Soving baby 3mnd

Brooke

Elsker forumet
MayDay2021
Skuddårsspirene 2024
Jeg holder på og bli sprø....
Lille blir 3mnd neste uke, og jeg føler at nesten hele dagen handler om at hun er trøtt, men ikke får til å sovne...
Hun må bysses, helst av meg, og det er grining og hyling, og hun vrir seg i armene mine..
Skjønner jo at hun må venners av med byssinga, men jeg forstår ikke hvordan :oops:
Prøver nesten hver gang hun er trøtt å legge henne ned først, men hun har kanskje sovnet selv 2 ganger da..
En annen ting er at jeg føler hun så vidt har våknet før det er en ny runde med trøtt baby :wideyed: som i dag, vi stod opp 0830,og 0915 var hun tydelig trøtt igjen... Da la hun seg kl 19 i går og våknet kun for mat i natt...

Har begynt med en koseklut som hun får hver gang hun er trøtt, og den ser ut til å roe henne noe, men det er enda veldig nytt...
Orker liksom ikke dra noe sted med henne når det er sånn, så føler meg helt innestengt her hjemme, er jo til å bli smårar av :wideyed:
Vet ikke helt hva jeg er ute etter, tips, råd, gode ord kanskje :oops:
 
Ikke råd eller tips. Men min var slik det første halve året. Mye søvn. Kun byssing eller amming i søvm. Det rorer seg etterhvert. Min sovnet dog ikke av seg selv før hun fylte ett år, enten ammet eller bysset i seng frem til da.
Brukte bæresjal i begynnelsen da. Da sov hun greit der. Ble litt mer avlastende
 
Ikke råd eller tips. Men min var slik det første halve året. Mye søvn. Kun byssing eller amming i søvm. Det rorer seg etterhvert. Min sovnet dog ikke av seg selv før hun fylte ett år, enten ammet eller bysset i seng frem til da.
Brukte bæresjal i begynnelsen da. Da sov hun greit der. Ble litt mer avlastende
Ikke spesielt oppløftende :p
Men takk for at du deler erfaring :)
Holder på å innføre bæresele, men det går sakte framover, hun har bare sovnet der én gang :)
 
Ikke spesielt oppløftende :p
Men takk for at du deler erfaring :)
Holder på å innføre bæresele, men det går sakte framover, hun har bare sovnet der én gang :)


Jepp. Det eneste man kan si er at det går over. selv om det et veldig tungt mens det står på! Men hver dag er en dag nærmere bedring
 
Vi har det også mye styr om det hjelper :)

Babyen min er straks 5 måneder. Men det går gradvis fremover. :) Var langt mer styrete ved 3 måneder.

Jeg kjøpte en slyngevugge fordi jeg holdt på å få betennelse i beina av all byssingen. Hun brukte en 3 ukers tid hvor vi øvde hver dag inntil hun begynte å sovne der. Nå kan hun sove en god lur der hver dag, men jeg må passe på at det er fart i vugga og når hun våkner etter èn søvnsyklus (på ca 30-40 min) må jeg vugge skikkelig en periode for å få henne i søvn igjen. Så jeg kan ikke gå vekk fra vugga i det hele tatt, ikke engang for å smøre en brødskive. Da er hun våken når jeg kommer tilbake.
Ellers sover hun i bæresele og i bæresjal. Det varierer hvor godt og hvor lenge, og om jeg må jobbe lenge for å få henne i søvn - og ikke minst om jeg kan sitte ned. Akkurat nå har hun sovet snart 1,5 time og jeg har ikke kunnet sitte ned så mye av den tiden. Føler meg dausliten når hun er sånn på dagtid og jeg i tillegg har fått dårlig nattesøvn :wacky:
Men uansett bedre med bæretøy enn byssing i armene og det blir man hvertfall sliten av - håper det blir god progresjon der med babyen din ❤️

Hun sovner ALDRI i en seng på dagtid. Det er bare å glemme. Men jeg håper det snart skal være mulig med transfer fra sele til seng etter hun har sovnet, så hun feks kan sove en time i senga mens jeg slapper av eller gjør noe annet i stua.
Sovner iblant i vogn, men det kan være mye skrik i forkant og hun sover aldri en lang lur i vogn foreløpig, helt uavhenging av om vogna er i ro eller i bevegelse.
Sover veldig, veldig dårlig i bilstol. Og lar seg aldri amme i søvn :hilarious:

Ble roligere etter vi fant ut at hun reagerte på melkeprotein. Nå har hun fått i seg noe hun ikke tåler via min melk igjen, så derfor hatt mer utfordrende dager i det siste tror jeg. Normalt kan jeg sitte endel i ro mens hun sover i sjal.
 
Vi har det også mye styr om det hjelper :)

Babyen min er straks 5 måneder. Men det går gradvis fremover. :) Var langt mer styrete ved 3 måneder.

