Soving på mage

Mirmir2611

Flørter med forumet
Lar dere babyen sove på magen? I så fall hvor lenge? Jeg har bestemoren min på besøk og hun er så opptatt av soving på mage. Hun gjør så masse som jeg ikke liker. Hun sier han sover lenger på magen men det er ikke sant. Er han trøtt så sover han like lenge uansett. I dag lot jeg henne passe ham litt og hun lot han sove på magen i 4 timer! Det er vel ikke så bra for babyen har jeg hørt?
 
Babier kan gjerne være på magen under tilsyn. Lar ham sove på magen når jeg er våken og passer på.
Samme her. Grunnen til at de ikke skal sove på magen om natta (eller uten tilsyn) er økt fare for krybbedød. Står litt om hypotesene for hvorfor mageleie ikke er ønskelig på små barn her: http://lub.no/tema/forebygging/mageleie-som-risikofaktor/

..men nå ble vel de fleste av oss mødre her inne lagt på magen når vi skulle sove, så det går jo helst bra :) Var ikke meningen å skremme deg med linken over.
 
Ja vet det er greit at de sover på magen under tilsyn men det jeg reagerer på er ar hun ofte legger ham i sengen sin i stuen på magen og så går hun til kjøkkenet og holder på med noe annet. Hun kan umulig se ham fra kjøkkenet. Hver gang jeg sier at han ikke kan sove påmagen uten tilsyn så sier hun bare at det går bra og at det ikke kan skje noe. Hun sier han klarer å snu hodet selv. Men det stemmer jo ikke så jeg lar henne aldri være alene med ham. Jeg er ikke helt trygg på å la henne håndere ham alene. Vi har så ulike syn på hva som er bra og dårlig. Hun drar alltid frem argumenter om at "på min tid da din mor var baby så gjorde vi slik og slik og det er helt normalt". Hater det. Som f.eks i stad prøvde hun å gi ham krem fra en kake sånn at han skulle smake. Han er bare 11 uker gammel og han bruker erstatning uten laktose fordi han reagerer på det. Kremen inneholder bare melk, men hun ble sur da jeg sa at hun ikke kan gi ham noe. Blir så frustrert :( hun tar over absolutt alt. Er så vidt jeg får holde ham og leke med ham. Hun kommer og nærmest river ham ut fra armene mine. Og hun skal være her i 19 dager til. Kommer til å eksplodere snart. Dette ble visst ett klage innlegg. Er bare så frustrert og irritert
 
Ja vet det er greit at de sover på magen under tilsyn men det jeg reagerer på er ar hun ofte legger ham i sengen sin i stuen på magen og så går hun til kjøkkenet og holder på med noe annet. Hun kan umulig se ham fra kjøkkenet. Hver gang jeg sier at han ikke kan sove påmagen uten tilsyn så sier hun bare at det går bra og at det ikke kan skje noe. Hun sier han klarer å snu hodet selv. Men det stemmer jo ikke så jeg lar henne aldri være alene med ham. Jeg er ikke helt trygg på å la henne håndere ham alene. Vi har så ulike syn på hva som er bra og dårlig. Hun drar alltid frem argumenter om at "på min tid da din mor var baby så gjorde vi slik og slik og det er helt normalt". Hater det. Som f.eks i stad prøvde hun å gi ham krem fra en kake sånn at han skulle smake. Han er bare 11 uker gammel og han bruker erstatning uten laktose fordi han reagerer på det. Kremen inneholder bare melk, men hun ble sur da jeg sa at hun ikke kan gi ham noe. Blir så frustrert :( hun tar over absolutt alt. Er så vidt jeg får holde ham og leke med ham. Hun kommer og nærmest river ham ut fra armene mine. Og hun skal være her i 19 dager til. Kommer til å eksplodere snart. Dette ble visst ett klage innlegg. Er bare så frustrert og irritert

Du må prøve å si ifra hvordan du opplever det, ikke bra når det tipper over heller. Prøv å forklare det før du eksploderer og hvordan dere kan finne løsning videre;)
 
Jenta vår sover også på magen om dagen, det har hun gjort helt siden hun ble født. Sover best sånn. Jeg går gjerne og dusjer etc selv om hun ligger på magen og sover. Helsesøster sier det er helt i orden, vi skal bare ikke legge henne på magen om natta hvis vi ikke sover sammen med henne. Skjønner forøvrig godt at du blir sliten av et så langt besøk!
 
