Sovne av seg selv

Januarmamma87

Elsker forumet
Januarlykke 2016
Det er utrolig mange forskjellige meninger ute å går om dette med søvn, og alle babyer er forskjellige, men nå det er sagt lurer jeg litt på om noen her har babyer som sovner av seg selv/finner søvnen selv? Vårt lille sjarmtroll har med noen få anledninger sovnet av seg selv på kveldstid, da liggende ved siden av meg i dobbeltsenga. Det viste seg at det bare var en liten fase, og hun er for lengst tilbake til "olling" (som vi så fint sier det).

I kveld for eksempel ammet jeg henne i dobbeltsenga (det sovner hun som regel ikke av lenger), så fikk hun styre litt rundt, og da hun begynte å gni seg i øynene la jeg henne over i vugga og satte på vuggesang på mobilen. Prøvde såvidt å bysse, men hun ligger bare å vrir seg som en banan i armene mine, og da blir det veldig slitsomt å holde henne. Hun ligger da og vrir seg frem og tilbake, til magen, tilbake til rygg, trekker beina opp under seg, alle mulige slags måter å bevege seg på. Øynene blir mindre og mindre, det ser ut som om hun endelig roer seg, men nei... Tror hun holdt på i nærmere en time :-/ Til slutt tok jeg henne opp i armen mine, da hun begynte å gråte, og bysset litt og da sovnet hun :-)

Så lurer bare egentlig på; hva er deres erfaringer? Hvordan går leggingen hos dere? Noen som har noen smarte tips? (Ser for meg at dette er en fase før hun lærer å finne søvnen selv, men det er jo sååå kjedelig :-P )

Jeg ammer i søvn på kvelden og triller i søvn på dagen.

Ikke at det hindrer at hun har sovnet både på stellebordet og i vippestolen og andre steder sånn av seg selv. Men det skjer ikke sånn regelmessig

Jeg stresser ikke med det i det hele tatt, hun er lita og jeg vet at det kommer på plass etterhvert. Erfaren trebarnsmor med lave skuldre som bare nyter at hun enda er så lita at puppen til mamma løser alle verdensproblemer.

Jeg ammer i søvn på kvelden og triller i søvn på dagen.

Ikke at det hindrer at hun har sovnet både på stellebordet og i vippestolen og andre steder sånn av seg selv. Men det skjer ikke sånn regelmessig

Jeg stresser ikke med det i det hele tatt, hun er lita og jeg vet at det kommer på plass etterhvert. Erfaren trebarnsmor med lave skuldre som bare nyter at hun enda er så lita at puppen til mamma løser alle verdensproblemer.
Her trilles det også på dagtid:-) Sovne på stellebord o.l. har aldri skjedd her, verken med lillesøster eller storesøster ;-)

Storesøster lot seg amme i søvn til hun var godt over 7 mnd, så det var slik vi gjorde det sist, men søsken er vist ikke like:-P Lillesøster lar seg ikke amme i søvn lenger, eller våkner når jeg flytter på henne, så da må vi finne andre metoder på kvelden, var mye enklere med amming, det vi gjør nå tar år og dag.

Vår sønn på 15 mnd vugges litt i vogna på dagtid, og bæres/bysses fortsatt i søvn på kveldstid.
Det er et behov han har, så derfor stiller vi det. :)

Her trilles det også på dagtid:) Sovne på stellebord o.l. har aldri skjedd her, verken med lillesøster eller storesøster ;-)

Storesøster lot seg amme i søvn til hun var godt over 7 mnd, så det var slik vi gjorde det sist, men søsken er vist ikke like:p Lillesøster lar seg ikke amme i søvn lenger, eller våkner når jeg flytter på henne, så da må vi finne andre metoder på kvelden, var mye enklere med amming, det vi gjør nå tar år og dag.

Våkner når vi flytter på henne gjør sikkert denne også, men derfor flytter vi ikke på sovende babyer. Ammer i søvn i senga hvor vi samsover, så bare lister meg ut. :)

Vi snakker tross alt om babyer som er rundt 6 mnd (siden tråden ligger på jan 16, selv om det over her er nevnt en på 15 mnd) de er små.

Våkner når vi flytter på henne gjør sikkert denne også, men derfor flytter vi ikke på sovende babyer. Ammer i søvn i senga hvor vi samsover, så bare lister meg ut. :)

Vi snakker tross alt om babyer som er rundt 6 mnd (siden tråden ligger på jan 16, selv om det over her er nevnt en på 15 mnd) de er små.
Hun kan ikke bli liggende i dobbeltsenga uten tilsyn dessverre. Hun er alt for bevegelig og vi har ikke mulighet til å sette senga inntil en vegg (både vindu og pipe i veien). Opplevde med storesøster at hun rullet ut av senga og falt i bakken (jeg sovnet mens jeg ammet på morgenen), så veldig obs på at det ikke skal skje igjen, det var ikke noe gøy:-/

Vi har vel også hatt et tilfelle av ramlet ut av senga med eldstemann i alle fall, men denne her beveger seg så lite at det er ikke problematisk. Vi hadde en dyne liggende på gulvet ved sengen en periode i tilfelle... Men det er ellers bare babysengen han regelmessig falt ut av (sprinkelseng med bare tre vegger) og da var det jo bare ti cm ned eller noe sånn så med en dyne der løftet vi bare en sovende gutt oppi igjen.

