Soving

*sushi*

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Hvordan går det med soving på de små?

Her har vi aldri hatt unger som sover flere timer i strekk før det har gått nærmere ett år. Forventer det samme denne gangen. ;)

Vi begynner å øve med smokk nå, hun er 10 dager. Vil heller det enn fingre. Hun kan sove to timer om gangen mellom de to første matingene men etter det vil hun helst sove med puppen i munnen. Vi sover sammen og ammer når det passer, hun sover og spiser og er ganske rolig hele natta så jeg er fornøyd. Legger seg en gang mellom 20-22

Jeg sverger til smokk etterhvert da, har aldri skjønt hvordan babyer får til å sove uten noe i munnen.. Klarer deres det? Vår sovner uten, i senga si, men da har hun blitt ammet en del ganger og vi har tatt henne opp og ned noen ganger og hun er kjempetrøtt.

Vår snuppe er 13dager i dag, vi står opp mellom 9 og 10. Hun sover som regel en lur på formiddagen som varer i en time- to timer så er det masse amming , så sover hun en til lur som varer o 1-2 timer så er det masse amming igjen også sover hun kanskje en liten lur til på 1-2 timer.
Hun sover på vårt rom om natta i kurven sin/vår seng. De siste tre kveldene har hun sovna 22.30 og sovet til i 2, halv to og tre (i kurven sin). Så får hun mat og jeg sovner da, våkner som regel igjen i 4-5 tia av at hun skal ha mat igjen, også sovner jeg igjen og våkner i 6-7tia av at hun vil ha mat og da spiser hun stortsett frem til vi står opp :p bare sånne korte power nap'er.

Vil tro hun endrer rutiner etthvert siden d virker som hun har økedøgn de siste dagene.

Han er idag 6uker å helt siden vi kom hjem ifra sykehuset så har han hatt en rutine som han har laget heilt selv! Dem siste ukene så har me begynt med mme det siste måltidet før me legger oss så me legger oss ca 23.00 å då sover han alt ifra til kl 03 eller 05 så legger eg han i sengen atmed meg å ammer han, me står opp i hall 10 tiden å då kan han ha fått alt ifra 2-3 måltider etter han kom i vår seng!
Så resten av dagen så ammer eg han så sover han i 3timer og vill ha mat, å sånn forsetter det heile tiden! :-)
Han er heldigvis begynt med litt våkentid nå, men det er ikke mye! :-)
Så me kan ikkje klage på forlite søvn!

Vår snuppe er 13dager i dag, vi står opp mellom 9 og 10. Hun sover som regel en lur på formiddagen som varer i en time- to timer så er det masse amming , så sover hun en til lur som varer o 1-2 timer så er det masse amming igjen også sover hun kanskje en liten lur til på 1-2 timer.
Hun sover på vårt rom om natta i kurven sin/vår seng. De siste tre kveldene har hun sovna 22.30 og sovet til i 2, halv to og tre (i kurven sin). Så får hun mat og jeg sovner da, våkner som regel igjen i 4-5 tia av at hun skal ha mat igjen, også sovner jeg igjen og våkner i 6-7tia av at hun vil ha mat og da spiser hun stortsett frem til vi står opp :p bare sånne korte power nap'er.

Vil tro hun endrer rutiner etthvert siden d virker som hun har økedøgn de siste dagene.

Høres ganske likt ut. :) en litt lenger økt først og så et par litt kortere før det er nesten konstant amming de siste timene før morgen. Her sovner hun ofte godt igjen når jeg ikke gidder mer og står opp. Sover gjerne da fra 7/8 og et par timer.

Det er absolutt ikke sånn at jeg forventer noen rutiner så tidlig altså.

Og jeg er nysgjerrig på om deres er flinke til å sove uten smokk eller pupp i munnen?

Frøkna vår vil ikke ha smokk :) hun sover fint uten noe i munnen og det gjorde storesøskenene og :)

Frøkna vår vil ikke ha smokk :) hun sover fint uten noe i munnen og det gjorde storesøskenene og :)

Så herlig da! Storesøster sutta på fingra og det var et h** å få sluttet med. Var slutt før hun fylte 6 i hvert fall. Storebror brukte smokk, fikk det på sykehuset pga såre pupper, vektnedgang, sutring, sein melk og stooort sugebehov.

Så - vi prøver med smokk nå også, mest for å unngå fingersuttinga..

Så herlig da! Storesøster sutta på fingra og det var et h** å få sluttet med. Var slutt før hun fylte 6 i hvert fall. Storebror brukte smokk, fikk det på sykehuset pga såre pupper, vektnedgang, sutring, sein melk og stooort sugebehov.

Så - vi prøver med smokk nå også, mest for å unngå fingersuttinga..
Vi prøver også med smokk, som med de andre to :p men foreløpig liker hun den ikke noe særlig! Hun ammer veldig mye og har gått opp 410g på en uke nå, så hun får nok mat :p så tenker det hadde vært fint om hun tok smokken, så jeg kan slipper å amme sååå mye!

Her er det stort sett soving hele døgnet (to uker gammel). Kun avbrutt av litt mating, bæsjing og kos :)
Vi skiller mellom natt og dag ved å ha det mørkt og rolig om nettene, og håper erfaringen fra sist gang tilsier at baby lærer at det er natt kjapt av det. Foreløpig soves det i hvert fall godt.
Baby tar både pupp, flaske og smokk, og er like fornøyd med alt sammen. Smokken brukes for øvrig kun til soving/innsovning. Barna her i huset har aldri fått gå med smokk døgnet rundt, ute og inne osv. Smokken "bor i senga/vogna".

Vi er vante til babyer som er urolige og ikke sover så mye av gangen. Nå er vi overrasket med en sovebjørn!

Når han våkner etter kl.5:30 en gang, da er det mårran for ham. Da tar vi av pysjen og i dagsantrekket. Etter skift så er han som regel ikke lenge våken. Hvis han ikke blir forstyrret med bæsjing, så sovner han av kort tid etter morgenstellet og kan sove fra 2-4 timer (vi vekker ham hvis han sover i 4 timer på dagen). Når han våkner så er han våken i 1-2 timer, spiser 4 pupp, trenger 2 skift (han bæsjer hele tiden!) før han sovner av og sover i 2-4 timer. Han våker i 1-2 timer igjen med samme spise og skifte rutine. Enten så når han nå å ta en dupp til før kveldsstellet eller så er kl.18 eller mer og da tar vi kveldstellet med ham. Når han sovner etter kveldsstellet, mellom kl.19.00 og 20:30, så bærer vi ham i soverommet for å ta natta. Da sover han i 4-5 timer og vil ha pupp. Da pupper vi i søvn på storsenga. Etter 3-4 timer skal det være pupp igjen. Det hender ofte at han bæsjer under puppingen om natta og da må vi ut å skifte også. Etter 2 puppinger om natta, da er det mårran igjen.

Back
Topp