Soving...

Mammantjulie

Forelsket i forumet
Er det noen her som har erfaring med Ferber metoden??? Vesla har holdt det gående i 1 1/2 time nå og vi er på 3. natta!!! Hvor lenge skal man holde på og hvor mange dager....? Stakkars lita[:(][:(][:(] Mammahjertet mitt gråter med henne...

Vi holdt på i en uke.. Første kvelden skrek han i 1.5.. Den 6 dagen var vi nede på 10 min.. Og den 7 dagen la han seg perfekt [:)] Helt jævlig da det stod på, men alt jeg kan si er hold ut...

Vi måtte bruke en litt "mildere" variant, for greide ikke gjennomføre å gå ut av rommet. Ho ble enda mer hysterisk da. Så var inne på rommet, å hysja ho til søvn. Leste om dette i Sove-Karin boka! Hysja høyt når ho skreik og lavere og lavere når ho roa seg ned. Det fungerte raskere enn å forlate rommet da! Og etter 4 dager var det bare minutter.

ORIGINAL: Linda29

Vi holdt på i en uke.. Første kvelden skrek han i 1.5.. Den 6 dagen var vi nede på 10 min.. Og den 7 dagen la han seg perfekt [:)] Helt jævlig da det stod på, men alt jeg kan si er hold ut...

Ja, nå sitter jeg her igjen da... [:(][:(]
Hu ligger å gråter og vil inn til mamman sin[:(][:(]
Heeelt forferdelig - MEN jeg vil ha senga mi tilbake....

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: Mammantjulie

Jeg synes Ferber er barbarisk uansett hvor gammel ungen er, jeg..

Jeg vet. Men det er såååå dårlig med andre forslag til hva som funker.... Hu var veldig lett å legge før, så vi har nok vært "alt for" snille etter at hu begynte å rote[&:]

Unger har vel sine "perioder" hvor de kan være litt verre å legge da, min er værtfall sånn.[8|] 
Jeg klarer ikke og la han hylskrike. [&:] så da sitter/ligger jeg inne hos han til han sovner. (alt fra 2 min til 1 time..dersom jeg ikke sovner selv da..haha...)
Så kanskje jenta bare har en sånn periode hvor hun trenger litt nærhet når hun sovner??? Aner ikke jeg altså, siden jeg ikke kjenner til dere. Men føler at den Ferber-metoden kan være vanskelig å gjennomføre?? [8|] 
Uten at jeg har satt meg helt inn i hva den går ut på da, men fått med meg at det vil inngå endel skriking. [&:]

ORIGINAL: @ngel

Unger har vel sine "perioder" hvor de kan være litt verre å legge da, min er værtfall sånn.[8|] 
Jeg klarer ikke og la han hylskrike. [&:] så da sitter/ligger jeg inne hos han til han sovner. (alt fra 2 min til 1 time..dersom jeg ikke sovner selv da..haha...)
Så kanskje jenta bare har en sånn periode hvor hun trenger litt nærhet når hun sovner??? Aner ikke jeg altså, siden jeg ikke kjenner til dere. Men føler at den Ferber-metoden kan være vanskelig å gjennomføre?? [8|] 
Uten at jeg har satt meg helt inn i hva den går ut på da, men fått med meg at det vil inngå endel skriking. [&:]

Det er MYE skriking[:'(] Hun er 17 mnd gammel og vi har prøvd den kosemåten, men det har bare blitt værre[:(]
I går skrek hun i to timer og da sambo gikk inn til henne sovna hun stående/ hengende i armene hans.... Jeg syns det er så fælt, men samtidig så vet jeg at vi må bare få henne inn i skikkelig sove rutine[:(][:(][:(]
Skulle bare ønske det var en lettere måte!!!
Men majamor, hvordan gjorde dere det? Lot dere han skrike uansett hvor lenge det gikk?

vi holdt på et par uker, men siste uka skrek han bare 10 min.. etter to uker ga han helt opp, og la seg uten problemer!![:)] kan bare si at du må holde ut, viss ikke skjønner hun at hun kan bestemme viss hun vil det. ole sebastian sov knapt om nettene de første 9mnd han levde, så var godt fornøyd når de to ukene var over og jeg endelig kunne få sove på natta, istedet for å vugge og kose med lillemann. så vil bare si, at når det hele er over er det VELDIG verdt slitet!!!!!

her har jeg brukt en mild ferber - med godt hell..
har bare gått inn når han har våknet om natta.. sagt natta og lagt han ned og gått ut..
ventet et halvt minutt.. gjentatt.. økte med et halvt minutt hver gang...
har maks holdt på i 2-3 minutter før han sovnet..
ikke mange nettene heller..

men det forutsetter jo at ungen er frisk da.. tobias hadde ørebetennelse i tre mnd uten at jeg visste det, og da hjalp det jo ikke uansett å mye han hylte..

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: Mammantjulie

Jeg synes Ferber er barbarisk uansett hvor gammel ungen er, jeg..

kulle aldri falt meg inn å la Nicholas ligge og gråte !!!

Feil quote...

MEN nå er ikke han så gammel heller da...
Det er vel ingen som syns det er morsomt å gå gjennom dette, men det blir et nødvendig onde når ikkke noe annet funker og ungen styrer legging og nattevåk[:'(][:'(][:'(]

Fungerte veldig bra på min exstedatter. Tok vel en halv uke.

ORIGINAL: *lilla gumman*

Har ingen erfaringer ved å bruke Ferbers metoden men har sterke meninger om den..

Å få et barn til å sove med en slik metode - å la barnet gråte seg i søvn kveld etter kveld, til barnet kapitulerer å gir seg, høres for meg helt groteskt ut. Jeg ville ikke ha følt noen seiersmak etter å ha brukt den metoden. For det er ofte det en slik sovekur gjør med foreldre, å føle seier når barnet har kapitulert.

Hvis du, mammantjulie, ikke føler at denne metoden er noe for deg, ikke press deg til å gjøre det. Sitt heller ved siden av henne, hold henne i hånden, vugg henne hvis hun ønsker det og du vil merke etterhvert at hun vil legge seg trygg og fornøyd om kvelden.

Jeg er enig med deg i at den kan virke grotesk. MEN dette handler ikke om seiersfølelser! Da har du nok misforstått... Det blir ikke noen god søvn for noen - store eller små. Det blir mange forstyrrelser, trangt og ikke behagelig søvn i det hele tatt. Jeg vil nok tro at de fleste foreldre vil det beste for barnet sitt.

Når det gjelder Julie har hun sovnet som en drøm med flaske helt til hun ble syk. Da ble det naturlig nok litt forandring i rutiner og hun ville heller ikke ha flaska når hun la seg. Da startet "krigen" og det er få andre metoder enn Ferbers som er beskrevet, har funnet noen få, men hun er 17 mnd og for mye dulling slår bare tilbake - det har vi prøvd. Nå har vi holdt på i 5 dager, det blir 6 i dag og hun ser ikke ut til å gi seg med det første. Vi har endret litt og prøver i større grad og roe henne ned i senga uten å ta henne opp - noe som ser ut til å kunne funke, men det gjenstår å se. Hun må likevel ha en liten gråteperiode før hun i det hele tatt er motakelig for denne kosen fra utsiden av senga. Jeg syns det hele er helt forferdelig og har mest lyst til å ta henne opp i senga og kose med henne til hun sovner, men jeg vet at det funker sjelden i lengden.

Back
Topp