Sovestillinger

Sommerspire 2018

Flørter med forumet
Jeg sover ennå på magen og det går fint, men hvor lenge er det greit å sove på magen? Noen erfaringer?
Har lest at man skal unngå å sove på rygg. Hva gjør dere andre? Jeg merker jeg sover mindre på rygg, men av og til våkner jeg på ryggen og da er jeg litt tung i hodet/har vondt i hodet.

Jeg klarer ikke ligge på rygg for det er så vondt, så ligger halveis over sambo med to dyner( en over og en krøllet ihop som jeg har mellombeina,under hode å under magen for støtte. Så ligge jeg mesteparten på magen med en fot bøyd oppover, hahaha, so ligger ikke direkte på mage om du skjønner. Ellers sover jeg veldig dårlig :D.....

Sover på magen til det blir ukomfortabelt, sist var vel det rundt uke 24 mener jeg. Ellers sover jeg mest på siden.

Jeg sover på siden men sover dårlig og klarer ikke å sove på ryggen,vet ikke hvorfor,det er bare ubehagelig :) Tror jeg skal ta pute under magen som støtte snart.

Last edited:
Jeg sover foreløpig i "alle stillinger", men ligger mest på siden :happy: Spesielt deilig nå etter at jeg fikk en bbhugme i julegave, som jeg kan ha mellom beina og rette ut ryggraden :D Gull verdt for meg som har begynnende bekkenplager :rolleyes:

Dette er min dagens tekst, faktisk ☺️ Jeg sover på venstre side med en bb hug me pute mellom knær og ankler. Den blir fast inventar i sengen også etter fødsel! Makan til deilig pute har jeg aldri vært borti før :kingDB1849C9-8A2A-4832-A1A5-222AF726C2B9.png

Jeg sover litt på ryggen men aller mest på sidene, gjerne litt tiltet over en pute sånn jeg ligger bittelitt på magen. Klarer ikke å ligge helt på magen fordi jeg er så sprengt/oppblåst/øm og pga kvalme..

Jeg ligger på siden av magen! Men jeg sliter med å finne en stilling som er deilig å ligge i.. sliter så med rygg og kramper i beina! Så vil grine når jeg skal sove, ingen ting er deilig [emoji23]

Du skal ikke ligge flatt på ryggen etter uke 25 ca. Ligger du litt på skrå enten oppover eller på den ene, eller andre siden, så er det helt ok.

Etter uke 25 ca kan du få noe som kalles Vena Cava syndrom. Det er ikke, og anbefale verken for mor eller barn...
Har selv opplevd det på Ultralyd, og før jeg rakk, og si noe til hun som utførte UL så svimte jeg av... Jeg fikk frem føler meg... og rakk aldri og si noe mere...

Langs ryggraden går det en stor vene som fører blod fra kroppen tilbake til hjertet.
Denne venen heter vena cava.

Hos en gravid kvinne vokser livmoren og blir tyngere. Dette merkes best når man går oppreist men for endel gravide kan dette være merkbart også når man ligger ned. Noen kan også merke det om de blir stående i kø eller når de sitter.

Livmoren kan, da når man ligger ned, trykke på vena cava som gjør at blodgjennomstrømmingen tilbake til hjertet blir hindret. Dette vil som regel føre til kvalme, svimmelhet og ubehag hos den gravide hvis hun ligger på ryggen. Fosteret vil også bli forbigående påvirket men det går over igjen når presset mot vena cava opphører.

Som oftest merker man det slik at man snur seg, men etter ca uke 25 anbefales ikke gravide å ligge på ryggen om natten, men på den ene eller den andre siden, slik at man unngår vena cava effekten.

Jeg sover på venstre side, uansett gravid eller ikke. Nå har jeg litt dyne pakket under magen.

Sover kun på venstreside, eller halvveis på magen/siden på høyreside. Snart henter jeg gamle ammeputa mi. Nesten lik bbhug me. Og blir mellom beina + støtter magen.

Jeg kan ikke ligge på magen lenger. Ikke kunnet siden uke 11/12. Jeg syns det var så merkelig.. fordi jeg sov lenge på magen sist :p men jeg skjønte det godt når jeg fant ut at det var to inni der <3 de ligger «oppå» hverandre.

Back
Topp