Soving på natta

Bkno5118182

Flørter med forumet
Hei dere.
Gratulerer alle med deres små :-)
Tenkte å høre med dere hvordan sovingen på natta hos dere går?
Her er mini 6 uker, og han liker ikke å legges ned alene etter han har sovnet. Da våkner han som regel med en gang. Men, på natta går det greit å sove i sin egen seng innimellom.
Han sovner ikke ordentlig dypt før mellom 2330 og 0030. Men da sover han stort sett hele natta, og vi pleier ikke stå opp før 9-10-11 på formiddagen (ammer flere ganger mellom).
Skulle gjerne ønske han sovnet før halv 12 på kvelden, og prøøver å legge han tidligere hver kveld om han sovner ved puppen. Men da er det lys våken igjen. Fungerer aldri før halv 12. Håper det automatisk blir tidligere etterhvert Det hadde vært deilig.
Når legger deres små seg (når de sovner for natten)?

Her begynner vi med kveldsstellet i 20 tiden. Da får han en bad, tar på nattklær og får tran. Etterpå er han på stua sammen med oss til vi legger oss i 23-24tiden. Timene mellom kveldsstell og legging har vi lyset litt dempet og tven på lavere volum. Enten sovner han litt på stua ellers er han våken med oss, det varierer fra dag til dag.
Når han legges sover han i egen seng og gjerne til i 3 tiden, får da mat og legges i egen seng etterpå, da sover han til i 6 tiden. Etter å ha spist litt , så står vi gjerne opp i 7 tiden [emoji4] han er 6 uker [emoji4]

Her begynner vi med kveldsstellet i 20 tiden. Da får han en bad, tar på nattklær og får tran. Etterpå er han på stua sammen med oss til vi legger oss i 23-24tiden. Timene mellom kveldsstell og legging har vi lyset litt dempet og tven på lavere volum. Enten sovner han litt på stua ellers er han våken med oss, det varierer fra dag til dag.
Når han legges sover han i egen seng og gjerne til i 3 tiden, får da mat og legges i egen seng etterpå, da sover han til i 6 tiden. Etter å ha spist litt , så står vi gjerne opp i 7 tiden [emoji4] han er 6 uker [emoji4]
Ganske lik soving på våres da med andre ord:-) bortsett fra at jeg står ikke opp så tidlig som dere Hehe. Imponerende at du står opp så tidlig da :-)
Tenker du de kommer til å sovne tidligere og tidligere etterhvert? Eller stresser du ikke med det foreløpig? :-)

Her tar vi kveldsstellet i 20 tiden, og legger oss mellom 2200-2230. Han får pupp når vi kommer på soverommet og han sovner i egen seng ca 2300/2330. Sover ca 2 til 3 timer før han våkner og skal ha mat igjen, sovner raskt av igjen. Han er klar for å starte dagen mellom 0800 og 0830, da er han veldig våken :-)

Nå er minste bare 2 uker, men med storebror stresset vi ikke med rutiner, men så an når han var trøtt og sovnet. Begynte med kveldsstell likt hver kveld og la oss tidligere og tidligere da vi så at han sovnet tidligere og lengre perioder på kvelden. Så fra ca 3 mnd tror jeg så la jeg han rundt kl 20 og da sov han gjennom natta. Men selvfølgelig med amminger flere ganger, men ingen perioder der han var lys våken.

Ganske lik soving på våres da med andre ord:-) bortsett fra at jeg står ikke opp så tidlig som dere Hehe. Imponerende at du står opp så tidlig da :-)
Tenker du de kommer til å sovne tidligere og tidligere etterhvert? Eller stresser du ikke med det foreløpig? :-)

Stresser ikke med det, da han er så liten enda[emoji4] tenker at leggingen blir tidligere etterhvert når han blir litt gamlere[emoji4] også er det så koselig å ha han på stua med oss på kvelden og ha han sovende på brystet mitt mens jeg ser TV eller film med samboeren[emoji173]️

Hei dere.
Gratulerer alle med deres små :-)
Tenkte å høre med dere hvordan sovingen på natta hos dere går?
Her er mini 6 uker, og han liker ikke å legges ned alene etter han har sovnet. Da våkner han som regel med en gang. Men, på natta går det greit å sove i sin egen seng innimellom.
Han sovner ikke ordentlig dypt før mellom 2330 og 0030. Men da sover han stort sett hele natta, og vi pleier ikke stå opp før 9-10-11 på formiddagen (ammer flere ganger mellom).
Skulle gjerne ønske han sovnet før halv 12 på kvelden, og prøøver å legge han tidligere hver kveld om han sovner ved puppen. Men da er det lys våken igjen. Fungerer aldri før halv 12. Håper det automatisk blir tidligere etterhvert Det hadde vært deilig.
Når legger deres små seg (når de sovner for natten)?