Ja vet det er greit at de sover på magen under tilsyn men det jeg reagerer på er ar hun ofte legger ham i sengen sin i stuen på magen og så går hun til kjøkkenet og holder på med noe annet. Hun kan umulig se ham fra kjøkkenet. Hver gang jeg sier at han ikke kan sove påmagen uten tilsyn så sier hun bare at det går bra og at det ikke kan skje noe. Hun sier han klarer å snu hodet selv. Men det stemmer jo ikke så jeg lar henne aldri være alene med ham. Jeg er ikke helt trygg på å la henne håndere ham alene. Vi har så ulike syn på hva som er bra og dårlig. Hun drar alltid frem argumenter om at "på min tid da din mor var baby så gjorde vi slik og slik og det er helt normalt". Hater det. Som f.eks i stad prøvde hun å gi ham krem fra en kake sånn at han skulle smake. Han er bare 11 uker gammel og han bruker erstatning uten laktose fordi han reagerer på det. Kremen inneholder bare melk, men hun ble sur da jeg sa at hun ikke kan gi ham noe. Blir så frustrert :( hun tar over absolutt alt. Er så vidt jeg får holde ham og leke med ham. Hun kommer og nærmest river ham ut fra armene mine. Og hun skal være her i 19 dager til. Kommer til å eksplodere snart. Dette ble visst ett klage innlegg. Er bare så frustrert og irritert
Uff. Hun mener sikkert bare godt med det, men skjønner godt du reagerer!
At noe ble gjort på hennes tid, betyr ikke at det er riktig å gjøre det slik! På hennes tid opererte de på babyer uten å gi dem bedøvelse også, fordi man trodde at babyer ikke kunne føle smerte :eek:

Men for å svare på spørsmålet. Vi lar henne ligge på magen på oss på dagtid. Aldri på natten.
 
Uff. Hun mener sikkert bare godt med det, men skjønner godt du reagerer!
At noe ble gjort på hennes tid, betyr ikke at det er riktig å gjøre det slik! På hennes tid opererte de på babyer uten å gi dem bedøvelse også, fordi man trodde at babyer ikke kunne føle smerte :eek:

Men for å svare på spørsmålet. Vi lar henne ligge på magen på oss på dagtid. Aldri på natten.

Ja vet hun mener godt. Derfor prøver jeg å si alt på en fin måte selv om jeg blir irritert. Hun får se ham nå, og kanskje ikke før om et år igjen. Så gir henne "tips" i stedet for å være "slem". :) men lar henne ikke være alene med ham :)
 
Han sover aldri på magen om natten, men på dagen får han sove på magen om han sovner sånn under ligge på magen trening feks. Men da følger jeg med. Min liker å sove på sia. Så må ofte hjelpe han over på siden. Ellers klare han ikke å roe seg.
 
Her får hun kun sove på magen når jeg sitter ved siden av og passer på hele tiden.

Synes ikke du skal la henne legge baby på magen uten å følge med. Ikke all krybbedød skjer om natten.
 
Her får hun kun sove på magen når jeg sitter ved siden av og passer på hele tiden.

Synes ikke du skal la henne legge baby på magen uten å følge med. Ikke all krybbedød skjer om natten.

Nei jeg lar henne ikke være alene med ham mer. Alltid noen tilstede. Hun hører ikke etter når jeg sier ifra, så da får hun ikke være alene med ham heller. Sitter også alltid ved siden av ham og passer på når han sover på magen
 
Nei jeg lar henne ikke være alene med ham mer. Alltid noen tilstede. Hun hører ikke etter når jeg sier ifra, så da får hun ikke være alene med ham heller. Sitter også alltid ved siden av ham og passer på når han sover på magen
Det er ikke for å virke hysterisk altså, men med krybbedød tenker jeg at det alltid er bedre å heller være føre var.
 
