Sovestillinger.......

Turkistliv

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Marslykke 2016
Julegavene 2019
Juliknøttene 2022
Hvilke stillinger bruker dere å sove i nå som magen har fått litt størrelse? Jeg er egentlig magesover, men ikke så lett å sove på magen nå lenger gitt. Prøver å sove på venstre side, for jeg mener på å ha hørt at det er best. Prøver å unngå å sove på ryggen med tanke på den nye forskningen med dødfødsel og ryggsoving. Men hender jo ofte at jeg våkner på ryggen, kan jo ikke gjøre noe med det når jeg snur meg i søvne.
Neija, tror jeg må ha meg gravidpute nå snart :p

Hvordan sover dere damer? Hvilken stilling funker best for dere nå? Har dere gravidpute? Hvilken er best?
Har faktisk ikke hatt gravidpute med de tre andre..
 
Sover på venstre side (stort sett) med pute som støtte mot magen og mellom beina. Men er glad i å sove på ryggen, så ligger også noe på ryggen med pute under knærne
 
Kan fortsatt sove litt på magen, så gjør en kombinasjon av det og å ligge på venstre side. Ryggen sover jeg så og si aldri på, får hvertfall ikke til å sovne på ryggen. Har bbhugme og den er veldig god nå når bekkenet er vondt, legger den mellom knærne. Tror den blir god til å støtte magen seinere når den blir større også :)
 
Sover til en av sidene, må variere om det er venstre eller høyre. Bytter gjerne en gang eller to om natta. Har aldri vært særlig til ryggsover, men stort sett sovet på magen eller halvveis på magen. Bruker ei vanlig hodepute mellom knærne pga bekkenet, og nå når det har vært så varmt har jeg brukt dyna til å pakke rundt foran meg med. Tror jeg skal stjele med meg sengeslangen (eller sengekrokodilla) som mini her fikk i gave. Han bruker den ikke i senga uansett, så da kan mammaen få låne litt. :p Den er ikke så tykk, men funker fint til å støtte opp litt.
 
Jeg sover stort sett på venstre side, noe annet er ubehagelig. Ryggen funker ikke i det hele tatt, føler ikke jeg får puste. Høyre side blir også litt ubehagelig etter en stund, og magen er jo bare å glemme selv om jeg vanligvis gjør det. Bruker dyna til å pakke litt under magen og mellom knærne. Sover ganske godt fortsatt, men er i en drømmeperiode igjen - så det hender jeg våkner utslitt likevel. Drømmer intenst men husker ikke helt hva jeg har drømt om.
 
Jm sa at det verserer div på nett om at det er best å sove på "venstre side", men at det ikke er hold i dette. Kan sove på begge sidene :) Jeg sover vanligvis på mage-side og legger meg stort sett på venstre side pga blir da vendt mot utgang av senga og mot utgangsdøra. Hender jeg våkner på magen fortsatt og det går litt støkk i meg.
 
Sover litt alle veier :hilarious: Ikke direkte på magen så mye lengre da, mer sånn halvveis med et bein over en dyne.
 
Jm sa at det verserer div på nett om at det er best å sove på "venstre side", men at det ikke er hold i dette. Kan sove på begge sidene :) Jeg sover vanligvis på mage-side og legger meg stort sett på venstre side pga blir da vendt mot utgang av senga og mot utgangsdøra. Hender jeg våkner på magen fortsatt og det går litt støkk i meg.

Tror det er "best" å sove på venstre side pga organene, har ingenting med graviditet å gjøre :) Har noe med hvordan organene ligger :p Kan godt være det ikke er forskjell også. Jeg er ikke sååå nøye på hvilken side, bare prøver å unngå ryggen mest mulig for å være på den sikre siden. Havner som regel på venstre side uansett da, for det føles best

venstre-2.jpg
 
Last edited:
Sovner stort sett på venstre siden med en pute under kneet, men våkner stort sett på ryggen.
 