De fleste babyene har vel ikke noen døgnrytme før de bikker 3 mnd så det kan bli litt frustrerende når de vil være våken etter en lang dag for mor. Synes å huske at storebror alltid var mest våken mellom kl 23 og 02. Men han kunne også sove ganske lenge på formiddagen og mitt døgn ble som hans. Han er jo nå våken kl 06 så da passer det dårlig at lillesøster legger seg seint. Hun sovna akkurat nå og klokka er 01.10.

De fleste babyene har vel ikke noen døgnrytme før de bikker 3 mnd så det kan bli litt frustrerende når de vil være våken etter en lang dag for mor. Synes å huske at storebror alltid var mest våken mellom kl 23 og 02. Men han kunne også sove ganske lenge på formiddagen og mitt døgn ble som hans. Han er jo nå våken kl 06 så da passer det dårlig at lillesøster legger seg seint. Hun sovna akkurat nå og klokka er 01.10.
Uff, ja det skjønner jeg kan bli et problem når man har to :joyful:
Spesielt at jeg startet tråden igår, for inatt sov han så lenge som aldri før! Sovnet 2330, og våknet nå nærmere halv 5:woot: får håpe jeg ikke jinxer det nå når jeg sier det Hehe. Får se om dette vedvarer :-)

Lillebror legger sovner på armen hver kveld kl 22, da blir han lagt i egen seng og sover der til kl 01.00, så er det amming hver 2.time etter det som regel :)

Storesøster fant ikke roen før rundt midnatt, men lillesøster tar ofte kvelden rundt 22. Starter til gjengjeld morgenen som regel i 6 tida da.. Men lillesøster er så snill og sover 2-5 timer i strekk på natta. Storesøster hadde max 3 timer frem til hun var nesten året! Så synes jeg får kjempegod nattesøvn jeg!

Høres ut som dere er heldige med sovingen. Her legger barnet seg ca. kl. 23. Sover 1,5 timer, så vokner for amming/bleieskifte som tar 20-30 min, så sover han igjen i 1,5 time. Altså, har vokner kl 01, 03 og 05. Man kan nesten stille klokka :) Det er morgen kl. 5. Han er da voken i noen timer før han begynner på en ny soverunde. Dette kan begynne et sted mellom kl. 8 og 10.

Han er 3,5 uker gammel.

Bare to uker så har ingen rutiner enda, men hun ammes i 18 tiden og er våken da frem til 20. På de timene bades hun og er med på leggetiden til storesøster. Så ammes hun igjen kl 20 og ligger på brystet mens jeg og pappan ser TV. Så sniker jeg henne sovende over på pappan og går og legger meg rundt 21, for å få litt sovetid uten baby. Han pleier å komme med henne i 23, 24 tiden, da legger han seg også. Etter der er det amming hver andre time natten gjennom. Hun må sovne godt etter ammingen før jeg tør å legge henne ned, ellers våkner hun bare og er vanskelig å få til å sovne igjen. Så mens jeg venter på at hun skal sovne, hender det jeg sovner først. Våkner da med henne på brystet i nøyaktig samme posisjon, så virker som at jeg klarer å sove og holde henne godt samtidig.

Med storesøster gikk jeg også å la meg tidlig mens pappan hadde baby på kveldene, men da gikk han rundt med en hylende baby og jeg som skulle sove lå egentlig bare å hørte på skrikingen... Så for oss er dette luksus i forhold!

Baby er 6,5 uke nå.

Jeg har mer rutiner gjennom dagen enn gjennom natta, fordi det varierer når vi avslutter og begynner dagen.
Gjennom hele dagen prøver jeg å ha tre "faser" som gjentas: spisetid, våkentid og sovetid. Ny spisetid starter 2,5 - 3,5 time etter forrige spisetid. Alt ettersom når baby våkner og er sulten. På kvelden og natta dropper jeg våkentida, og legger ham rett etter spising. Etter at jeg startet med dette begynte baby å sove 5-6 timer i strekk på natta.
Ikke noen fast tid på kvelden, men jeg pleier å amme som det siste jeg gjør før jeg legger meg. Ca 2330/0000. Etter amming legger jeg ham rett i senga. Da ligger han ofte og pludrer litt, men sovner etterhvert. Da pleier han å sove i ca 5 timer. Til ca 0500/0600. Jeg står opp og ammer, og legger ham rett ned igjen. Han sovner fortere og fortere etter denne nattamminga. Neste gang han våkner går vi på stua og ammer, og vi starter dagen. Da er gjerne klokka ca 8. Det er litt for tidlig for meg, menn om vi skal legge oss igjen da blir det så veldig seint..

Baby er 6,5 uke nå.

