille :)
På dagtid sovner han på tur i vogna eller tar seg en hvil i babynestet eller babygymmen.
Hvis hun er misfornøyd og ikke har det bra, gir hun beskjed!!!
Jeg legger lille i sengen, gir henne smokken og så går jeg ut av rommet... hva hun styrer med, vet jeg ikke, men så lenge det er stille der inne tenker jeg at hun har det helt fint :)

Så bra vi er flere som gjør det samme da :-)

Ville bare høre om noen gjorde det likt som oss. Da fortsetter vi med det :-)

Her har lille sovnet av seg selv helt fra fødselen :) Men det endret seg på søndag :p Nå trenger han både koseklut og kosepleddet sitt nært ansiktet samt at vi stryker han på pannen :)

Her har lille sovnet av seg selv helt fra fødselen :) Men det endret seg på søndag :p Nå trenger han både koseklut og kosepleddet sitt nært ansiktet samt at vi stryker han på pannen :)

Men sovner fortsatt av seg selv uten byssing og sånt?

Her ligger hun i babynest, og koser seg med det :-) Begynte med det ved 3mnd, og ser ut til å funke bra :-)

Ikke turt å bruke der før, med tanke på kvelning, men nå er hun såppass stor og kan flytte seg :-)

Men sovner fortsatt av seg selv uten byssing og sånt?

Her ligger hun i babynest, og koser seg med det :-) Begynte med det ved 3mnd, og ser ut til å funke bra :-)

Ikke turt å bruke der før, med tanke på kvelning, men nå er hun såppass stor og kan flytte seg :-)

Han sovner gjerne ved puppen.. Jeg løfter ham over i senga etter mat, og når han våkner til så får han smokken og koseklutene så han sovner raskt igjen :) Han her sover også i babynestet, har gjort det helt siden fødselen.. Har prøvd å lagt han uten babynest, men han må ha noe tett inntil seg for å kunne sovne :)

Høres ut som dere er på god vei, her har vi en sta, liten en som kun aksepterer en ting på kvelden når han er trøtt og skal sove, og det er puppen! Han tar ikke smokk (vi har prøvd alle typer omtrent) og aksepterer ikke trøst fra pappaen. Har prøvd å ligge sammen med ham og synge eller stryke osv (samsover), men han vræler av full hals uten stopp til han får det som han vil. Pupp! Da sovner han og jeg må prøve å liste meg ut uten å vekke ham. Utrolig slitsomt når jeg også har en fireåring jeg skal legge.. Helsesøster foreslo å bare la ham ligge å vræle til han gir opp, men har ikke klart å få meg til det enda. Meste jeg har klart er 10-15 min og det hjalp ikke noe (lå sammen med ham, men han fikk ikke pupp). Så sovne selv er vi laaangt unna. Han klarer ikke roe seg selv. Hadde han bare tatt smokken tror jeg livet hadde blitt litt mindre slitsomt for mammaen ;)

Høres ut som dere er på god vei, her har vi en sta, liten en som kun aksepterer en ting på kvelden når han er trøtt og skal sove, og det er puppen! Han tar ikke smokk (vi har prøvd alle typer omtrent) og aksepterer ikke trøst fra pappaen. Har prøvd å ligge sammen med ham og synge eller stryke osv (samsover), men han vræler av full hals uten stopp til han får det som han vil. Pupp! Da sovner han og jeg må prøve å liste meg ut uten å vekke ham. Utrolig slitsomt når jeg også har en fireåring jeg skal legge.. Helsesøster foreslo å bare la ham ligge å vræle til han gir opp, men har ikke klart å få meg til det enda. Meste jeg har klart er 10-15 min og det hjalp ikke noe (lå sammen med ham, men han fikk ikke pupp). Så sovne selv er vi laaangt unna. Han klarer ikke roe seg selv. Hadde han bare tatt smokken tror jeg livet hadde blitt litt mindre slitsomt for mammaen ;)
Som jeg skulle skrevet det selv!! Håper de tar smokk etterhvert så det blir litt lettere :p

Krysser fingrene for at han tar smokk snart da :-)

Back
Topp