Er magesover til vanlig og sliter med at jeg ikke kan ligge på magen lenger. Så ligger på en av sidene, og har kjøpt meg bb hug me gravid pute. Dyr investering, men veldig godt for bekken :happy:

Sovner som regel halvveis på magen.
Har hørt at man ikke skal sove på ryggen pga vena cava. Men har ikke merka noe til at det blir press på den hittill. Men vet det blir det senere i svangerskapet.
 
Er magesover til vanlig og sliter med at jeg ikke kan ligge De på magen lenger. Så ligger på en av sidene, og har kjøpt meg bb hug me gravid pute. Dyr investering, men veldig godt for bekken :happy:

Sovner som regel halvveis på magen.
Har hørt at man ikke skal sove på ryggen pga vena cava. Men har ikke merka noe til at det blir press på den hittill. Men vet det blir det senere i svangerskapet.
Ja, tror det er fra uke 28 der er snakk om. Våknet på ryggen noen ganger i natt og ble nervøs... LUB blant annet har jo godt ut av de ikke anbefaler gravide å sove på ryggen. De sier også at hvilken side du sover på har ingenting å si. Men som jeg sa over her har det med organer og ingenting med vena cava og alt det der, så er jo ikke farlig. Men kan føre til mer halsbrann eller annet ubehag har jeg hørt.
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-dødfødsler/mors-sovestilling-og-dødfødsel
https://www.lub.no/tema/forebygging/–-sov-gjerne-på-siden
 
Ja, tror det er fra uke 28 der er snakk om. Våknet på ryggen noen ganger i natt og ble nervøs... LUB blant annet har jo godt ut av de ikke anbefaler gravide å sove på ryggen. De sier også at hvilken side du sover på har ingenting å si. Men som jeg sa over her har det med organer og ingenting med vena cava og alt det der, så er jo ikke farlig. Men kan føre til mer halsbrann eller annet ubehag har jeg hørt.
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-dødfødsler/mors-sovestilling-og-dødfødsel
https://www.lub.no/tema/forebygging/–-sov-gjerne-på-siden
Okei. Jeg husker det fra sist svangerskap, på slutten. Da lå jeg på ryggen på benken under UL, og ble plutselig dårlig og kjente jeg ville besvime, da "kasta" jordmor meg rundt fordi hun så jeg ble blek. Veldig ubehagelig, men eneste gangen jeg har merka den vena cava.

Har også hørt fra ei som er gravid i 3.trimester nå at hun sov mye på ryggen, men ble bedt om å slutte fordi hun fikk altfor mye vonde kynnere av det. :confused:
 
Okei. Jeg husker det fra sist svangerskap, på slutten. Da lå jeg på ryggen på benken under UL, og ble plutselig dårlig og kjente jeg ville besvime, da "kasta" jordmor meg rundt fordi hun så jeg ble blek. Veldig ubehagelig, men eneste gangen jeg har merka den vena cava.

Har også hørt fra ei som er gravid i 3.trimester nå at hun sov mye på ryggen, men ble bedt om å slutte fordi hun fikk altfor mye vonde kynnere av det. :confused:
uææ, synes det hørtes veldig skummelt ut altså!! Håper jeg slutter å vende meg ryggen i søvne... Men jeg tenker at kroppen kanskje slutter med det selv når det blir ubehagelig
 
Jeg er magesover og med en pute som støtte pluss en ganske liten mage enda får jeg ligget nesten på mage :hilarious: ellers ligger jeg på siden. Får nesten ikke sove på rygg, men husker jeg gjorde det på slutten sist. Med en stor pute så jeg nesten satt i senga ..
 
Jeg sover på siden og snur meg mange ganger hver natt. Har bbhugme og hadde ikke klart meg uten. Syns det gjør vondt i hofta innimellom å bare sove på siden, men vil ikke eksperimentere med det..
 
Jeg har plenty puter bak meg, rundt meg og bruker en mellom bena av og til. Sov mye på venstre side før, men nå polstrer jeg opp rundt meg så jeg har mer sittestilling enn liggestilling.

Da sliter jeg mindre med kveldskvalme, halsbrann og bekkenvondt.
 
Back
Topp