ORIGINAL: Amaryllis
Jeg tror jeg blir gal! mathias sover så fint om nettene men styrer hele dagen lang!! våknet og stod opp kl 7 i dag og etter det har han sovet kanskje maks en halvtime om gangen før han skriker! har ikke vondt noen plasser tror jeg - virker bare som om han ikke greier å roe seg. og når han sover så er dte kun på meg. om kvelden sovner han i senga si uten "hjelp". noen som har noen tips? har i grunnen tenkt at senga den er for natta - og at vogga og vogna er for dagen.. men har prøvd ¨å legge han i senga nå - for å se om det hjelper. han er iallfall stille.. [;)] i vogna sover han greit så lenge vi triller - men en gang vi slutter så er det nok! får jo ikke gjort noen ting!! hjelp, noen?????
Så fint at han sover så godt om natta! Vi er heldige som har babyer som sover så godt om natta[:)] Det må være mye verre om babyen ikke sover på natta, enn om den ikke sover på dagen, for om natta er man så innstilt på å sove selv...
Men hvis Mathias ser ut til å like best å sove i sengen, så kan han jo sove der på formiddagen også!
Her er rutinene omtrent slik: ca klokken ni på kvelden så bader vi Ida, det er liksom markeringen på at nå begynner natta. Når vi så legger henne, så sover hun gjerne 6-7 timer før hun "våkner" og vil ha mat (vebter ikke til hun våkner helt, men tar henne før hun begynner å gråte), så får hun mat og legger seg ned for å sove igjen. Om natta har vi det helt mørkt, med lystette rullegardiner. I 7-8 tiden om morgenen våkner hun (da er øynene åpne) igjen, og får mat. Så steller jeg henne på badet før/etter matingen, og da er hun ikke våken mer enn 5-10 min før øynene begynner å bli smale. Da går jeg og legger henne i senga igjen. Men denne gangen drar jeg opp gardinene litt, og slipper inn dagslyset. Så sover hun gjerne i 3 timer.
Når hun våkner igjen, er hun ikke våken så lenge da heller, og som regel så legger jeg henne i senga igjen, eller i vognbaggen og setter den på soverommet.
Det er ihvertfall viktig at man legger dem før de blir overtrøtte, gjerne når øynene begynner å bli smale/får lange blunk.