Du skal ikke ligge flatt på ryggen etter uke 25 ca. Ligger du litt på skrå enten oppover eller på den ene, eller andre siden, så er det helt ok.
Etter uke 25 ca kan du få noe som kalles Vena Cava syndrom. Det er ikke, og anbefale verken for mor eller barn...
Har selv opplevd det på Ultralyd, og før jeg rakk, og si noe til hun som utførte UL så svimte jeg av... Jeg fikk frem føler meg... og rakk aldri og si noe mere...
Langs ryggraden går det en stor vene som fører blod fra kroppen tilbake til hjertet.
Denne venen heter vena cava.
Hos en gravid kvinne vokser livmoren og blir tyngere. Dette merkes best når man går oppreist men for endel gravide kan dette være merkbart også når man ligger ned. Noen kan også merke det om de blir stående i kø eller når de sitter.
Livmoren kan, da når man ligger ned, trykke på vena cava som gjør at blodgjennomstrømmingen tilbake til hjertet blir hindret. Dette vil som regel føre til kvalme, svimmelhet og ubehag hos den gravide hvis hun ligger på ryggen. Fosteret vil også bli forbigående påvirket men det går over igjen når presset mot vena cava opphører.
Som oftest merker man det slik at man snur seg, men etter ca uke 25 anbefales ikke gravide å ligge på ryggen om natten, men på den ene eller den andre siden, slik at man unngår vena cava effekten.