Du må prøve å si ifra hvordan du opplever det, ikke bra når det tipper over heller. Prøv å forklare det før du eksploderer og hvordan dere kan finne løsning videre;)
Husk at det er du som er mamma og ergo du som bestemmer hvordan ting skal være. Hun må gjerne mene både det ene og det andre, men det er du som mor som har siste ordet ;-)
 
Ja vet det er greit at de sover på magen under tilsyn men det jeg reagerer på er ar hun ofte legger ham i sengen sin i stuen på magen og så går hun til kjøkkenet og holder på med noe annet. Hun kan umulig se ham fra kjøkkenet. Hver gang jeg sier at han ikke kan sove påmagen uten tilsyn så sier hun bare at det går bra og at det ikke kan skje noe. Hun sier han klarer å snu hodet selv. Men det stemmer jo ikke så jeg lar henne aldri være alene med ham. Jeg er ikke helt trygg på å la henne håndere ham alene. Vi har så ulike syn på hva som er bra og dårlig. Hun drar alltid frem argumenter om at "på min tid da din mor var baby så gjorde vi slik og slik og det er helt normalt". Hater det. Som f.eks i stad prøvde hun å gi ham krem fra en kake sånn at han skulle smake. Han er bare 11 uker gammel og han bruker erstatning uten laktose fordi han reagerer på det. Kremen inneholder bare melk, men hun ble sur da jeg sa at hun ikke kan gi ham noe. Blir så frustrert :( hun tar over absolutt alt. Er så vidt jeg får holde ham og leke med ham. Hun kommer og nærmest river ham ut fra armene mine. Og hun skal være her i 19 dager til. Kommer til å eksplodere snart. Dette ble visst ett klage innlegg. Er bare så frustrert og irritert
Prøver igjen. Som jeg skrev over er det du som bestemmer. Ikke la henne ta over, da blir det værre å ta igjen hvis du tillater mer en du er bekvem med, og det kan gå utover forholdet deres. Har ei slik svigermor og svigerinne jeg. De var ekstreme med førstemann. Fikk ikke røre datra min når de var der. Fikk knapt "låne" henne til amming. Fikk sjokk og de de ga kattn i hva jeg ville og mente. Null respekt. Og det er særdeles anstrengt nå fordi jeg sa ifra etterhvert. Men hvis de ikke tåler at jeg som mor har siste ordet, så må de bare surmule i så mange år de vil. Kjenner du at det ikke er greit, så si ifra. Klem
 
Prøver igjen. Som jeg skrev over er det du som bestemmer. Ikke la henne ta over, da blir det værre å ta igjen hvis du tillater mer en du er bekvem med, og det kan gå utover forholdet deres. Har ei slik svigermor og svigerinne jeg. De var ekstreme med førstemann. Fikk ikke røre datra min når de var der. Fikk knapt "låne" henne til amming. Fikk sjokk og de de ga kattn i hva jeg ville og mente. Null respekt. Og det er særdeles anstrengt nå fordi jeg sa ifra etterhvert. Men hvis de ikke tåler at jeg som mor har siste ordet, så må de bare surmule i så mange år de vil. Kjenner du at det ikke er greit, så si ifra. Klem

Ah, sitter i den situasjonen nå med svigermor :/ hun skal bare holde og styre med han, og så sliter jeg med babyen i over en uke for at han skal få ro i kroppen igjen og sove nok.

For noen dager siden fikk jeg høre av samboeren at svigermor mente jeg var så avvisende. vell, kanskje ikke så rart...
 
Ah, sitter i den situasjonen nå med svigermor :/ hun skal bare holde og styre med han, og så sliter jeg med babyen i over en uke for at han skal få ro i kroppen igjen og sove nok.

For noen dager siden fikk jeg høre av samboeren at svigermor mente jeg var så avvisende. vell, kanskje ikke så rart...
Huff ja, overstimulerte babyer er ikke greit. Og det er kun baby og mamman som svir for det. Noen forstår ikke at den lille har behov og at babyen er et ferskt lite menneske, ikke en kosebamse e.l. Mor og barn er i symbiose de første årene, spesielt de første månedene og det første året. Mor kjenner sitt barn best, både iht hva det trenger, hvordan ting skal gjøres, ligge på rygg, side eller mage, hva, når og hvor mye og hvor ofte det skal spise, trøstes etc. De som utfordrer dette og ikke respekterer en mors grenser og ønsker for sitt barn, de burde få tilbakemelding om at dette er slett ikke greit.
Min svigermor sa til sin sønn at hun ikke følte seg velkommen til oss fordi jeg en eneste gang sa at "nå blir jeg irritert" da hun gang på gang ignorerte noe jeg sa på vegne av min datters behov, så svigermødre er nok spesielt hårsåre.
Men nå skal nå ikke jeg kuppe tråden...:$
 
Back
Topp