Soving på dagtid

Madel188

Forelsket i forumet
Marsboerne 20 18
❤Januarlykke 2022❤
Jeg har en gutt på 6,5 uker som ikke vil sove på dagen. Dvs han sovner, men må bysses, vugges eller trilles i søvn. Så fort vogna stopper eller vi legger han ned er han våken igjen. Selv ikke i vuggen vil han sove alene. Dette resulterer i at han har lite søvn på dagen, og sjelden mer enn 1 time.

På natten sover han i sin egen seng (bedside crib) fra 23 tiden frem til 00.30 da han spiser litt. Så er det tilbake i sin seng frem til nytt måltid mellom 03 og 04. Da er jeg så trett at han sovner ofte ved puppen frem til vi står opp kl 06.

Spørsmålet mitt er følgende: har noen tips til hvordan jeg kan få han til å sove alene på dagen. Eller tips til å få han til å ta lengre lurer?
 
Følger denne. Min på 6 uker sover heller ikke i vogn ved mindre han er i bevegelse :( Så lurer på det samme.
Sliter også med å få han til å sovne tidligere enn oss om kvelden. Prøver jo å starte en rutine uten å lykkes
 
Vi hadde samme problem fra han var 2 uker , pluss en del uro utover dagen som trolig kom at overtrøtthet. Etter å ha prøvd alt jeg kunne innså jeg plutselig at gutten aldri lå med hodet til venstre på egen initiativ og ryggen var skeiv ved magetrening. Helsesøster fikk ikke til å legge hodet hans helt over og henviste oss til manuellterapaut. Så fort hun tok i han etter å ha undersøkt han så gå nakken et lite klunk, og så lå han med hodet til venstre:) vi var der kun på en oppfølgningstime for å se at det ikke var tilbakevendende. Uken etter første besøk var han litt på og av, noe som antagelig bare var at han var litt øm i nakken. Men nå sover han nesten alltid en god dupp (2,5-4t) på dagtid, ofte en liten på eftaen også . Den siste uken har han også gått fra 2-3 til kun en mating på natta også, men det kan være vanlig utvikling :)

Fortsatt ingen sovebaby, men absolutt en ny gutt :)

Ville snakka med helsesøster, som min sa så er det ikke alle babyer som trenger mye søvn på dagtid, men de skal i allefall klare en god dupp :)
 
Anbefaler boken «sove uten gråt» på det sterkeste! Der står det mye om søvn og mange gode tips! Jeg fikk en gutt som begynte å sove lange dupper, legge seg fint og sove hele natten ved hjelp av den boken! (Han var dog 8 mnd når jeg leste den). Jeg repeterte den nå før baby ble født. Det står et eget kapittel om 0-4 mnd. Der står det forskjellige «feller» man kan gå i som kan gi dårlig søvn, jeg gjorde alle med nr.1 ! [emoji85][emoji28] Nå prøver jeg å gjøre mer rett fra begynnelsen. [emoji4] Den boken var virkelig lifesaver her! [emoji16][emoji1303]
 
Her er det veldig sånn at søvn avler søvn. Er hun overtrøtt sover hun ikke noe sted annet enn på meg.. Da må jeg la henne sove på meg til hun er over den første søvnperioden (30-45min), så kan jeg som regel legge henne ned og hun sover alene. Ved god søvn tidlig på dagen kan jeg av og til legge henne våken ned alene og hun sovner av seg selv.

Er hun overtrøtt kan hun til og med hyle 30 min i bilen uten å sovne.. Så mitt tips er å bruke en god stund på å få til en god søvn på formiddagen, så kanskje det går lettere utover.

Ellers vil jeg si at jeg tenkte en del på dette med.rutiner og styret fælt med dette med førstemann, men ikke nå med nr 2. Det går seg til! Nyt tiden med liten baby uten rutiner og døgnrytme som vil sove oppå deg - tiden går SÅ fort! Alle sa det til meg sist, men jeg skjønte det ikke før nå, og med nr to har man ikle samme frihet til å kose seg og bli oppslukt av den lille
 
Back
Topp