Hun har sovnet av seg selv flere ganger. Det skjer bare oftere og oftere, men det hører fortsatt sjeldenheten til. Men hun sovner som regel på kvelden til amming. Sovner hun ikke lar jeg hun krype litt rundt i sengen uten for mye stimuli/ leker en liten stund før vi prøver igjen. Funker ikke det blir det byssing. Kommer vi så langt at jeg må ty til byssing blir det gjerne litt gråt som må ut før hun sovner...

Jeg er utrolig bortskjemt med at hun finne roen selv for natta. Legger henne mellom halv sju/sju. Jeg bare legger henne ned i senga, gir ho kosebamsen sin og smokk og går ut igjen. Sjelden jeg må inn mer enn en gang. Men på dagtid må jeg stå å trille vogna att og fram :p

Her sovner hun av seg selv når vi legger oss. Ammer henne før vi gir kos, sier natta og legger henne ved siden av meg. Der sovner hun selv. På dagen ligger hun gjerne i fanget mitt og sovner i armene mine mens jeg gynger på stolen.

På dagtid må han trilles i søvn eller ligge oppå meg/inntil meg. På kvelden legges han nå i vuggen, hvor han turner rundt i alt fra 10 min til 60 min. Bysser jeg han da gråter han og blir frustrert. Så jeg bare tenker at den turningen er en del av hans "finne roen selv". Han sovner i alle mulige stillinger, så jeg bare snur på han når han sovner. I begynnelsen lå jeg å så på kaoset, nå setter jeg på babycallen, har døren på gløtt og går inn etter behov (gråt, klaging og ulike misfornøydlyder). Jeg blir frustrert av å se på det styret jeg, så han får holde på selv :p

På dagtid må han vugge eller trilles for å sovne. På kvelden sovner han selv i senga si. Hender ham våkner av at han har mistet smokken sin og da er det bare å plugge den i igjen. Føler meg ganske bortskjemt med han. Storesøster kunne bare sove på meg og enda så sliter vi med legging på hu. I natt som var så sovnet hu ca 23.30 og da la jeg og begge barna oss på stue gulvet. Nå sover hu i senga mi på rommet til lillebror. I morgen er det noe annet. Så er glad for at hu er veldig verbal og sier alt hu vil.

Jenta her sovner selv, har gjort det siden hun var to mnd gammel. Hun ligger i senga si, og jeg ligger i vår seng ved siden av og holder henne i hånden. Før jeg begynte å gjøre det slik, strøk jeg henne over hodet osv, sang, og da tok leggingen mye lengre tid. Det virker om om hun vil være litt i fred, da sovner hun hvertfall fortere.

De fleste har babyer dom ikke finner søvnen selv. Snuppa fant søvnen selv rundt 3 mnd alder. Kunne legge hun våken, men det var bare en periode. Kanskje 1-2 ganger i uken hvor hun sovner av seg selv, ellers må andre metoder til :) det faller ofte på plass med årene:) alle aldre har sine sjarmer :D stresser ikke med noe, det er nr 3 og siste så bare koser oss :)

Åå så godt at det ikke bare er oss. Jeg får mye pes og klager fra min familie når vi er samlet alle, for min søster har en nesten gjevn gammel som hun gir smokken til og går ut. Også finner baby roen. Får høre at en må begynne tidlig og at vi kommer til å få masse problemer. Lille her blir lei seg når hun er våken og alene (og vil garantert ikke sove da). Litt varierende om hun ammes i søvn, sovner ved siden av oss eller i sengen sin. Avhengig av hennes behov for dagen. Men vi er alltid i rommet med henne til hun har sovnet. :)

Her sovner hun av seg selv både i vogn og seng i løpet av få minutter. Veldig greit de gangene jeg ikke kan trille, for jeg vil helst hun sover ute på dagtid:)

!!!!:-D Vil helst ikke juble for tidlig her, men ser ut til at lillesøster for første gang har klart å sovne av seg selv:-D Ammet på begge sider i senga, la henne over i reisesenga (hun kravler ut av vugga og sprinkelsenga er ikke klar helt enda:-P ) og lot henne styre rundt litt. Plukket henne opp da hun begynte å gråte, bysset og nynnet vuggesang og la henne våken men søvnig ned i senga og etter litt snuing frem og tilbake og sutring fordi tutten falt ut, sovna hun jammen meg. Håper det fortsetter slik:-)

På kvelden legger jeg henne i egen seng, gir smokk, og koseklut. Det hender jeg må inn å gi henne smokken noen ganger men sovner etter 5-10minutter :)

Back
Topp