Jeg kjøpte en slyngevugge fordi jeg holdt på å få betennelse i beina av all byssingen. Hun brukte en 3 ukers tid hvor vi øvde hver dag inntil hun begynte å sovne der. Nå kan hun sove en god lur der hver dag, men jeg må passe på at det er fart i vugga og når hun våkner etter èn søvnsyklus (på ca 30-40 min) må jeg vugge skikkelig en periode for å få henne i søvn igjen. Så jeg kan ikke gå vekk fra vugga i det hele tatt, ikke engang for å smøre en brødskive. Da er hun våken når jeg kommer tilbake.
Ellers sover hun i bæresele og i bæresjal. Det varierer hvor godt og hvor lenge, og om jeg må jobbe lenge for å få henne i søvn - og ikke minst om jeg kan sitte ned. Akkurat nå har hun sovet snart 1,5 time og jeg har ikke kunnet sitte ned så mye av den tiden. Føler meg dausliten når hun er sånn på dagtid og jeg i tillegg har fått dårlig nattesøvn :wacky:
Men uansett bedre med bæretøy enn byssing i armene og det blir man hvertfall sliten av - håper det blir god progresjon der med babyen din ❤️

Hun sovner ALDRI i en seng på dagtid. Det er bare å glemme. Men jeg håper det snart skal være mulig med transfer fra sele til seng etter hun har sovnet, så hun feks kan sove en time i senga mens jeg slapper av eller gjør noe annet i stua.
Sovner iblant i vogn, men det kan være mye skrik i forkant og hun sover aldri en lang lur i vogn foreløpig, helt uavhenging av om vogna er i ro eller i bevegelse.
Sover veldig, veldig dårlig i bilstol. Og lar seg aldri amme i søvn :hilarious:

Ble roligere etter vi fant ut at hun reagerte på melkeprotein. Nå har hun fått i seg noe hun ikke tåler via min melk igjen, så derfor hatt mer utfordrende dager i det siste tror jeg. Normalt kan jeg sitte endel i ro mens hun sover i sjal.
Kjære deg, jeg tar av meg hatten :nailbiting: kan ikke si at jeg sliter så mye som det høres ut som dere gjør :bored:
Har samme greie med søvn sykluser her, må vugge og få henne over i neste syklus, og ofte våkner hun etter 45min...
Har heldigvis klart å få henne til å like vogna, så jeg kan legge henne over der når hun sover godt, må holde henne sovende i armene ca 20min først. Er jeg riktig heldig sover hun 3 timer i vogn, hvis jeg er borte og vugger når hun holder på å våkne og putter inn smokken :p

Meeen, hvis vi går tur, våkner hun som regel etter 20min og jeg får ikke roet henne, så må gå hjem med skrikende baby :hungover:
I dag har hun kun sovet 20min 2 ganger, så det er jo stas :pnå sovnet hun akkurat og jeg vet ikke om jeg orker å legge henne fra meg, på fanget sover hun som bare det :p

Håper virkelig ting blir bedre for dere snart:Heartred
 
Meeen, hvis vi går tur, våkner hun som regel etter 20min og jeg får ikke roet henne, så må gå hjem med skrikende baby :hungover:
I dag har hun kun sovet 20min 2 ganger, så det er jo stas :pnå sovnet hun akkurat og jeg vet ikke om jeg orker å legge henne fra meg, på fanget sover hun som bare det :p

Kjenner meg så veldig igjen - her sover han i maks 30min i vogn, etterfulgt av kraftfull skriking helt til han blir tatt opp, så det er ikke lange trilleturene jeg tørr å ta! Hjemme sover han også lite ila dagene - smådupp på alt mellom 10 og 30min, så 2-3t våken, 10-30min hvil, 2-3t våken osv..:banghead: Han er 2,5mnd gammel, sover ikke andre plasser enn i armene. Legger jeg han fra meg, går det maks 10min før han er våken og det er umulig å bysse han i søvn igjen. Man blir sliten av slikt etterhvert, så alt jeg kan si er at jeg føler med deg!
 
Kjenner meg så veldig igjen - her sover han i maks 30min i vogn, etterfulgt av kraftfull skriking helt til han blir tatt opp, så det er ikke lange trilleturene jeg tørr å ta! Hjemme sover han også lite ila dagene - smådupp på alt mellom 10 og 30min, så 2-3t våken, 10-30min hvil, 2-3t våken osv..:banghead: Han er 2,5mnd gammel, sover ikke andre plasser enn i armene. Legger jeg han fra meg, går det maks 10min før han er våken og det er umulig å bysse han i søvn igjen. Man blir sliten av slikt etterhvert, så alt jeg kan si er at jeg føler med deg!
Det er helt grusomt disse søvngreiene :bored:

Jeg har gått til verks nå og prøver ulike løsninger. Orker ikke mer styr nå...
Har hørt på en del råd fra Caroline Lorentzen, søvn terapeut, og begynt å øve på å sovne selv. Det går best på kvelden foreløpig... :p
Men! Når hun sovner selv i vogna sover hun 1,5 time uten å våkne 14 ganger:eek:

Hvis du søker på Spotify på Foreldrerådet, så er det flere episoder med Cathrine Lorentzen du kan prøve å høre på hvis du vil :)
Fikk også tips her inne om en insta konto som heter Takincacababies, hvor det er mye bra tips også :)
Ellers så har jeg jo innsett at hun er fortsatt liten, og håper det går seg til :p:hilarious:
 
Det er helt grusomt disse søvngreiene :bored:

Jeg har gått til verks nå og prøver ulike løsninger. Orker ikke mer styr nå...
Har hørt på en del råd fra Caroline Lorentzen, søvn terapeut, og begynt å øve på å sovne selv. Det går best på kvelden foreløpig... :p
Men! Når hun sovner selv i vogna sover hun 1,5 time uten å våkne 14 ganger:eek:

Hvis du søker på Spotify på Foreldrerådet, så er det flere episoder med Cathrine Lorentzen du kan prøve å høre på hvis du vil :)
Fikk også tips her inne om en insta konto som heter Takincacababies, hvor det er mye bra tips også :)
Ellers så har jeg jo innsett at hun er fortsatt liten, og håper det går seg til :p:hilarious:

Takk for tips! Skal absolutt høre på den podcasten! Og følge instakontoen - tar imot sll hjelp jeg kan få til å få litt bedre søvnrutiner på plass:hilarious:
 
Hvordan går det? Har det blitt noe bedre? Gutten min er 3,5 mnd nå, og vi sliter stort med dagsøvnen.. det eneste som funker akkurat nå, er å gå ute med han i bæresela, men blir slitsomt i lengden når han gjerne sover 4 lurer per dag..
 
Hvordan går det? Har det blitt noe bedre? Gutten min er 3,5 mnd nå, og vi sliter stort med dagsøvnen.. det eneste som funker akkurat nå, er å gå ute med han i bæresela, men blir slitsomt i lengden når han gjerne sover 4 lurer per dag..
Nja.... :p går litt opp og ned, dagsform virker det som...
Hun har noen dager med 30min lurer og noen dager hvor hun sover opptil 2,5-3 timer:)
Det som er bedre, er at jeg har begynt med en app som heter Huckleberry, hvor man registrerer når og hvor lenge barnet sover, også anslår den når hun bør sove neste gang. Det har gjort det enklere å legge henne før hun er overtrøtt faktisk :)
Hun har også lært seg å sovne av selv selv hvis jeg triller, men da sover hun stort sett bare 30min...noen gang sover hun lengere, hvis ikke tar jeg henne opp, vugger henne, også sover hun videre.
Har etter mye lesing forstått at barn på 3-4mnd ofte sliter mye med korte lurer og innsovning...
Så har slått meg litt til ro med det, og prøver i alle fall å få til 3-4 lurer hver dag...
Hun har lært seg å sovne av seg selv på kvelden da, så det går jo fremover :)
 
Her måtte vi bysse fem ganger om dagen til hun ble ca 4 mnd. Da kjøpte vi slungevugge som hun elska! Etter det godtok hun vogna også. Og nå 4,5 mnd sovner hun av seg selv på kvelden. UTEN søvn"trening", men kun ved at vi har hatt en fast kveldsrutine og lagt henne ned og testet med jevne mellomrom. Vi har mange søvn assosiasjoner da: Smokk, sovesauen Ewan, koseklut og en fast kveldsrutine.

Jeg tror det er best å følge baby sin rytme og ikke "ta kamper" da baby trenger støtten for å sovne❤

Håper dette gir litt håp!
 
Her måtte vi bysse fem ganger om dagen til hun ble ca 4 mnd. Da kjøpte vi slungevugge som hun elska! Etter det godtok hun vogna også. Og nå 4,5 mnd sovner hun av seg selv på kvelden. UTEN søvn"trening", men kun ved at vi har hatt en fast kveldsrutine og lagt henne ned og testet med jevne mellomrom. Vi har mange søvn assosiasjoner da: Smokk, sovesauen Ewan, koseklut og en fast kveldsrutine.

Jeg tror det er best å følge baby sin rytme og ikke "ta kamper" da baby trenger støtten for å sovne❤

Håper dette gir litt håp!
Takk for innspill :) nå begynner dagsovingen å bli bedre :joyful: Hun er 4,5 mnd hun også nå :)
hun sover 3-4 lurer, og har begynt å sovne i vogna si, halleluja :hilarious: lurene har blitt lengere de siste dagene, så håper det varer :D

Legging på kvelden går også fint nå, hun sovner av seg selv i senga si, vi bare sitter på rommet :) Resten av natta derimot, er kaos :bag: Hun har begynt å våkne annenhver time, noen ganger oftere, så jeg er helt koma om dagen :hungover: Har sovet godt på natta siden hun ble født, men jeg kan tydeligvis ikke få en baby som sover godt både på dag og natt :p
 
Back
Topp