Jeg har mer rutiner gjennom dagen enn gjennom natta, fordi det varierer når vi avslutter og begynner dagen.
Gjennom hele dagen prøver jeg å ha tre "faser" som gjentas: spisetid, våkentid og sovetid. Ny spisetid starter 2,5 - 3,5 time etter forrige spisetid. Alt ettersom når baby våkner og er sulten. På kvelden og natta dropper jeg våkentida, og legger ham rett etter spising. Etter at jeg startet med dette begynte baby å sove 5-6 timer i strekk på natta.
Ikke noen fast tid på kvelden, men jeg pleier å amme som det siste jeg gjør før jeg legger meg. Ca 2330/0000. Etter amming legger jeg ham rett i senga. Da ligger han ofte og pludrer litt, men sovner etterhvert. Da pleier han å sove i ca 5 timer. Til ca 0500/0600. Jeg står opp og ammer, og legger ham rett ned igjen. Han sovner fortere og fortere etter denne nattamminga. Neste gang han våkner går vi på stua og ammer, og vi starter dagen. Da er gjerne klokka ca 8. Det er litt for tidlig for meg, menn om vi skal legge oss igjen da blir det så veldig seint..

Det her høres så deilig ut, hvor lenge har dere kunnet ha det sånn? Jeg må alltid amme (eller trille) for at hun skal sovne her, høres fantastisk ut at du kan gå fra våkentid rett til søvn. :)

(Håper ikke jeg høres sjalu ut, bare glad på dine vegne, og kanskje vi også kan få det sånn når hun blir litt eldre! :) )

Det her høres så deilig ut, hvor lenge har dere kunnet ha det sånn? Jeg må alltid amme (eller trille) for at hun skal sovne her, høres fantastisk ut at du kan gå fra våkentid rett til søvn. :)

(Håper ikke jeg høres sjalu ut, bare glad på dine vegne, og kanskje vi også kan få det sånn når hun blir litt eldre! :) )
Tja, jeg fikk det kanskje til å høre lettere ut enn det er, ser jeg nå. Noen ganger er det slik, men ikke alltid. Noen ganger må jeg ha ham på fanget til han sovner, og andre ganger sovner han ikke, men kan ligge våken til han blir sulten igjen.
Jeg startet med å prøve å følge disse rutinene da han ble 4 uker. Og det fungerte fra dag 1, men så har det vært litt varierende etter det, da.

Min ble 6 uker på onsdag og jeg synes vi har NULL rutiner på hva som er natt og ikke :confused:

Eller, han er jo flink og sover mellom ammingene på "natta" (som kan være alt fra 22-00 til 9-13) og så er han mer våken mellom ammingene på dagen. Sett bort fra de nettene han har gråtetokter med luft i magen... Men den natta varer lenge, syne jeg :hilarious: Og han ligger og grynter så sinnsykt på natta! Så synes det er driiiitvanskelig å skulle planlegge noe som helst enda. Tar ting på sparket om jeg er heldig og at det passer. I dag kom vi oss på kafé til et avtalt tidspunkt feks :happy: Om jeg må noe uten han, må jeg pumpe masse før jeg drar, akkurat som at han merker at jeg skal bort, for pappaen må ALLTID varme melk til han! Selv om jeg er borte bare en halvtime, liksom :bored:
Oj dette ble litt rotete :shy:
Men nei, så noe rutiner føler jeg ikke jeg kan si at vi har!

Vi har tydeligvis fått en sovebaby denne gang. Har siden hun var ca 10 dager gammel lagt seg ca 19.30 og sover da til ca 01.00, ammer og sover videre til ca 05-06. Ammer igjen og så sover hun videre til 09-10. Da er hun våken litt før hun vil sove igjen. Har ny våkenperiode på ettermiddagen som gjerne varer i 3-4 t før hun da tar kvelden. Er nesten som jeg blir bekymret fordi jeg har to barn fra før som slettes ikke oppførte seg sånn her [emoji23] Men må prøve å nyte det så lenge det varer i tilfelle det snur [emoji38]

Tja, jeg fikk det kanskje til å høre lettere ut enn det er, ser jeg nå. Noen ganger er det slik, men ikke alltid. Noen ganger må jeg ha ham på fanget til han sovner, og andre ganger sovner han ikke, men kan ligge våken til han blir sulten igjen.
Jeg startet med å prøve å følge disse rutinene da han ble 4 uker. Og det fungerte fra dag 1, men så har det vært litt varierende etter det, da.

Ok. Liker at det går noen ganger da! :)

Vi har tydeligvis fått en sovebaby denne gang. Har siden hun var ca 10 dager gammel lagt seg ca 19.30 og sover da til ca 01.00, ammer og sover videre til ca 05-06. Ammer igjen og så sover hun videre til 09-10. Da er hun våken litt før hun vil sove igjen. Har ny våkenperiode på ettermiddagen som gjerne varer i 3-4 t før hun da tar kvelden. Er nesten som jeg blir bekymret fordi jeg har to barn fra før som slettes ikke oppførte seg sånn her [emoji23] Men må prøve å nyte det så lenge det varer i tilfelle det snur [emoji38]

Åh herre, for en luksus! :joyful:

Så deilig å få sovebabyen som nr 3, da setter en vel ekstra pris på det :Heartred

Back
Topp